Wytwórnia: ECM 2293
Speechless
They Don’t Care About Us
Thriller
Privacy
Smile
I Just Can’t Stop Loving You
Smooth Criminal
Little Susie
Blood on the Dance Floor
History
Muzycy:
Enrico Rava, trąbka
Parco Della Musica Jazz Lab: Andrea Tofanelli, Claudio Corvini, trąbka, flugelhorn;
Mauro Ottolini, puzon, tuba; Daniele Tittarelli, saksofon altowy, flet;
Dan Kinzelman, saksofon tenorowy, klarnety;
Franz Bazzani, instr. klawiszowe;
Giovanni Guidi, fortepian, Fender Rhodes, toy piano;
Marcello Giannini, gitara elektryczna;
Dario Deidda, bas;
Zeno de Rossi, perkusja;
Ernesto Lopez Maturell, instr. perk.
Michael Jackson w masowej świadomości zapisał się głównie jako ekscentryczny gwiazdor, wielki showman, często nazywany królem muzyki pop. Myślę, że warto pamiętać także o czysto artystycznym wymiarze działalności wybitnego piosenkarza, którego talent i pracowitość nie powinny być kwestionowane.
Płyta włoskiego trębacza Enrico Ravy i orkiestry Parco della Musica Jazz Lab z całą pewnością może przyczynić się do głębszego spojrzenia na osiągnięcia twórcze Jacksona. Koncertowy album „On The Dance Floor” imponuje wysokim poziomem wykonawczym i aranżacyjną inwencją, której konsekwentna realizacja zapewniła albumowi spójność. Warto docenić także niebanalny dobór repertuaru, na który złożyły także mniej znane i cenione piosenki Michaela jak np. Privacy czy Little Susie.
Doceniając wyżej wymienione walory propozycji Ravy, muszę przyznać, że nie przekonał mnie jego pomysł na covery amerykańskiego piosenkarza. Kunsztowność aranżacyjna i wysoki poziom warsztatowy (zespołu i solistów) nie tylko nie rekompensują oczywistego braku warstwy wokalnej i tanecznej oryginałów, ale niestety nie tworzą też samodzielnej i przekonywającej propozycji artystycznej.
Ciekawszym nawiązaniem do muzyki Michaela Jaksona są znane mi covery wokalne. Jeśli zaś chodzi o instrumentalne wersje jego piosenek, to temat na pewno wart jest kontynuacji. Mimo że płyta włoskiego trębacza „On The Dance Floor” jest mi raczej odległa estetycznie i stylistycznie, cieszę się, że powstała i przypomina o artystycznych dokonaniach Michaela, zamazując nieco jego „portret” stworzony przez mass media.
Autor: Wojtek Majewski