Wołam
Nieznajoma
Ogród
Bazie
Mój miły
Plony
Ponadfrunę
Muzycy:
Magda Kuraś - śpiew;
Patryk Czyżewski - fortepian;
Michał Kowalczyk - kontrabas;
Robert Kutrzepa - perkusja;
Małgorzata Oleszczuk, Maciej Świniarski - chórki
Recenzja opublikowana w Jazz Forum 3/2021
Pod koniec ubiegłego roku ukazał się debiutancki album wokalistki i songwriterki Magdy Kuraś. Studentka wokalistyki jazzowej w klasie Krystyny Stańko na Akademii Muzycznej w Gdańsku od dwóch lat tworzy autorski projekt oparty na muzyce jazzowej nasączonej licznymi elementami folkloru, ale też muzyki pop. Na płycie „Plony” znajdziemy sześć autorskich piosenek, do których muzykę skomponowała wraz z pianistą Patrykiem Czyżewskim oraz utwór Ponadfrunę, do którego muzykę napisał pianista Dominik Kisiel.
We wzbogaconych improwizacjami, opartych na jazzowych frazach utworach odnajdziemy mnóstwo zapadających w pamięć motywów melodycznych oraz stricte folkowych zaśpiewów, którymi Magda Kuraś ubarwia całość. Wokalistka doskonale odnajduje się również w typowo jazzowej konwencji wokalnej, co dostrzeżemy choćby w ozdobionej partiami scatu Nieznajomej.
Uwagę zwraca silnie zaakcentowane w jej śpiewie wyczucie rytmu. Taniec i śpiew są dla Magdy Kuraś elementami wzajemnie się uzupełniającymi, a melodia postrzegana jest jednocześnie jako sugestywny ruch choreograficzny.
Fortepian Patryka Czyżewskiego nadaje piosenkom dostojeństwa i majestatu. Tak jest m.in. w utworze Ogród, czy oprawionej sugestywną grą perkusisty Roberta Kutrzepy, piosence tytułowej. W programie „Plonów” znajdziemy też ujmujące klimatem zadumy i refleksji ballady. Pierwsza z nich to oprawiona etnicznymi brzmieniami i subtelną elektroniką kompozycja Bazie. Druga – to oscylująca na pograniczu ambitnego popu nostalgiczna piosenka Mój miły.
Debiutancki album Magdy Kuraś prezentuje ambitne autorskie teksty w rozbudowanej instrumentalnie oprawie, za którą odpowiedzialni są improwizujący muzycy.
Autor: Robert Ratajczak