Wytwórnia: 4everMusic 099

Blues w Filharmonii

Sławek Wierzcholski

  • Ocena - 4

Koniec czy początek, Jednym ruchem, Co ma być, Przestań już, Figle, Stoję na moście, Co zobaczysz, Wczorajsza prawda, Nieokreślony stan, Codzienna gonitwa, Nie będzie mnie, Dylematy, Zasady, Ja i on, Późno

Muzycy: Sławek Wierzcholski, śpiew, harmonijka ustna; Marek Dąbrowski, gitara; Witold Jąkalski, gitara, slide guitar; Piotr Dąbrowski, gitara basowa; Grzegorz Minicz, bębny; Steve Baker, harmonijka (3, 14); Zygmunt Zgraja, harmonijka (9); Karol Szymanowski, bongosy, darabuka, guiro (12, 14); Jacek Spruch, gitara (3); Jan Gregrowicz, solo na gitarze klasycznej (12); Epstein, gitara Gretsch-Bigsby (6); Orkiestra Poznańskiej Filharmonii i chórzyści Opery Narodowej

Najnowszy efekt autorskich poszukiwań lidera Nocnej Zmiany Bluesa to próba pogodzenia emocjonalnej żarliwości bluesa z wyrafinowaną subtelnością dźwięków orkiestry symfonicznej. W łączeniu tych odległych stylistycznie światów twórcę projektu wspomaga blisko 30 artystów – z macierzystej formacji, gości (m.in. harmonijkarze Steve Baker i Zygmunt Zgraja, gitarzysta Jacek Spruch, wokalistki Anna Heron i Hanna Woźniak), wreszcie kilkunastoosobowy zestaw muzyków rodem z Filharmonii Pomorskiej i bydgoskiej Opery Nova.

Sławek Wierzcholski podszedł do swego pomysłu bez najmniejszej taryfy ulgowej, a na dodatek rzucił na warsztat 15 całkowicie premierowych kompozycji.

Blues jest tu, oczywiście, tematem wiodącym, jednak przynależną mu z natury chropawość rozmiękczają orkiestrowe aranżacje Bogdana Ciesielskiego, nadając mu zupełnie innego oblicza – w kontekście współczesnych trendów na pozór mało modnego, przypominającego atmosferą orkiestry radiowe z lat 50., ale właśnie w owej wysublimowanej orkiestracji, w bogatej fakturze dźwięków, w tym specyficznym klimacie niespiesznej muzycznej nostalgii tkwi niezaprzeczalny urok tych nagrań. Zresztą, znakomicie wkomponowuje się w tę estetykę sam lider, którego harmonijka brzmi jak kolejny instrument z filharmonii.  

Sławek niejednokrotnie udowodnił, że pojęcia ,,blues” nie traktuje w sposób ortodoksyjny i w tym przypadku daje kolejne tego przykłady. Na płycie znajdziemy więc swing, rytmy latynoskie, rockabilly, a także kilka utworów ze znamionami przebojów (Stoję na moście, Ja i on, Późno).

Autor: Mariusz Szalbierz

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm