Wytwórnia: ACT 9898-2 (dystrybucja GiGi)


Piano Sonata No. 14 in C sharp minor Op. 27 No. 2 ‘Moonlight’ (Ludwig van Beethoven)
Symphony No. 7 in A major Op. 92 – II, Allegretto (Ludwig van Beethoven)
Sonata I – Allegro Spirituoso (Leonhard Kuhn)
Sonata II – Scherzo (Leonhard Kuhn); Sonata III – Largo (Leonhard Kuhn)
Sonata IV – Finale (Leonhard Kuhn)
String Quartet No. 14 in C sharp minor Op. 131 – Part I (Ludwig van Beethoven)
String Quartet No. 14 in C sharp minor Op. 131 – Part II (Ludwig van Beethoven)


Muzycy: Jazzrausch Bigband  pod dyr. Romana Sladka; oraz Nils Landgren, puzon (Sonata I – IV)


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 4-5/2020


Beethoven’s Breakdown

Jazzrausch Bigband

  • Ocena - 4

Jazzrausch Bigband to jeden z najbardziej rozchwytywanych bandów na świecie. Jego członkowie dają około 120 koncertów rocznie, podróżując po Europie, Azji, obu Amerykach i Afryce. Nad wieloosobową formacją pieczę sprawują Roman Sladek (dyrygent i puzonista) oraz Leonhard Kuhn (electronics). Zespołowi nie można odmówić oryginalności. Muzycy stworzyli własny, unikatowy styl oparty na połączeniu różnych nurtów: jazzu, muzyki elektronicznej i klubowej z elementami techno.

Najnowszy album Jazz­rausch Bigband „Beethoven’s Breakdown”zawiera nowatorskie opracowania utworów jednego z najważniejszych kompozytorów w historii muzyki – Ludviga van Beethovena. Na płycie znalazły się przeróbki jego najbardziej znanych kompozycji: słynnej fortepianowej sonaty „Księżycowej”, II części Symfonii nr 7 A-dur czy Kwartetu smyczkowego cis-moll Op. 131. Nowa wizja tych beethovenowskich przebojów jest jednak niezwykle śmiała i awangardowa. Pod warstwą jazzowej improwizacji i dyskotekowego bitu z trudnością rozpoznajemy ich klasyczne oblicze. Z oryginalnej kompozycji twórcy zachowują najczęściej tylko podstawę harmoniczną (sonata „Księżycowa”, wariacje z Symfonii A-dur), która staje się kanwą dla szeroko zakrojonych poszukiwań improwizatorskich. Kolejne ścieżki dźwiękowe kojarzą się z nieokiełznanym żywiołem muzyki klubowej, przesyconej ostrym rytmicznym bitem i zdającej się płynąć w nieskończoność. Z pewnością nie jest to typowa jazzowa fantazja na klasyczny temat.

Osobne miejsce w najnowszym albumie Jazzrausch Bigband zajmuje autorska kompozycja Leonharda Kuhna, Sonata, w której solową partię puzonu wykonał Nils Landgren. W tym utworze, podobnie jak i w beethovenowskich przeróbkach, słychać fascynację dyskotekowym rytmem i próbę połączenia go z zasadami jazzowej improwizacji. Szczególne wrażenie wywołują liryczne solówki puzonu w pierwszej, nieco sentymentalnej części sonaty. Uwagę zwraca także intrygująca, nieco tajemnicza część trzecia, gdzie fortepian, perkusja i instrumenty dęte rozpoczynają dialog oparty na pięknym, klasycznie brzmiącym temacie, który po chwili wzbogacony zostaje nieodłącznym pulsującym bitem.

„Beethoven’s Breakdown”to album energetyczny, pełen żywych, rytmicznych utworów odpowiednich zarówno na domowy wieczór w towarzystwie przyjaciół, jak i na szaloną, roztańczoną noc w klubie. Twórcy stosują rozwiązania, które dla wielbicieli muzyki poważnej i klasycznego jazzu mogą się okazać nieco szokujące. Warto jednak dać tym nietuzinkowym muzykom szansę i zagłębić się w stworzoną przez nich bogatą mieszankę stylów, rytmów i harmonii.


Autor: Aleksandra Andrearczyk

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm