Wytwórnia: Concord LVR02357 (dystrybucja Universal)
In Tune feat. Amir Sulaiman; Black Superhero feat. Killer Mike + BJ The Chicago Kid + Big K.R.I.T.; Shine feat. D Smoke + Tiffany Gouché; Why We Speak feat. Q-Tip + Esperanza Spalding; Over feat. Yebba; Better Than I Imagined feat. H.E.R. + Meshell Ndegeocello; Everybody Wants to Rule the World feat. Lalah Hathaway + Common; Everybody Love feat. Musiq Soulchild + Posdnuos; It Don’t Matter feat. Gregory Porter + Ledisi; Heaven’s Here feat. Ant Clemons; Out of My Hands feat Jennifer Hudson; Forever ft. PJ Morton + India.Arie; Bright Lights feat. Ty Dolla $ign
Muzycy:
Robert Glasper, instr. klawiszowe, perkusja i wielu zaproszonych muzyków m.in. Keyon
Harrold, trąbka; Marcus Strickland, klarnet basowy; Terrace Martin, saksofon
sopranowy, syntezator; Marlon Williams, gitara; Bryan-Michael Cox, syntezator; Corey
Henry, organy; Burniss Travis, Pino Palladino, Thaddaeus Tribbett, gitara
basowa; Justin Tyson, instr. klawiszowe, perkusja; Isaiah Sharkey Chris Dave,
perkusja; BJ The Chicago Kid, Big K.R.I.T., Killer Mike, Lisa Harris, Riley
Glasper, Josephine Hodge, D Smoke, Tiffany Gouché, Esperanza Spalding, Q-Tip, Yebba,
H.E.R., Lalah Hathaway, Common, Musiq Soulchild, Posdnous, Ledisi, Gregory
Porter, Ant Clemons, Jennifer Hudson, India.Arie, Ty Dolla $ign, śpiew; Amir
Sulaiman, Christian Scott aTunde Adjuah, Meshell Ndegeocello, spoken word; Jay
Cooper, programming; DJ Jazzy Jeff, DJ Jahi Sundance, gramofony, elektronika
Recenzja opublikowana w Jazz Forum 3/2022
„My nie gramy muzyki, my muzyką się modlimy” mówi Amir Sulaiman w
otwierającej płytę kompozycji „In Tune”. Jego słowa mogłyby być mottem nowego
albumu Roberta Glaspera. Bo modlitw, tych głębokich do zatracenia, tych pełnych
radości i wolności jest tu sporo.
Pochodzący z Teksasu pianista, kompozytor, producent Robert
Glasper mimo młodego wieku (w tym roku kończy czterdzieści cztery lata) ma już
status gwiazdy. Co ważniejsze cieszy się poważną estymą w świecie muzycznym –
estymą, która przekłada się na to, że może współpracować z każdym, z kim tylko
ma ochotę, kogo tylko jego wyobraźnia mu podpowie. Armia gości, których
zgromadził na „Black Radio III” to prawdziwa plejada gwiazd ze świata jazzu,
hip-hopu, soulu, rhythm’n’bluesa. Są na „Black Radio III” weterani rapu, Q-Tip
z A Tribe Called Quest, Posdnous z De La Soul czy Common. Są i artyści z
młodszego pokolenia hip-hopu, Ty Dolla $ign czy Killer Mike z Run the Jewels. Glasper do studia
zaprosił też doskonałych wokalistów, Gregory’ego Portera czy Indię.Arie.
Pojawiają się też basistki Me’shell Ndegeocello i Esperanzę Spalding. Klęska
urodzaju? Raczej sukces urodzaju. Przy tej ilości talentów, charakterów,
osobowości istniała szansa, że „Black Radio III” padnie pod naporem
sprzeczności. Glasper tchnął jednak w całość dyscyplinę bez szkody dla nastroju
i aury, przede wszystkim bez uszczerbku na wybrzmiewającej z albumu szczerości.
Glasper poprowadził wszystkich w wybranym przez siebie kierunku. W jednym z
wywiadów powiedział, że chciał, żeby wszyscy jego goście jasno lśnili. Słowa
dotrzymał.
„Black Radio III” jest gęste od dźwięków i głosów, ale przy tym
elegancko stonowane. Nie ma tu karkołomnych szarż czy pełnej popisów
ekwilibrystyki. Jeśli nawet tętno bije szybciej – jak w piosence, której by się
nie powstydziła sama Whitney Houston, czyli pięknie wyśpiewanej przez Jennifer
Hudson Out of My Hands – to słuchając
i tak nie łapiemy zadyszki. Ale zadyszka nie jest nam do szczęścia konieczna, bo
zmysłowo wzruszamy się przy Better Than I
Imagined w wykonaniu H.E.R. i Me’shell Ndegeocello, podziwiamy aksamitną
aranżację przeboju Tears For Fears Everybody
Wants to Rule the World wyczarowaną przez Lalah Hathaway i Commona. I
zastanawiamy się czy trzecia odsłona „Black Radio”, podobnie jak dwie
poprzednie, zostanie wyróżniona nagrodą Grammy.
Istnieją zapewne gdzieś jeszcze bastiony i twierdze, w których okopali się zagorzali zwolennicy czystości stylistycznej i gatunkowej jazzu. Zamknięci w swoich poglądach nie dopuszczają do myśli i do uszu faktu, że jazz i kultura hip-hopowa są nierozłączne, że się przeplatają, że żyją w symbiozie. Ich twarde serca zostaną wystawione na kolejną próbę dzięki trzeciej już płycie z cyklu „Black Radio”.
Autor: Łukasz Kamiński