Wytwórnia: Concord Jazz 0888072051331 (dystrybucja Universal)


To Each His Dulcinea
Dulcinea
What Does He Want of Me
The Barber’s Song
It’s All the Same
I’m Only Thinking of Him
Man of La Mancha (I, Don Quixote)
The Impossible Dream
A Little Gossip


Muzycy
: Eliane Elias, fortepian; Eddie Gomez, Marc Johnson, bas; Jack DeJohnette, Satoshi Takeishi, perkusja; Manolo Badrena, instr. perkusyjne


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 7-8/2018


Music From Man Of La Mancha

Eliane Elias

  • Ocena - 3

Jest to płyta premierowa, chociaż nagrania przeleżały w szufladzie od 1995 roku. Jej tytuł precyzyjnie określa zawartość: materiał muzyczny pochodzi w całości z musicalu „Człowiek z La Manchy”, spektaklu teatralnego popularnego w świecie od 1964 roku, znanego także w Polsce. Pianistka i wokalistka – nazywana „brazylijską Dianą Krall” ze względu na swingujący styl, świetny głos i biegłość w grze na fortepianie – tym razem nagrała wersje instrumentalne kompozycji. Fakt, że Eliane Elias nie śpiewa w żadnym z tych melodyjnych tematów, zapewne zaskoczy niejednego fana, jednak o rozczarowaniu nie ma mowy – Brazylijka gra jak mistrzyni.

Instrumentalne aranżacje swoich kompozycji zamówił u niej Mitch Leigh, kompozytor musicalu. Był zadowolony z tego, co usłyszał, jednak płyta nie ukazała się z powodu sprzeciwu współautorów przedstawienia. Twórca chętnie prezentował ją w domu swoim gościom, niestety nie doczekał oficjalnej edycji – Leigh zmarł w 2014 roku. Dopiero dzisiaj możemy się rozkoszować wysmakowanymi aranżacjami Eliane oraz wyczynami fortepianowego tria, w którym solistce towarzyszy sekcja marzeń.

Brazylijski temperament pianistki ponosi ją czasami w kierunku samby (The Impossible Dream), ale nie jest to bynajmniej styl dominujący na albumie. Nie jest to także próba sprzedania melodyjnych tematów w wersji bossa novy. Elias precyzyjnie dobiera aranżacje do charakteru utworów, co dobitnie zwiastuje otwierająca album kompozycja To Each His Dulcinea, grana w stylu rozpędzonego Billa Evansa, ale zawsze podporządkowana ciekawym figurom harmonicznym lewej ręki. Pianistyka Brazylijki, z gruntu tradycyjna, bliższa jest stylowi Oscara Petersona – wsławionego zresztą licznymi nagraniami tematów ze słynnych musicali.

Nie można jednak zapominać, że mamy tu w sekcji takie sławy, jak Eddie Gomez i Jack DeJohn­ette. Kiedy słuchamy tego tria w kompozycji I’m Only Thinking Of Him nietrudno odnieść wrażenie, że artystom udało się stworzyć muzykę o ponadczasowym oddziaływaniu. Wspaniałe solo Gomeza na kontrabasie jest dodatkowym walorem tego utworu, natomiast w zamykającym album A Little Gossip (w roztętnionym, brazylijskim rytmie frevo) solistka daje pole do popisu muzykom swojej drugiej sekcji, Marcowi Johnsonowi na kontrabasie i Satoshiemu Takeishiemu na perkusji.

Jest to godne zwieńczenie płyty, która nie wnosi niczego nowego do jazzowej fonografii poza przyjemnością słuchania. Zważywszy jednak, że są to melodyjne, zapadające w pamięć tematy z popularnego od kilku dekad musicalu, przyjemność jest doprawdy duża.


Autor: Daniel Wyszogrodzki

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm