Wytwórnia: ECM New Series 2649 (dystrybucja Universal)

György Kurtág – Six Moments Musicaux, Officium breve; Antonín Dvořák – String Quintet op. 97

Muzycy: 
Parker Quartet: Daniel Chong, Ken Hamao, skrzypce; Jessica Bodner, altówka, Kee-Hyun Kim, wiolonczela; Kim Kashkashian, altówka

Recenzja opublikowana w Jazz Forum 12/2021


György Kurtág / Antonín Dvořák

PARKER QUARTET/KIM KASHKASHIAN

Bostoński zespół kameralny Parker Quartet oraz amerykańska altowiolistka ormiańskiego pochodzenia Kim Kashkashian wspólnie nagrali album poświęcony muzyce dwóch środkowoeuropejskich kompozytorów: György Kurtága i Antonína Dvořáka.

György Kurtág to urodzony w 1926 roku na Węgrzech twórca, nazywany przez niektórych spadkobiercą Bartóka. Na płycie znalazło się jego sześć Momentów muzycznych oraz cykl „Officium breve”. „Six moments musicaux”to tak naprawdę ujęty w sześcioczęściową formę IV kwartet Kurtága. Poszczególne części – zgodnie z tym, co sugeruje tytuł – stanowią oddzielne, raczej luźno ze sobą powiązane muzyczne impresje. Noszą one programowe tytuły, które odnoszą się do ich treści, charakteru lub związane są z życiem kompozytora: Invocatio (w tradycji chrześcijańskiej: błaganie, wezwanie wzniesione do Boga), Footfalls (odniesienie do sztuki Samuela Becketta pod tym samym tytułem), Capriccio, In memoriam Sebök György (wspomnienie o węgierskim pianiście i nauczycielu), Rappel des oiseaux… (nawiązanie do muzyki miłośnika ptaków, Oliviera Messiaena), Les adieux (w części tej kompozytor nawiązuje do stylu czeskiego kompozytora Leoša Janáčka).

Cykl „Officium breve” powstał dla upamiętnienia Endre Szervánsky’ego, kompozytora, który wspierał Kurtága w trudnych czasach i wywarł wpływ na jego kompozycje. Cykl składa się z piętnastu części zawierających inspiracje nie tylko muzyką Szervánsky’ego, ale również Weberna. Utrwalone na płycie wykonanie utworów Kurtága przez Parker Quartet jest precyzyjne, pełne skupienia i pewnej surowości, dobrze oddającej charakter tej muzyki, na wskroś współczesnej, nierzadko inspirowanej technikami XX-wiecznej awangardy.

Przeciwwagę dla tej estetyki stanowi nagranie „Kwintetu smyczkowego op. 97” Antonína Dvořáka. Już pierwsze takty utrzymane w pogodnym nastroju zwiastują klimat beztroski, jaki musiał towarzyszyć kompozytorowi, kiedy tworzył to dzieło latem 1893 roku w Spillville, małym amerykańskim mieście, które przyciągało m.in. emigrantów z Czech. W wykonaniu tego cyklu muzykom Parker Quartet towarzyszy altowiolistka Kim Kashkashian. Razem tworzą interpretację pełną uroku i lekkości, stanowiącą kontrast w stosunku do poważnych, pełnych dramatyzmu dzieł Kurtága dominujących na płycie.

Autor: Aleksandra Andrearczyk

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm