Wytwórnia: Concord LVR02357 (dystrybucja Universal)

In Tune feat. Amir Sulaiman; Black Superhero feat. Killer Mike + BJ The Chicago Kid + Big K.R.I.T.; Shine feat. D Smoke + Tiffany Gouché; Why We Speak feat. Q-Tip + Esperanza Spalding; Over feat. Yebba; Better Than I Imagined feat. H.E.R. + Meshell Ndegeocello; Everybody Wants to Rule the World feat. Lalah Hathaway + Common; Everybody Love feat. Musiq Soulchild + Posdnuos; It Don’t Matter feat. Gregory Porter + Ledisi; Heaven’s Here feat. Ant Clemons; Out of My Hands feat Jennifer Hudson; Forever ft. PJ Morton + India.Arie; Bright Lights feat. Ty Dolla $ign

Muzycy: Robert Glasper, instr. klawiszowe, perkusja i wielu zaproszonych muzyków m.in. Keyon Harrold, trąbka; Marcus Strickland, klarnet basowy; Terrace Martin, saksofon sopranowy, syntezator; Marlon Williams, gitara; Bryan-Michael Cox, syntezator; Corey Henry, organy; Burniss Travis, Pino Palladino, Thaddaeus Tribbett, gitara basowa; Justin Tyson, instr. klawiszowe, perkusja; Isaiah Sharkey Chris Dave, perkusja; BJ The Chicago Kid, Big K.R.I.T., Killer Mike, Lisa Harris, Riley Glasper, Josephine Hodge, D Smoke, Tiffany Gouché, Esperanza Spalding, Q-Tip, Yebba, H.E.R., Lalah Hathaway, Common, Musiq Soulchild, Posdnous, Ledisi, Gregory Porter, Ant Clemons, Jennifer Hudson, India.Arie, Ty Dolla $ign, śpiew; Amir Sulaiman, Christian Scott aTunde Adjuah, Meshell Ndegeocello, spoken word; Jay Cooper, programming; DJ Jazzy Jeff, DJ Jahi Sundance, gramofony, elektronika

Recenzja opublikowana w Jazz Forum 3/2022


Black Radio III

Robert Glasper

„My nie gramy muzyki, my muzyką się modlimy” mówi Amir Sulaiman w otwierającej płytę kompozycji „In Tune”. Jego słowa mogłyby być mottem nowego albumu Roberta Glaspera. Bo modlitw, tych głębokich do zatracenia, tych pełnych radości i wolności jest tu sporo.

Pochodzący z Teksasu pianista, kompozytor, producent Robert Glasper mimo młodego wieku (w tym roku kończy czterdzieści cztery lata) ma już status gwiazdy. Co ważniejsze cieszy się poważną estymą w świecie muzycznym – estymą, która przekłada się na to, że może współpracować z każdym, z kim tylko ma ochotę, kogo tylko jego wyobraźnia mu podpowie. Armia gości, których zgromadził na „Black Radio III” to prawdziwa plejada gwiazd ze świata jazzu, hip-hopu, soulu, rhythm’n’bluesa. Są na „Black Radio III” weterani rapu, Q-Tip z A Tribe Called Quest, Posdnous z De La Soul czy Common. Są i artyści z młodszego pokolenia hip-hopu, Ty Dolla $ign czy Killer Mike z Run the Jewels. Glasper do studia zaprosił też doskonałych wokalistów, Gregory’ego Portera czy Indię.Arie. Pojawiają się też basistki Me’shell Ndegeocello i Esperanzę Spalding. Klęska urodzaju? Raczej sukces urodzaju. Przy tej ilości talentów, charakterów, osobowości istniała szansa, że „Black Radio III” padnie pod naporem sprzeczności. Glasper tchnął jednak w całość dyscyplinę bez szkody dla nastroju i aury, przede wszystkim bez uszczerbku na wybrzmiewającej z albumu szczerości. Glasper poprowadził wszystkich w wybranym przez siebie kierunku. W jednym z wywiadów powiedział, że chciał, żeby wszyscy jego goście jasno lśnili. Słowa dotrzymał.

„Black Radio III” jest gęste od dźwięków i głosów, ale przy tym elegancko stonowane. Nie ma tu karkołomnych szarż czy pełnej popisów ekwilibrystyki. Jeśli nawet tętno bije szybciej – jak w piosence, której by się nie powstydziła sama Whitney Houston, czyli pięknie wyśpiewanej przez Jennifer Hudson Out of My Hands – to słuchając i tak nie łapiemy zadyszki. Ale zadyszka nie jest nam do szczęścia konieczna, bo zmysłowo wzruszamy się przy Better Than I Imagined w wykonaniu H.E.R. i Me’shell Ndegeocello, podziwiamy aksamitną aranżację przeboju Tears For Fears Everybody Wants to Rule the World wyczarowaną przez Lalah Hathaway i Commona. I zastanawiamy się czy trzecia odsłona „Black Radio”, podobnie jak dwie poprzednie, zostanie wyróżniona nagrodą Grammy.

Istnieją zapewne gdzieś jeszcze bastiony i twierdze, w których okopali się zagorzali zwolennicy czystości stylistycznej i gatunkowej jazzu. Zamknięci w swoich poglądach nie dopuszczają do myśli i do uszu faktu, że jazz i kultura hip-hopowa są nierozłączne, że się przeplatają, że żyją w symbiozie. Ich twarde serca zostaną wystawione na kolejną próbę dzięki trzeciej już płycie z cyklu „Black Radio”.


Autor: Łukasz Kamiński

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm