Wytwórnia: Clean Feed CFG 004

Octal: Book Two

Elliott Sharp

  • Ocena - 3.5

Graviton the Boson; Revelant; Fluctuation of Horizon; Sequent; Eukaryon; P-Branes & D-Branes
Muzycy: Elliott Sharp, gitara 8-strunowa

We współczesnym muzycznym świecie, w którym coraz trudniej o oryginalność, Elliott Sharp jawi się jako prawdziwy fenomen – zupełnie odrębny, ze wszech miar kreatywny głos, wciąż łaknący innowacji, odkrywania nowych terenów. Już sama jego edukacyjna ścieżka wskazuje na postać nietuzinkową.
 
Ten multiinstrumentalista (głównie gitarzysta i saksofonista oraz klarnecista) studiował antropologię, etnomuzykologię, kompozycję, jazz i elektronikę. Dziś kojarzony jest przede wszystkim ze skupioną wokół Johna Zorna sceną Downtown, ale jego dorobek każe spojrzeć na niego szerzej, jako ważną postać artystycznej awangardowej (choć doskonale odnajduje się także w instytucjonalnym obiegu sztuki) nowojorskiej sceny ostatnich 30 lat. Duży wpływ na dokonania Sharpa miała fascynacja nauką i techniką – od czysto praktycznych aspektów (modyfikacje, a nawet samodzielne projektowanie instrumentów) po strategie kompozytorskie.

Niniejsza płyta to właśnie swoista muzyczna wariacja na temat książki Lisy Randall „Warped Passages” dotyczącej fizyki kwantowej i teorii strun. Muzyka, wykonana solo na 8-strunowym gitarobasie zbudowanym na zamówienie Sharpa przez Saula Kolla, bazuje przede wszystkim na gęstych, silnie zrytmizowanych pochodach (czy też – w jednym z utworów, dzięki wykorzystaniu eBow-dronowych płaszczyznach). O zgoła niegitarowym, perkusyjnym charakterze decyduje m.in. często używana tu technika tappingu. „Wystukiwane” dźwięki wirują w opętańczych pętlach, albo też tworzą pozornie bezładne wzory. Momentami przywołują one eksperymenty najbardziej progresywnych twórców awangardy post-techno, jak Autechre. Z rzadka jednak układają się w motyw o odległym bluesowym feelingu. Niekiedy też niosą jakiś hipnotyzujący, niemal plemienny rys. Rzecz głównie dla poszukiwaczy nowych przestrzeni dla improwizowanej muzyki gitarowej, ale angażuje również na bardzo bezpośrednim, zmysłowym poziomie.

Autor: Łukasz Iwasiński

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm