Wytwórnia: Tao Forms TAO 01


Piano Equation
Swing Note From the Deep Space
Piano in Hyperspace
Vortex Factor
Land of the Secrets
Void Equation
Tone Pocket
Clown Pulse
Radio Signals Equation
Emission
Cosmic Juice


Muzycy:
Matthew Shipp, fortepian


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 7-8/2020


Piano Equation

Matthew Shipp

  • Ocena - 5

Niewielu jest pianistów jazzowych, których gra ma charakter absolutnie unikatowy. Zaledwie o niewielkiej grupie muzyków można powiedzieć, że wypracowali własny, oryginalny muzyczny język. Matthew Shipp zalicza się do tego elitarnego grona. Tworząc i występując jako lider, kompozytor i sideman zasłużył na miano jednego z najbardziej interesujących pianistów w całej historii muzyki improwizowanej. Jego dotychczasowa twórczość rozpięta jest pomiędzy zakorzenieniem w bopie i free, a przekraczaniem gatunkowych ram i poszukiwaniem nowych dróg ekspresji. Muzyka Shippa brzmi, jak gdyby dokonywał ekstrakcji rozmaitych nurtów, a następnie korzystając z uzyskanych esencji włączał do swojej gry po kilka równocześnie.

Nowy solowy album amerykańskiego pianisty inauguruje katalog wydawnictwa powołanego do istnienia przez wieloletniego współpracownika Shippa – perkusistę Whita Dickeya. Albumy nagrywane w pojedynkę to najlepszy sprawdzian kreatywności artysty. Taka formuła bezlitośnie obnaża wszelkiego rodzaju niedostatki – od braków technicznych po wybujałe ego, które prowadzi do przekombinowania i zanudzenia słuchacza. Shipp ani przez moment nie zawodzi. Od początku do końca zdaje się być całkowicie pochłonięty muzyką. Rozwija wiele równoległych wątków z wprawą poruszając się między nimi. Kompozycje często podążają w nieoczywistych kierunkach, bo i zawiera się w nich całe bogactwo tradycji pianistycznej od klasyki i jazzu, aż po awangardę i muzykę współczesną. Pianista nie rozgranicza poszczególnych nurtów i gatunków. Pod palcami spaja je w jedną, kompletną muzyczną wypowiedź, jedyną w swoim rodzaju, fascynującą metapianistykę.

Shipp, choć ma świadomość całej muzycznej historii, nie ogląda się na nią z rozrzewnieniem. Zdecydowanie patrzy w przyszłość i tam też umiejscawia swoje dźwięki. To płyta godna polecenia słuchaczom otwartym na niebanalne poszukiwania. 


Autor: Rafał Zbrzeski (Radio Kraków)

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm