Wytwórnia: For Tune 0107/070
Pale Blue Dot; Scythe Dance; Great Dark Spot; Between; Minim (Epilogue)
Muzycy: Kuba Wójcik, gitara; Kamil Piotrowicz, fortepian; Luca Curcio, kontrabas; Albert Karch, perkusja
Recenzję opublikowano w numerze 3/2017 Jazz Forum.
Myląca to może być nazwa dla tych, co gatunki traktują dosłownie. Nie znajdziemy tu ani eksperymentów, ani klasycznego, Rileyowskiego minimalizmu. To próba osadzenia jazzu w potocznie zwanym „minimalu”, czyli muzyce oszczędnej w środkach.
To kolejny album, na którym For Tune oddaje całkowicie pole
młodym wykonawcom. Kuba Wójcik – pedagog i doświadczony scenicznie
gitarzysta, choć na koncie ma dopiero jedną płytę z freejazzowym trio
(Poleshift Project). Kamil Piotrowicz, który zrobił duże wrażenie najpierw
w kwintecie, a ostatnio w sekstecie wraz z albumem „Popular
Music”. Albert Karch – perkusista, który zachwycił projektem zagranym
z rówieśnikiem Grzegorzem Tarwidem i bardziej doświadczonym Wojtkiem
Jachną. I Luca Curcio – włoski kontrabasista z kilkoma krążkami na
koncie, kolega Polaków z uczelni w „kopenhaskim zagłębiu jazzowym”.
Kwartet prezentuje muzykę stricte autorską, próbującą iść własną ścieżką. Do wyrastających z ciszy dźwiękowych plam gitary niespiesznie wchodzi bas, którego powtarzalny dźwięk zaczyna przeradzać się w zamyślony groove. Do tego subtelna, ale momentami gęsta perkusja i idealnie w to wpasowane, sonorystyczne zagrywki fortepianu. Z tego pozornego chaosu bardzo szybko rodzi się piękna, choć melancholijna pieśń, a kończy się powrotem do improwizacyjnych poszukiwań.
Autor: Barnaba Siegel