Wytwórnia: Tzadik TZ 7621

Invisible Paths: First Scattering

Steve Coleman

  • Ocena - 4

Ascending Numeration: Reformed; Shift; Possession of Images; Negative Secondary; The Witness; Invisible Paths; Fundamental Disturbance I; Fecundation; Embodiment; Facing West; Clouds; Back at the Crib; Cardinal-Fixed-Mutable; Fundamental Disturbance II; Individualization; Fecundation (Another View)
Muzycy: Steve Coleman, saksofon altowy

Saksofonista altowy Steve Coleman od dawna miewał ciągoty do solowej wypowiedzi pozbawionej jakiegokolwiek akompaniamentu. Pamiętam występy jego najsłynniejszej formacji Five Elements, które rozpoczynał długimi partiami solowymi (będącymi rodzajem rozbudowanych preludiów), a wszystko odbywało się jeszcze przed pojawieniem się na scenie reszty muzyków.

Dziś ten dojrzały jazzowy lider ofiarowuje nam pełnowymiarowe dzieło zaprojektowane, zaimprowizowane i zagrane w pojedynkę. Album „Invisible Paths: First Scattering” jest debiutem Colemana w barwach nowojorskiej wytwórni Tzadik. Jednocześnie jest to pierwsze w jego karierze nagranie solowe, takie, podczas którego muzyk może liczyć tylko i wyłącznie na siebie.

Dostajemy tu potężną dawkę szczerego grania – trwające 72 minuty 16 tematów skomponowanych przez samego Colemana. Autor wyjaśnia, że inspiracji do tych bardzo prywatnych nagrań szukał podczas długich podróży, przemierzając świat od Indii po Egipt – jak pisze: w poszukiwaniu wiedzy, prawdy i piękna...

W zamierzeniu saksofonisty każda kompozycja opowiada nam pewną historię. Na przestrzeni tych kilkunastu form Coleman tworzy opis swoich nie tylko muzycznych, ale i duchowych fascynacji, które przedstawia nam posługując się językiem współczesnej muzyki improwizowanej – a pomagają mu w tym starożytne tradycje numerologii i mistycyzmu. Powstała pozycja wymagająca, zachowująca jednak sprawnie wyważone proporcje pomiędzy rozbudowaną improwizacją, a fragmentami komponowanymi. A w tak wyrafinowanych fragmentach, jak Possession of Images albo Clouds czuć prawdziwą klasę tego spadkobiercy wielkich jazzowych alcistów.

Autor: Przemek Psikuta

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm