Wytwórnia: Motema Music MTM-42

Live

Geri Allen & Timeline

  • Ocena - 4

Philly Joe; Four By Five; The Western Soul/Soul Eyes; LWB’s House; Embreacable You/Loverman; Ah Leu Cha; In Appreciation
Muzycy: Geri Allen, fortepian; Kenny Davis, kontrabas; Kassa Overall, perkusja; Maurice Chestnut, tap percussion

Jakoś przez ostatnie lata było w Polsce trochę ciszej o Geri Allen – pianistce mądrej, efektownej i od lat cieszącej się opinią jednego z najważniejszych głosów w nowoczesnej jazzowej pianistyce. Może dlatego, że nie nagrywa już dla Blue Note ani Telarc Jazz. Może dlatego, że stała się częścią małej oficyny wydawniczej Motema Music, której płyty do nas nie docierają łatwo, a może też dlatego, że nie jest twórcą skłonnym dokonywać cięć na swojej wizji muzyki.

Dzisiaj Geri Allen proponuje nam z jednej strony podróż w przeszłość, ponieważ swoją koncertową płytą przypomina czasy, kiedy jazz i taniec były sobie bardzo bliskimi dziedzinami. Z drugiej zaś wyprawę futurystyczną w jakiejś mierze, a to dlatego, że przenosi relacje muzyki i tańca z przestrzeni rozrywkowych w dziedzinę sztuki przez duże „S”.

Jej klasyczne trio wzbogacone jest o genialnego tancerza stepującego Maurice’a Chestnuta. I nie o pokaz tanecznych możliwości chodzi, ani też o prosto pojmowaną atrakcję dla oczu. Stepowanie staje się tu częścią rytmicznej kreacji, w której uderzenia stóp i akcje perkusisty – rewelacyjnego Kassy Overalla – osiągają nieczęsto spotykaną intensywność i rozmach. Jest to też chwila, w której możemy, poprzez ten rozbudowany rytmiczny kontekst, na nowo cieszyć się imponującą wyobraźnią, porywającą techniką gry i czystością muzycznej myśli liderki.

Wszystko to, zakotwiczone w niezachwianym timingu Kenny’ego Davisa, daje może nie wielką, ale bez wątpienia ekscytującą i porywającą płytę.

Autor: Maciej Karłowski

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm