Wytwórnia: Outside Music


She Said She Was a Painter
Claire de Lune
Toccata d-moll op. 11
Libertango
Lady Stoned
Asturias
Paganini Variations


Muzycy
: Gloria Campaner, fortepian, syntezator, kamienie; Leszek Możdżer, fortepian, syntezator, czelesta; Magdalena Kordylasińska-Pękala, Miłosz Pękala, instr. perkusyjne


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 3/2019


Live At Enter

Gloria Campaner, Leszek Możdżer

  • Ocena - 5

Płyta stanowi rejestrację koncertu, który się odbył 14 czerwca 2017 roku w ramach Enter Enea Festival w Poznaniu. Leszek Możdżer, dyrektor artystyczny tego wydarzenia, inicjuje w jego ramach szereg niebanalnych propozycji artystycznych. Opisywany album jest właśnie realizacją jednego z takich zamysłów.

Słuchacz po zapoznaniu się z zawartością muzyczną płyty, oprócz ogromnej satysfakcji estetycznej, zapamiętuje też poruszające wyobraźnię dźwięki wyjątkowego instrumentu, jakim są „śpiewające kamienie” z sardyńskiej pracowni włoskiego rzeźbiarza, Pinuccio Scioli. Perkusjonalia stanowią zresztą nadrzędne instrumentarium tworzenia faktury większości utworów. Taką rolę pełnią nawet bardzo często dwa fortepiany. Repetycje w drobnych wartościach rytmicznych i delikatne, wirtuozowskie przebiegi melodyczne w dużej rozpiętości rejestrów, podkreślają ruchliwość komponowanej materii muzycznej. Właściwie, kiedy te techniki wypowiedzi są obecne przez dłuższy czas, klawiatury stanowią swoistą alegorię idiofonów strunowych.

W programie krążka znajduje się siedem kompozycji. Dwie z nich są pozycjami autorskimi solistów (jedna Leszka Możdżera i jedna spółki Możdżer i Gloria Campaner), a pozostałe stanowią wybór z kanonu współczesnej klasyki (Claude Debussy, Sergei Pro­kofiew, Astor Piazzolla, Isaac Albeniz i Witold Lutosławski). Wszystkie wykonywane są w stylach improwizowanych, w których, obok fragmentów zacytowanych z zapisów nutowych, przetworzenia kształtują muzycy zgodnie ze swoimi wrażliwościami artystycznymi, emocjonalnymi i estetycznymi.

Czytelne dla odbiorcy, ich wzajemne inspirowanie się i tworzenie wyrafinowanych przebiegów dźwiękowych o jednorodnych cechach stylistycznych, całkowicie przekonują pod względem narracyjnym i dramaturgicznym. Dominuje aura rozedrgania i wibrowania przestrzeni akustycznej, na której tle pojawiają się fascynujące epizody melodyczno-harmoniczne o zróżnicowanych i pięk­nych treściach. Stanowią one w efekcie mistrzowskie dialogi dwojga wybitnych pianistów i pary znakomitych perkusistów.

A trzeba jeszcze koniecznie dodać, że wspaniałej muzyce na „Live At Enter” towarzyszy świetna oprawa graficzna. Powstał prawdziwy rarytas, dla ucha i oka.


Autor: Piotr Kałużny

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm