Wytwórnia: Milan Records 19439837172 (dystrybucja Sony)

Deep Moaning Blues
El Train
Lazy Mama
Chicago Sun
Those Dogs Of Mine
Hear Me Talking To You
The Story Of Memphis Green
Jump Song
Leftovers
Shoe Shopping
Deep Henderson
Reverend Gates
Ma Rainey's Black Bottom
Levee's Song
Sweet Lil' Baby Of Mine
In The Shadow Of Joe Oliver
Hear Me Talking To You
Levee And Dussie
Levee Confronts God
Sandman
Baby, Let Me Have It All
Toledo's Song
Chicago At Sunset
Skip, Skat, Doodle-Do


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 6/2021

Ma Rainey’s Black Bottom

Music By Branford Marsalis

„Ma Rainey’s Black Bottom” to soundtrack filmowej adaptacji sztuki teatralnej Augusta Wilsona z 1982 roku. Netflix wprowadził ten film do obiegu w grudniu 2020 roku, w tym samym czasie wydana została płyta. Odważny tytuł oryginału, w polskim przekładzie brzmi jak unik: „Ma Rainey: matka bluesa”. „Mother of the Blues” – tak nazywana była jedna z dwóch pierwszych wielkich śpiewaczek tego gatunku, drugą była „Cesarzowa Bluesa” Bessie Smith. Gertrude „Ma” Rainey (1886-1939) miała potężny, charyzmatyczny głos, jej bluesy nasycone były pieprznym humorem i erotyką. Pozostawiła ponad 100 nagrań, współpracowała m.in. z Louisem Armstrongiem

Akcja tego wspaniałego filmu rozgrywa się w 1927 roku w Chicago. Fikcyjna dwudniowa sesja nagraniowa w zapuszczonym studiu, pełna napięć pomiędzy głównymi bohaterami, którymi są wokalistka (Viola Davis jako Ma Rainey) i porywczy trębacz (Chadwick Boseman jako Levee Green, nawiasem mówiąc to była jego ostatnia w życiu rola, zmarł na raka w połowie roku 2020).

Muzykę firmuje Branford Marsalis, który miał już wcześniej doświadczenia na tym polu – jest przecież autorem muzyki w filmie „Mo’ Better Blues” Spike’a Lee. Jednak zaskakujące jest, że reżyser filmu, George S. Wolfe, właśnie jemu zlecił to zadanie. Bardziej naturalnym wyborem byłby jego brat Wynton, znawca i piewca tradycji, kustosz „muzeum jazzu”.

Branford, podobnie jak Wynton, jeden z najlepszych muzyków jazzowych naszych czasów, przyjął propozycję bez wahania i wywiązał się z zadania doskonale. Ponieważ, jak przyznał, nie był zbyt obeznany z muzyką „Ery Jazzu” lat 20. ubiegłego wieku, to natychmiast przystąpił do nadrabiania zaległości. Przygotowując się do pracy, wsłuchiwał się w historyczne nagrania epoki, której bohaterami byli m.in. Louis Armstrong i King Oliver, Ethel Waters, Dixieland Jug Blowers, Casa Loma Orchestra, Duke Ellington, Jack Hylton, a przede wszystkim, jak przyznał, Paul Whiteman. Do realizacji projektu Branford wprzągł wielki aparat wykonawczy – orkiestrę smyczkową i kilkudziesięciu muzyków jazzowych grających w różnych konfiguracjach: big band, małe zespoły, jug band, a nawet i solowe przerywniki.

Na „liście płac” znalazło się kilkudziesięciu muzyków, których z braku miejsca nie będziemy tu wymieniać – po kilka nazwisk na każdy instrument. Ale są tu również dobrze nam znane osoby: kontrabasista Eric Revis, perkusista Justin Faulkner, puzonista Delfeayo Marsalis, tubista Kirk Joseph, kornecista Wendell Brunious, pianista Aaron Diehl, wśród plejady saksofonistów jest również sam Branford.

Są tu w sumie dwadzieścia cztery tracki. Dominują ut­wory instrumentalne (napisane przez Branforda), ale wybijają się – i pozos­tawiają niedosyt – te z wokalem. W trzech z nich śpiewaMaxayn Lewis (jako Ma Rai­ney): w ot­wie­ra­jącym płytę Deep Moaning Blues, tytułowym Ma Rainey’s Black Bottom oraz w Hear Me Talk­ing to You. Aktorka Viola Davis śpiewa w Those Dogs of Mine, Clint Johnson w Sweet Lil’ Baby of MineBaby, Let Me Have It All, Cedric Watson w wieńczącym całość Skip, Scat, Doodle-do.

Mamy utwory dixielandowe, bluesy, numery kabaretowe i bigbandowe (nadciąga epoka swingu). Słyszymy echa Ellingtona (jungle sounds) i Fletchera Hendersona. W swoich aranżacjach i orkiestracjach Branford stara się perfekcyjnie oddać autentyczną aurę, koloryt, który słychać w ka­ż­dej frazie, w każdej nucie.

Oczywiście muzyka brzmi inaczej niż na porysowanych płytach sprzed prawie 100 lat, nuty basowe są potężne i głębokie, ale faktura zawsze klarowna i przejrzysta. Dla miłośników jazzu tradycyjnego czysta rozkosz.


Autor: Paweł Brodowski

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm