Wytwórnia: GAD Records CD 050
Orientally
Plasma
Neurasthenia
Orientally
Plasmoidally
Neurosis
Program
Ballade
Polly’s Song
Muzycy: Jerzy Milian, wibrafon, gitara; Rudolf Tomsits (1-3), Heinz Becker (4-6), trąbka; Gyorgy Vukan, fortepian (1-3); Ernst Ludwig Petrovsky, saksofon sopranowy, flet (4-9); Klaus Koch (4-9), Balazs Berkes (1-3), kontrabas; Willibald Winkler (4-9), Vilmos Javori (1-3), perkusja
Recenzja opublikowana w Jazz Forum 6/2017
Poświęcona Jerzemu Milianowi seria, prowadzona przez oficynę GAD Records, to jedna z najlepszych rzeczy, jaka przydarzyła się upamiętnianiu „Polish Jazzu”. Wśród wielu reedycji znanych płyt w końcu pojawił się także cykl, który przedstawia nie tylko archiwalną muzykę, ale też dla większości nieznane epizody w polskim jazzie.
Milian został zapamiętany przede wszystkim jako bandleader prowadzący orkiestrę rozrywkową i big bandy, a więc jako związany z lżejszymi odmianami jazzu. Jednak już na płycie „Bazaar” można znaleźć intrygujące, awangardowe motywy. Te fascynacje jazzowym „fermentem” końca lat 60. można było wysłuchać na pełnym koncertowych archiwaliów albumie „Semiramida”, a także na płycie z freejazzową muzyką baletową – „Rivalen”.
„Neuroimpressions” to tytuł płyty, ale też suity autorstwa
wibrafonisty, której dwa wykonania udało się odnaleźć. Pierwsze, wraz
z węgierskim kwartetem trębacza Rudolfa Tomsitsa. Podzielona na trzy
utwory kompozycja w wydaniu tego zespołu jest skupiona, transowa,
nawiązująca do popularnej wówczas stylistyki spiritual-jazzu. Najbardziej
fascynuje 15-minutowa część pierwsza, z pięknymi frazami raz wibrafonu,
raz piana Rhodesa. Gdy w kolejnym wykonaniu pojawiają się muzycy
niemieccy, nad uduchowioną
aurą górę bierze większa surowość, momentami przeradzająca się w totalne
free. Na koniec otrzymujemy trzy utwory z sesji z Niemcami, wśród
nich mainstreamowy Program z sonorystycznymi wstawkami, a na
finał cudna bossa nova Polly’s Song.
Autor: Barnaba Siegel