Wytwórnia: SJ Rec. 055

Dualizm; Motif No. 4; Kubizm I; Kubizm II; Kubizm III; Four Sides; Prokrastynacja; Dodekafonia; Hidden Path

Muzycy: Paweł Mańka, gitara; Robert Wypasek, saksofon tenorowy; Franciszek Raczkowski, fortepian; Piotr Narajowski, kontrabas; Stefan Raczkowski, perkusja

Recenzja opublikowana w Jazz Forum 1-2/2022


Kubizm

Paweł Mańka Semiotic Quintet

Paweł Mańka zadebiutował nagranym w kwintecie albumem, na którym w pierwszej kolejności uwagę zwraca sprawność wykonania kompozycji lidera przez prowadzoną przez niego grupę muzyków. Na tle wyrównanego, wysokiego poziomu kolegów na plus wyróżnia się Franciszek Raczkowski – pianista obdarzony niezwykłym wyczuciem frazy i wykonawczą lekkością, co udowodnił nie tylko nagraniami z zespołem gitarzysty.

Gęsto tkane kompozycje autorstwa Mańki mimo bardzo intensywnego charakteru nie sprawiają wrażenia przytłaczających. To muzyka wpisująca się w nowoczesny, główny nurt jazzu, wyraźnie czerpiący z zasobów, pod które grunt przygotowali dwudziestowieczni awangardziści (tak jazzowi, jak i klasyczni – choć odnoszę wrażenie, że tym drugim kompozytor zawdzięcza nieco więcej). Taka przecież powinna być kolej rzeczy, że owoce przełamujących schematy poszukiwań odnajdujemy w twórczości będącej ich kontynuacją w ramach mainstreamu. Jeśli dodamy do tego duński rozdział w edukacji muzycznej lidera, to otrzymamy wyobrażenie na temat muzyki, która znalazła się na płycie „Kubizm”.

Twórcza wolność ujęta w karby znakomitego warsztatu oraz niebywałej precyzji w wykonaniu stanowią niepodważalne atuty debiutu kwintetu Pawła Mańki. Może nieco zabrakło większego zindywidualizowania języka artystycznej wypowiedzi, ale pamiętać należy, że gitarzysta wciąż jest bliższy startu niż finału swojej kariery, a po takich początkach wróżę mu przyszłość co najmniej obiecującą i szczerze kibicuję.



Autor: Rafał Zbrzeski (Radio Kraków)

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm