Aktualności
Bogdan Bogiel, Marcin Jacobson, Wiesław Śliwiński

WSPOMNIENIA MIŁOŚNIKÓW ROCK AND ROLLA

Marcin Jacobson

Ogłoszone zostały wyniki III Ogólnopolskiego Konkursu „Wspomnienia Miłośników Rock & Rolla” zorganizowanego przez Fundację Sopockie Korzenie pod patronatem: Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Sopotu.

Jury w składzie: Piotr Metz (Machina - przewodniczący), Wiesław Byczkowski (Wicemarszałek Województwa Pomorskiego), Wojciech Fułek (Przewodniczący Rady Miasta Sopotu), Marcin Jacobson (manager), Małgorzata Klasicka (dyr. Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu), Wojciech Korzeniewski (Fundacja Sopockie Korzenie),
Sebastian Pluta (dyrektor Spichlerza Polskiego Rocka w Jarocinie), Dariusz Szreter (Dziennik Bałtycki), Wiesław Weiss (Teraz Rock) i Daniel Wolak (Archiwum Polskiego Rocka), po zapoznaniu się z pracami 48 autorów przyznało następujące nagrody:

Trzy równorzędne nagrody główne, ufundowane przez Marszałka Województwa Pomorskiego:

Bogdan Bogiel ze Szczecina za film dokumentalny „Wiatr od Morza czyli big-beat po Szczecińsku”
Zdzisław Kozina ze Skoczowa za zestaw opracowań „Ocalić od zapomnienia”
Adam Trąbiński z Brwinowa za tekst „40 lat temu Stonesi zjechali nyską”

Trzy równorzędne nagrody, ufundowane przez firmę „Mega Music” z Sopotu:
Krzysztof Bidziński z Elbląga, za pracę „Geneza elbląskiego środowiska muzycznego w latach 1945-2011”; Maciej Piątek z Sopotu, za unikatowy zbiór historycznych plakatów muzycznych; Jacek Rzehak z Warszawy, za wspomnienie „Historia jednego biletu do wojska” oraz wyróżnienie, wyróżnienie ufundowane przez firmę Mayones z Gdańska:
Bogusław Lachowiczz Sopotu za wspomnienie „Historia rock’n’rolla na bazie zespołu ABC Rock/ New Rock Band”.

Nagroda pozaregulaminową, ufundowaną przez „Dziennik Bałtycki: Jacek Rzehak z Warszawy.

Nagroda za całokształt działalności na rzecz utrwalania pamięci o polskim rock’n’rollu: Iwona Thierry (Polskie Nagrania)

Wiceprezydent Sopotu, p. Joanna Cichocka-Gula, wręczyła trzem muzykom medale „Za zasługi dla Miasta Sopotu” –  Bernard Dornowski (Czerwone Gitary), Zbigniew Bernolak (Niebiesko-Czarni, Polanie) oraz pośmiertnie Henryk Zomerski (Czerwono-Czarni).

Uroczystości ogłoszenia wyników konkursu i wręczenia nagród miała miejsce 22 października 2011 roku Hotelu Zhong Hua w Sopocie.

Marcin Jacobson

 

SCOTT HENDERSON / JEFF BERLIN / DENNIS CHAMBERS SUPER TRIO

Adrian Malcherek

31 października w szczecińskim Free Blues Clubie wystąpi trio muzyków, o których biją się największe festiwale jazzowe na świecie. Jedyny koncert w Polsce odbędzie się w ramach międzynarodowej trasy koncertowej (Ameryka Południowa, Azja, Bliski Wschód, Europa).

Scott Henderson został okrzyknięty dwukrotnie najlepszym gitarzystą jazzowym na świecie, Jeff Berlin jest absolutną legendą gitary basowej, natomiast Dennis Chambers to absolutny mistrz perkusji, grający na co dzień z Carlosem Santaną. Muzycy występują od 40 lat na największych scenach świata z największymi.

Adrian Malcherek

www.freebluesclub.pl


 

56. KRAKOWSKIE ZADUSZKI JAZZOWE

Zofia Stryszowska

Już po raz pięćdziesiąty szósty, w dn. od 28 października do 7 listopada, jazzmani i jazzfani spotykać się będą w krakowskich klubach i salach koncertowych podczas jednego z najstarszych istniejących festiwali jazzowych na świecie – Krakowskich Zaduszek Jazzowych.

Termin festiwalu w okolicach Święta Zmarłych i Zaduszek stwarza niepowtarzalny, oryginalny nastrój koncertów zaduszkowych. Tegoroczna impreza odbywać się będzie w Krakowie (Rotunda, Klub Centrala, Bazylika oo. Dominikanów – XXV Msza św. Jazzowa), Wieliczce (Kopalnia Soli  Wieliczka”), Niepołomicach (Centrum Dźwięku i Słowa), Trzebini (Dwór Zieleniewskich), Zabierzowie (Grube Ryby).

Wystąpią m.in. Susan Weinert Band, Jarek Śmietana, Laboratorium, Little Egoists, Wierba & Schmidt Quintet feat. Piotr Baron, Krzysztof Ścierański, Ensemble 56.

29 października
godz. 21.00
Harris Piano Jazz Bar
Kraków, Rynek Główny 28

wernisaż fotografii Marty Ignatowicz „Musica Pictura Erit”
(wystawa do 15 listopada 2011)

godz. 22.00
Przemysław Strączek International Group
Przemysław Strączek - g
Piotr Schmidt - tp
Francesco Angiuli - b (I/NL)
Flavio Li Vigni – dr (I/UK)
bilety: 20 / 15 PLN

30 października
godz. 19.00
Teatr Groteska
Kraków, ul. Skarbowa 2
International Jazz Guitar Meeting

Susan Weinert Band (D/PL)
Susan Weinert - g
Martin Weinert - b
Cezary Konrad – dr

I Love the Blues
Bill Neal - voc (AUS)
Jarek Śmietana - g
Krzysztof Ścierański - bg
Adam Czerwiński - dr
prowadzenie: Antoni Krupa
bilety: 50 / 30 PLN

godz. 21.00
Harris Piano Jazz Bar
Kraków,  Rynek Główny 28

Trio Balkan Strings (RS)
Zoran Starcevic - g
Nikola Starcevic - g
Zeljko Starcevic - g
bilety: 15 / 10 PLN

godz 21.00
Klub Centrala
Kraków Mały Rynek 4

Ensemble 56
Ilia Bielorukov - saxes (RUS)
Mieczysław Górka - dr, perc
Rafał Mazur - b
gościnnie:
Marek Stryszowski - saxes (ss, as), fl, perc
bilety: 20 /15 PLN

31 października
godz. 18.30 (zjazd do kopalni od godz. 17.30)
Kopalnia Soli  „Wieliczka” – Komor
Wieliczka, ul. Daniłowicza 10 –a

Ananke
Benefis grupy Little Egoists – 25 lat
m.in. Janusz Grzywacz, Seb Bernatowicz, Susan Weinert, Martin Weinert, Artur Malik, Magda Malik, Krzysztof Bodzoń, Tomek Grochot, Paweł Mąciwoda, Józef Rusinowski, Jacek Królik, Paweł Ścierański, Cezary Chmiel, Marek Stryszowski, gospodarz wieczoru: Zbigniew Książek
biley: 25 / 20 PLN

godz. 21.30
Harris Piano Jazz Bar
Kraków, Rynek Główny 28

Jazz Blues and Joy Band jam session
Marek Michalak - tb
Wojciech Groborz - p
Jan Gonciarczyk - b
Wiesław Jamioł - dr
wstęp wolny

godz. 21.00
Klub Centrala
Kraków, Mały Rynek 4

Wierba & Schmidt Quintet feat. Piotr Baron
Piotr Schmidt - tp
Piotr Baron - saxes
Michał Wierba - keyb
Michał Kapczuk - b
Sebastian Kuchczyński - dr
bilety: 30 /25 PLN

1 listopada
godz. 21.30
Harris Piano Jazz Bar
Kraków, Rynek Główny 28

Grene & Price
Mike Greene - g
David Price - b
special guest: Łukasz Wiśniewski
bilety: 20 /15 PLN

2 listopada
godz. 21.30
Harris Piano Jazz Bar
Kraków, Rynek Główny 28
Jazz Organ Trio
Dominik Bieńczycki + Organ Spot jam session

Dominik Bieńczycki - acoustic viol
Kajetan Galas - org
Szymon Mika - g
Bartek Staromiejski - dr
wstęp wolny

3 listopada
godz. 21.00
Piwnica pod Baranami
Krakow, Rynek Główny 27

Que Passa
Jarosław Dzień – acc-g
Marcin Hilarowicz – acc-g
Sławomir Pogoda – acc-g
bilety: 30 / 20 PLN

godz. 21.30
Harris Piano Jazz Bar
Kraków, Rynek Główny 28

Acoustic Travel Band
bilety: 20 / 15 PLN

4 listopada
godz. 18.00
Dwór Zieleniewskich
Trzebinia, ul. Piłsudskiego 47a

25 lat Little Egoists
Marek Stryszowski - saxes, voc
Seb Bernatowicz - keyb
Józef Rusinowski - dr, perc
bilety: 15 /10 PLN

5 listopada
godz. 19.00
Grube Ryby
Zabierzów, ul. Śląska 57a

Krzysztof Ścierański - b
wstęp wolny

godz. 22.00
Harris Piano Jazz Bar
Kraków, Rynek Główny 28

Krzysztof Pacan Band
Krysztof Pacan - bg
Jan Smoczyński - p
Arek Skolik - dr
Jerzy Małek - tp
bilety: 20 /15 PLN

6 listopada
godz. 18.00
Dwór Czeczów
Kraków, ul. ks. J. Popiełuszki 36

Laboratorium
Janusz Grzywacz - keyb
Marek Stryszowski - saxes, voc
Krzysztof Ścierański - b
Marek Raduli - g
Grzegorz Grzyb - dr
wstęp wolny

godz. 21.30
Harris Piano Jazz Bar
Kraków, Rynek Główny 28

Jazz Jam Session
Szymon Kamykowski - sax
Kuba Płużek - p
Henryk Wyszyński - b
Dawid Fortuna - dr
wstęp wolny

7 listopada
godz. 19.30
Bazylika oo. Dominikanów
Kraków

XXV Msza św. Jazzowa
wstęp wolny


________________________________________________________________
Impreza specjalna 56. Krakowskich Zaduszek Jazzowych:

16 listopada, godz. 18.00

Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”
kraków, ul. Papiernicza 2
Digitalizacja czasopisma „Jazz Foru” z lat 1965-1989
Jazz Przewodnik czyli PIERWSZE JAZZOWE, INTERNETOWE I BEZPŁATNE ARCHIWUM CZASOPISMA JAZZ FORUM

Uruchomienie portalu i spotkanie promocyjne poprowadzi Paweł Brodowski, Redaktor Naczelny JAZZ FORUM

Po spotkaniu koncert
Dominik Wania Trio
Dominik Wania - p
Henryk Gradus-Wyszyński - b
Dawid Fortuna - dr
wstęp wolny

Organizatorzy:

Stowarzyszenie Kulturalno-Społeczne De Profundis
e-mail: deprofundis@deprofundis.dt.pl

dyrektor festiwalu Marek Stryszowski
tel. +48 501 786 352, e-mai: stryszu@gmail.com

koordynator Zofia Stryszowska
tel. + 48 507 186 642, e-mail: zofasi@gmail.com


www.krakowskiezaduszkijazzowe.xt.pl


 

High Definition

ZŁOTY KROKUS 2011 DLA HIGH DEFINITION

Andrzej Patlewicz

Rozstrzygnięty został 10. Konkurs o nagrodę „Złotego Krokusa”, który odbywał się w dn. 21-23 października br. w Jeleniej Górze.

Nagrodę Grand Prix – statuetkę „Złotego Krokusa” oraz nagrodę pieniężną w wysokości 5.000 złotych otrzymał zespół High Definition w składzie: Mateusz Śliwa - saksofon tenorowy, Piotr Orzechowski - fortepian, Alan Wykpisz - kontrabas, Patryk Dobosz - perkusja.

Dwie równorzędne nagrody drugie, po 2.500 złotych każda otrzymały zespoły Interplay (Kamil Urbański - fortepian, Jędrzej Łaciak - gitara basowa) oraz Makumi Bashika Trio (Marcin Banaszek - fortepian, Michał Kapczuk - kontrabas, Kuba Szydło - perkusja).

Jury postanowiło przyznać trzecią nagrodę w wysokości  1.500 złotych zespołowi z Niemiec Mit 4 Spiel 5: Stefan Koschitzki - saksofony, EWI ; Fabiano Pereira - gitary, Volker Engelberth - organy Hammonda B3, syntezator Moog, Jan-Phillipp Wiesmann - perkusja.

Nagrody indywidualne w wysokości 500 złotych oraz nagrody rzeczowe w postaci kompletu wydawnictw muzycznych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego otrzymali: wokalistka Karolina Lipska (Lipska i Kumple), saksofonista tenorowy Tomasz Adamczak (U.R.W.A.K.wintet), saksofonista tenorowy Jarosław Bothur (Jan Malecha Quartet), perkusista Marco Dufner (Bettina Maier Quartett),  gitarzysta Krzysztof Paul (Paul Band).

Jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia: Nagrodę specjalną Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego w postaci udziału w warsztatach jazzowych w Puławach 2012 otrzymał saksofonista Bettina Maier (Bettina Maier Quartett z Niemiec).

Nagrodę specjalną w postaci udziału w Warsztatach Jazzowych w Bautzen 2011 otrzymał gitarzysta basowy Grzegorz Bieżanek (The Forfiters z Warszawy).

Jury obradowało w składzie: Krystian Brodacki – przewodniczący, oraz Kazimierz Jonkisz, Wojciech Staroniewicz, Piotr Rodowicz, Torsten Wiegel (Niemcy).

10. Konkurs o nagrodę „Złotego Krokusa”, który odbywał się w dn. 21-23 października w Jeleniej Górze w ramach Międzynarodowego Krokus Jazz Festiwal Jelenia Góra – Bautzen.

Projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska – Saksonia 2007 – 2013.

www.krokusjazzfestival.pl


 

Warszawa Kyiv Express

WARSZAWA KYIV EXPRESS W WARSZAWIE

Piotr Sawicki

Coś dla koneserów jazzu i etno jazzu! Warszawa Kyiv Express wystąpi 31 października w Centrum Promocji Kultury oraz 4 listopada w Palladium w ramach festiwalu Era Jazzu jako laureat plebiscytu Zrób Głośniej, organizowanego przez T-Mobile music.

Polsko-ukraiński sekstet gra jazz wzbogacony o emocje ukryte w muzyce ludowej różnych regionów Polski i Ukrainy. Warszawa Kyiv Express zrywa ze stereotypowym podejściem do muzyki ludowej, gra jazz oryginalny i świeży.

Choć zespół jest młody, tworzą go doświadczeni i zgrani instrumentaliści, od wielu lat występujący na scenie jazzowej:

Przemysław Kostrzewa – trąbka/puzon – współpracował min. z: Vladimirem Mołotkowem, Włodzimierzem Nahornym, Jean Louis Rassinfosse’m,
Mariusz Kozłowski – saksofony – grał min. z: Braćmi Golcami, Ewą Bem, Lorą Szafran, Michał Jaros – kontrabas/gitara basowa – współpracował min. z: Włodkiem Pawlikiem, Randym Breckerem, Filipem Wojciechowskim,
Adam Lewandowski – instrumenty perkusyjne – grał min.: ze Zbigniewem Namysłowskim, Krystyną Prońko, Lorą Szafran,
Witek Wilk – perkusja – występował min. z: Jarosławem Śmietaną, Ewą Bem, Bohdanem Hołownią.

Liderem zespołu jest Piotr Karol Sawicki – pianista, kompozytor, aranżer Współpracował min. z: Big Bandem Akwarium, kabaretem studenckim STS 96, zespołem Kaliber 44. Skomponował muzykę do filmu „Gravity and Grand Piano” w reżyserii Jamesa Neala, studenta warszawskiej ASP Film ten otrzymał główną nagrodę na Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych w Krakowie w kategorii filmu studenckiego i nieprofesjonalnego.

Ubiegłoroczny koncert Warszawa Kyiv Express w Centrum Promocji Kultury  w cyklu spotkań „Swing Clubu” spotkał się z bardzo przychylnymi recenzjami krytyków. Adam Ferch, pomysłodawca i organizator spotkań ocenił:

„Koncert ten był dla mnie nieoczekiwanym a wysokiej klasy przeżyciem muzycznym. Analizując moje osobiste doświadczenia w ponad 50-letnim propagowaniu jazzu i biorąc pod uwagę nieomal rewolucyjne nowatorstwo muzyki zespołu Warszawa Kyiv Express, porównuję ich koncert z rewolucyjnym nowatorstwem pierwszych (ponad 50 lat temu !) koncertów Sekstetu Komedy”.

Warszawa Kyiv Express doczekał się wysokich ocen nie tylko w kraju, ale i za granicą. Po koncertach na festiwalu jazzowym Eddie Lang Festival, we włoskim miasteczku Monteroduni prasa włoska pisała:

„Tego wieczoru zamek Pignatellego był podwójnie malowniczy. Uroku dodała mu muzyka w wykonaniu zespołu Warszawa Kyiv Express. Grupa ta szuka inspiracji w ukraińskiej i polskiej muzyce ludowej, tworząc urzekający klimat ento-jazzowych dźwięków wywodzących się ze starej muzyki ludowej. Warszawa Kyiv Express był rewelacją XX Eddie Lang jazz Festival” Il Tempo.


Muzyka zespołu urzeka bogatą aranżacją, i wysmakowanym brzmieniem, rozbudowanymi improwizacjami i błyskotliwym wykonaniem. Na nowo odkrywa tradycyjne melodie ludowe wywodzące się z kultury muzycznej Europy Środkowej i Wschodniej. Muzyka Warszawa Kyiv Express zmieni podejście znawców jazzu do folkloru, a miłośników tradycyjnej muzyki etno – do jazzu.

Warszawa Kyiv Express

31 października, godz. 18.30
Centrum Promocji Kultury,
Warszawa, ul. Podskarbińska 2

4 listopada, godz. 20.00
Warszawa, Palladium
Era Jazzu

http://www.piotr.art.pl

 

MY, SAKSOFON – KONCERT JACKA DELONGA

PWM

We wtorek 25 października o godz. 17.00 w sali nr 12 Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Gdańska 32) odbędzie się koncert kwartetu saksofonowego Jacka Delonga i Big Bandu Akademii Muzycznej w Łodzi. Wstęp wolny.

To wydarzenie towarzyszy promocji najnowszej książki Jacka Delonga zatytułowanej „My, saksofon”. Publikacja ta, wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w interesujący sposób przybliża burzliwe dzieje saksofonu. Autor zabiera czytelników w niezwykłą podróż w czasie śladami tego instrumentu, pokazując jego podwójne oblicze. Poszczególne rozdziały przenoszą czytelników m.in. do warsztatu genialnego konstruktora Adolfa Saksa, w miejsca występów wojskowych orkiestr dętych, ale także do klubów jazzowych, na dancingi oraz do szkół muzycznych na różnych kontynentach.

Więcej informacji na stronie: www.jazzowisko.pl
 

Mahalia Jackson
fot. Biblioteka Kongresu USA

STULECIE MAHALII JACKSON

Ireneusz Graff

Sto lat temu, 26 października 1911 roku  w Nowym Orleanie przyszła na świat królowa muzyki gospel Mahalia Jackson.

„Taki głos pojawia się raz na tysiąc lat” – Rev. Dr. Martin Luther King

Urodziła się w ubogiej rodzinie na przedmieściach Nowego Orleanu jako Mahala Jackson, ale rodzina nazywała ją „Halie”. Wychowywała się na Pitt Street w biednej dzielnicy nazywanej kiedyś Niggertown, a dziś Black Pearl. W trzypokojowym mieszkaniu mieściło się z trudem 13 osób plus... pies. Jej dziadkowie urodzili się niewolnikami i spędzili całe życie zbierając bawełnę w Luizjanie.

Ojciec Mahalii (John A. Jackson) był pracownikiem portowym i fryzjerem, a potem baptystycznym kaznodzieją. Matka (Charity Clark), pracująca jako służąca i praczka, zmarła gdy Mahalia miała zaledwie pięć lat. Opiekę nad Halie i jej bratem przejęła despotyczna ciotka zwana Duke, która twardą ręką kierowała życiem całej familii. Dzieci musiały ciężko pracować od świtu do zmierzchu, za lenistwo i inne przewiny były surowo karane biciem. To nie było najszczęśliwsze dzieciństwo...

Bardzo wcześnie Halie zaczęła przesiąkać klimatem nowoorleańskiej muzyki – szczególne znaczenie miały blues i jazz oraz śpiew Bessie Smith i Ma Rainey. Siostra ojca i jej mąż byli artystami wodewilowymi. Mahalia też uwielbiała śpiewać, ale najlepiej czuła się w kościele (zwłaszcza Mount Mariah baptystów), gdzie zaczęła się udzielać wokalnie już w wieku czterech lat. Jedna z ciotek, pod wrażeniem możliwości siostrzenicy, powiedziała, że kiedyś będzie śpiewać dla monarchów –  ta przepowiednia się spełniła...

W 1927 roku, w środku Wielkiego Kryzysu, mając 16 lat, Mahalia przeniosła się do Chicago. Po pierwszym występie w kościele przyjęta została do chóru Greater Salem Baptist Church, a wkrótce potem zaczęła śpiewać z The Johnson Gospel Singers – jedną z pierwszych profesjonalnych grup gospel. W 1929 roku spotkała Thomasa Dorseya, kompozytora zafascynowanego bluesem i jazzem, z którym współpracowała przez 14 lat. W 1931 roku dokonała pierwszych solowych nagrań, które się nie zachowały. Prawdopodobnie to w tym okresie zmieniła imię na „Mahalia”. Nie odniosły sukcesu cztery utwory nagrane w 1937 roku dla Decca Coral.

Przełom, i to od razu rewolucyjny, przyszedł dopiero następnym razem – w 1948 roku, gdy nagrała utwór Move on Up a Little Higher dla firmy Apollo. Wytwórnia i sklepy nie nadążały z dystrybucją singla, który ostatecznie sprzedał się w nakładzie 8 milionów egzemplarzy! Mahalia zdobyła sławę i wielkie uznanie w USA, a zaraz potem w Europie. Rozpoczęła długie trasy, występując teraz częściej w salach koncertowych niż kościołach. Dotychczasowy, typowy dla niej dwuosobowy akompaniament (pianino i organy) rozszerzył się do orkiestry.

W 1950 roku, jako pierwszy wykonawca muzyki gospel, wystąpiła w nowojorskiej Carnegie Hall. Stała się regularnym gościem radia CBS, zmieniła wytwórnię na Columbia Records. Magazyn „Down Beat” nazwał ją „the greatest spiritual singer now alive”. Zaśpiewała Trouble of the World w filmie „Imitation of Life”. W 1957 i 1958 roku wystąpiła na Newport Jazz Festival. Zaśpiewała dla prezydentów Dwighta D. Eisenhowera oraz Johna F. Kennedy 0146ego (na inauguracji tego drugiego).

Mahalia Jackson wspierała walkę polityczną mającą na celu zniesienie segregacji rasowej. To właśnie ona zaśpiewała I’ve Been Buked and I’ve Been Scorned do 200-tysięcznego tłumu zgromadzonego w Waszyngtonie przed słynnym przemówieniem doktora Martina Luthera Kinga w 1963 r. Więcej, to ona właśnie zachęciła go, by opowiedział wtedy swój sen.
Mahalia była bardzo naturalna na scenie, często występowała boso, w trakcie śpiewania głośno klaskała wyjątkowo dużymi dłońmi – spontanicznie i nieregularnie, a oddechy brała w sposób, który nie jest zgodny z instrukcjami zawartymi w podręcznikach śpiewu.

I nigdy nie oszczędzała się. Nawet wtedy, gdy pojawiły się problemy zdrowotne. Na jednym z filmów wideo zobaczyć można, jak z typową dla niej mocą i żywiołowością nastolatki trzęsie niczym huragan ogromną salą i zgromadzonymi w niej tłumami, by potem ledwo dojść do garderoby, z bólem na twarzy, z trudem oddychając.

Zmarła 27 stycznia 1972 r. w Chicago. Dwa miasta w wyjątkowy sposób pożegnały ją. W Chicago 50 tysięcy ludzi oddało jej hołd przed kościołem Greater Salem. Ponad sześć tysięcy przybyło na publiczny pogrzeb w teatrze Arie Crown. Coretta Scott King nazwała Mahalię „przyjacielem dumnym, czarnym i pięknym”. Hołd przy trumnie oddali Sammy Davis i Ella Fitzgerald. Na koniec uroczystości Aretha Franklin zaśpiewała Precious Lord, Take My Hand. Trzy dni później żegnały ją tłumy (oraz burmistrz miasta i gubernator Luizjany) w Orleanie.

Jej żywiołowy sposób interpretacji pieśni gospel szokował początkowo wielu tradycyjnie nastawionych słuchaczy, zwłaszcza w Chicago. Niektórzy krytykowali ją, że wprowadziła do tej muzyki świecki beat – mocną rytmikę. Choć ten już wcześniej był obecny w muzyce  „czarnych” kościołów zielonoświątkowców czy spirytualistów, także w rodzinnym Nowym Orleanie, niewątpliwe był to owoc współpracy z Thomasem Dorseyem.

Gospel stanowił dla Mahalii formę żarliwej modlitwy, głośnej komunikacji z Bogiem. Regularnie odrzucała propozycje śpiewania utworów świeckich, mimo że zapraszali ją najlepsi, choćby Louis Armstrong, z którym się przyjaźniła. Mówiła: „Nie można mieszać służby dla Pana, ze służbą dla innych”. Blues postrzegała jako muzykę rozpaczy, a gospel jako muzykę nadziei i lekarstwo.

Ale w lipcu 1970 r. wzięła udział w koncercie w hołdzie dla Louisa Armstronga na Newport Jazz Festival. Wcześniej, w kwietniu, w zaskakujący sposób „wróciła” do jazzowego Nowego Orleanu. W trakcie inauguracji pierwszego, jakże słynnego dziś festiwalu, spontanicznie dołączyła do Eureka Brass Band i zaimprowizowała z tym zespołem Just a Closer Walk with Thee dla tłumów przy targowiskach na Congo Square. Następnego dnia, już na oficjalnej scenie, obok Duka Ellingtona, wykonała standardy muzyki gospel, takie jak Down by the Riverside czy Joshua Fit the Battle of Jericho. Zaśpiewała też na orkiestrowej płycie Duke’a Elligtona Black, Brown and Beige w 1958 roku.

Mahalia Jackson zmieniła muzykę gospel na zawsze, wprowadzając do niej bluesowe frazowanie i inne elementy muzyki świeckiej, zwłaszcza jazzu, wniosła też tę muzykę do masowej kultury. Była i jest inspiracją dla wielu śpiewaków, takich jak m.in. Little Richard, Aretha Franklin, Etta James, James Cleveland, Irma Thomas, Van Morrison.

W 1972 r. uhonorowano ją Nagrodą Grammy za całokształt, a w 1997 r. przyjęto w poczet sław Rock and Roll Hall of Fame and Museum, zaś rok później jej portret ozdobił znaczek pocztowy USA. W Nowym Orleanie od 2009 r. funkcjonuje teatr jej imienia. Tegoroczny festiwal w Nowym Orleanie poświęcony był jej pamięci.

Głos Mahalii Jackson zaliczany jest do najbardziej wyjątkowych w XX wieku. Śpiewała z pasją i mocą – w sposób, który po dziś dzień uznawany jest za symbol i szczytowe osiągnięcie muzyki gospel and spirituals.

Przykłady bardziej znanych utworów z repertuaru Mahalii Jackson:
Move on Up a Little Higher, He’s Got the Whole World in His Hands, How I Got Over, We Shall Overcome, There Will Be Peace in the Valley, Elijah Rock, Down by the Riverside, Come on Children, Let’s Sing, You’ll Never Walk Alone, His Eye Is on the Sparrow, Amazing Grace, Jesus Is with Me, When the Saints Go Marchin’ In, Nobody Knows the Trouble I’ve Seen, Just a Closer Walk with Thee, Joshua Fit the Battle of Jericho.

opracował: Ireneusz Graff

 

Debbie Davies

DAVIES/FONDA/GROSS + KRUK AKUSTYCZNIE

Michał Polański

W połowie listopada br. kilka koncertów w Polsce zagra trio wielokrotnie nagradzanej bluesowej mistrzyni gitary i wokalistki Debbie Davies, amerykańskiej gwiazdy, która przed trzema laty oczarowała publiczność Rawy Blues.

Towarzyszyć jej będzie Joe Fonda ze Stanów Zjednoczonych, basista dobrze znany miłośnikom jazzu i muzyki eksperymentalnej, nie stroniący też od wycieczek w inne rejony muzyczne, np. bluesa. Składu trio dopełnia młody i dynamiczny austriacki perkusista Emil Gross.

www.youtube.com/watch?v=_KVCMYG390o
www.youtube.com/watch?v=KjIX0IIl_qs

Jako gość specjalny, z intensywnym 45-minutowym setem, wystąpi Kruk, z tej okazji po raz pierwszy akustycznie! Kruk to czołówka polskiego klasycznego hard rocka.
Od zawiązania się jako grupa 10 lat temu przebyli długą drogę, która doprowadziła ich właśnie bardzo blisko szczytu. Debiutancki album z własnym repertuarem „Before He’ll Kill You” wydany w 2009 r. (trzy lata wcześniej nagrali płytę „Memories” z coverami) dał im uwielbienie fanów i rozgłos w mediach, za czym poszło wiele propozycji prestiżowych koncertów – zespół wystąpił dotychczas przed m.in. UFO, Thin Lizzy, Uriah Heep i Deep Purple, a w planach na niedaleką przyszłość jest występ przed Whitesnake (Katowice, Spodek, 28.11.2011), jak również premiera nowego teledysku, w którym wystąpił szkocki wokalista Doogie White (ex-Rainbow, ex-Richie Blackmore, Tank). Obecnie zespół pracuje nad specjalnym 45-minutowym akustycznym setem koncertowym.

www.youtube.com/watch?v=0vDwyWp1eRE
www.youtube.com/watch?v=dBTMzvAOkVI

DEBBIE DAVIES TRIO + KRUK AKUSTYCZNIE
 

12.11.2011 Klub Zaścianek, Kraków
13.11.2011 Dekompresja, Łódź, ul. Limanowskiego 200
14.11.2011 Progresja, Warszawa, ul. Kaliskiego 15a
15.11.2011 Blue Note, Poznań, ul. Kościuszki 76/78
16.11.2011 Alibi, Wrocław, ul. Grunwaldzka 67

wstęp: 18.00, start: 19.00

bilety: 55 PLN w przedsprzedaży, 65 PLN w dniu koncertu (w Warszawie 59 PLN/70 PLN), od końca września dostępne w sieciach Eventim i Ticketpro, ich placówkach w całej Polsce (np. sklepy Media Markt i Saturn, salony EMPiK), dobrych sklepach muzycznych oraz w klubach.

organizator trasy: Central Europe Music & Art Passage

Michał Polański


 

 

JAZZ NAD ODRĄ 2012 - PROGRAM

JF

Szczegółowy program 48. Wrocławskiego Festiwalu Jazzowego Jazz nad Odrą, który odbywać się będzie w dn. 18 - 22 kwietnia:

18.04.2012 (środa)

godz. 12:00
OTWARTY KONKURS NA INDYWIDUALNOŚĆ JAZZOWĄ
przesłuchania konkursowe – WSTĘP WOLNY

godz. 20:00
KONCERT LAUREATÓW tegorocznego konkursu

TUŹNIK/KĄDZIELA QUARTET – laureat Grand Prix 2011
Artur Tuźnik - fortepian, Maciej Kądziela - saksofon, Emil Brun Madsen - kontrabas, Matias Andreasen - perkusja

GRZEGORZ NAGÓRSKI QUARTET
Grzegorz Nagórski - puzon, Paweł Tomaszewski - fortepian, Andrzej Święs - kontrabas, Sebastian Frankiewicz - perkusja, instr. perkusyjne

BILETY: 20/ 15 zł

JAM SESSION (sala kameralna) –  WSTĘP WOLNY

19.04.2012 (czwartek)

godz. 19:00
UROCZYSTE OTWARCIE FESTIWALU

FREDDY COLE & BIG FESTIVAL BAND
Freddy Cole Quartet: Freddy Cole - fortepian, śpiew; Randy Napoleon - gitara, Elias Bailey - kontrabas, Curtis Boyd - perkusja

BIG FESTIVAL BAND pod kier. Zbigniewa Czwojdy: Jerzy Główczewski – alt sax, Robert Kamalski – alt sax, Piotr Baron – tenor sax, Adam Wendt – tenor sax, Igor Pietraszewski – baryton sax, Łukasz Kłos - trąbka, Robert Majewski - trąbka, Tomasz Szwecki - trąbka, Łukasz Perek - puzon, Tomasz Kasiukiewicz - puzon, Marcin Wołowiec - puzon, Marcin Lutrosiński - fortepian, Artur Lesicki - gitara, Adam Skrzypek - kontrabas, Michał Czwojda - perkusja

godz. 21:00
ME MYSELF & I
Magdalena Pasierska - głos, Michał Majeran - głos, beatbox, sampling, Karol Gizewski vel Gizmo - beatbox

MILOOPA
Natalia Lubrano - śpiew, Radek „Bond” Bednarz - gitara basowa, Paweł Konikiewicz - instrumenty klawiszowe, Przemek Gibki - gitary, Michał Muszyński - perkusja, (gościnnie) Tomek Kasiukiewicz - puzon

BILETY: 150/ 120/ 90 zł

JAM SESSION (sala kameralna) – WSTĘP WOLNY

20.04.2012 (piątek)

godz. 18:00
KUBA STANKIEWICZ QUARTET
Maciej Sikała - saksofony, Kuba Stankiewicz - fortepian, Wojciech Pulcyn - kontrabas, Sebastian Frankiewicz - perkusja

DAREK OLESZKIEWICZ & FRIENDS
Chris Potter - saksofon, Bill Cunliffe - fortepian, Joe LaBarbera - perkusja,
Darek Oles - kontrabas

godz. 21:00
PIOTR BARON QUINTET
Piotr Baron - saksofony, Piotr Schmidt - trąbka, Dominik Wania - fortepian, Maciej Adamczak - kontrabas, Przemysław Jarosz – perkusja

ANOUAR BRAHEM QUARTET:
Anouar Brahem - oud, Klaus Gesing - klarnet basowy, saksofon,
Bjorn Meyer - kontrabas, Khaled Yassine - instrumenty perkusyjne

BILETY: 130/ 110/ 90 zł

JAM SESSION (sala kameralna)- WSTĘP WOLNY

21.04.2012 (sobota)

godz. 18:00
BRANFORD MARSALIS QUARTET
Branford Marsalis - saksofon, Joey Calderazzo - fortepian, Eric Revis - kontrabas, Justin Faulkner – perkusja

BILETY: 180/ 150/ 120 zł

godz. 20:30
GALA POLSKIEGO JAZZU:
JAREK ŚMIETANA - benefis 40-lecia
BIG FESTIVAL BAND z gościnnym udziałem Wojtka Karolaka i Adama Czerwińskiego

STRING CONNECTION + GOŚCIE – benefis 30-lecia
Krzesimir Dębski - skrzypce, Andrzej Olejniczak - saksofon, Krzysztof Ścierański - gitara basowa, Janusz Skowron - fortepian, Krzysztof Przybyłowicz - perkusja
Gościnnie: Andrzej Jagodziński - fortepian, Zbigniew Wrombel - kontrabas, Zbigniew Lewandowski - perkusja

BILETY: 100/ 80/ 60 zł

JAM SESSION (sala kameralna) – WSTĘP WOLNY

22.04.2012 (niedziela)

godz. 18:00
LARS DANIELSSON QUARTET
Lars Danielsson - kontrabas, wiolonczela; Tigran Hamasyan - fortepian, Zohar Fresco - instrumenty perkusyjne, John Parricelli - gitara

godz. 20:30
TOMASZ STAŃKO NEW YORK QUARTET
Tomasz Stańko - trąbka, David Virelles - fortepian, Gerald Cleaver - perkusja,
Sławek Kurkiewicz - kontrabas

BILETY: 150/ 130/ 110 zł

WSZYSTKIE KONCERTY ODBYWAJĄ SIĘ W CENTRUM SZTUKI „IMPART”

www.jazznadodra.pl


 



  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm