Wytwórnia: ACT 9889-2 (dystrybucja GiGi)
’Round Midnight
Bolivar Blues
Poor Butterfly
Nica’s
Dream
Celia
Little Butterfly (Pannonica)
Get It Straight
Muzycy: Iiro
Rantala, fortepian; Angelika Niescier, saksofon altowy; Ernie Watts, saksofon
tenorowy; Dan Berglund, kontrabas; Anton Eger, perkusja; Charenée Wade, śpiew,
instr. perkusyjne
Recenzja opublikowana w Jazz Forum 7-8/2019
„Pannonica” – taki tytuł nosi dziewiąta już płyta wydana przez wytwórnię ACT w tematycznym cyklu „Jazz at Berlin Philarmonic” dokumentującym koncerty odbywające się w Berlińskiej Filharmonii. Jest to rejestracja programu wypełnionego utworami gigantów złotej ery jazzu nowoczesnego, takich jak Thelonious Monk, Sonny Rollins, Horace Silver i Bud Powell. Kathleen Anna Pannonica de Koenigswarter (1913-1988), zwana Baronową Jazzu, to postać znana wszystkim szanującym się miłośnikom jazzu lat 50. i 60., legendarna mecenaska wspierająca wielkich muzyków. To właśnie Pannonice, w 30. rocznicę jej śmierci, dedykowany był koncert, którego słuchamy na niniejszej płycie.
W międzynarodowym przedsięwzięciu, którego inicjatorem był fiński pianista Iiro Rantala, wzięli udział tak znakomici muzycy jak: saksofoniści Ernie Watts (USA) i urodzona w Szczecinie Angelika Niescer (Niemcy), wokalistka Charenee Wade (USA), basista Dan Berglund (Szwecja) i perkusista Anton Eger (Norwegia).
Płytę otwiera kompozycja Monka, od której to zaczęła się fascynacja jazzem Baronowej Jazzu. ’Round Midnight słyszymy w wersji instrumentalno-wokalnej, do której tekst napisał Bernard Hanighen. Charenée Wade wyśmienicie poradziła sobie z charakterystyczną dla Monka koncepcją harmoniczną utworu, wzbogacając go o wyjątkową ekspresję.
Kolejny temat Monka to Bolivar Blues, będący prawdziwym saksofonowym pojedynkiem pomiędzy Angeliką Niescier i Ernie’m Wattsem – saksofonistą, któremu w przeszłości dane było grać ten temat wspólnie z jego autorem.
Poor Butterfly to pokaz pianistycznego kunsztu Iiro Rantali. Gdy w środkowej części tematu „pałeczkę” przejmuje Watts, a następnie grający smyczkiem Berglund, utwór nabiera wyjątkowego kolorytu, stając się jednym z najwspanialszych fragmentów całego albumu.
Po swingującym, rozbudowanym do 10 minut Nica’s Dream Horace’a Silvera (genialne starcie fortepianu Rantali z perkusją Antona Egera) oraz swawolnej miniaturce Buda Powella Celia, na scenę powraca Charenée Wade z kolejnymi utworami Monka: kończącym koncert tematem Get It Straight. Przedtem jeszcze zabrzmiał drugi „motylek” – Little Butterfly (Pannonica), który w wersji z tekstem Jona Hendricksa znać możemy z wykonań m.in. Carmen McRae i Kevina Mahogany.
Autor: Robert Ratajczak