Wytwórnia: Bodo
Smutek
Tęsknota
Kołysanka
Fala
Samotność
Oddech
Przebaczenie
Zjawa
Tkliwość
Pożegnanie
Muzycy:
Ygor Przebindowski - fortepian
Sebastian Feliciak - saksofony, klarnet basowy
Dawid Lubowicz - skrzypce
Paweł Puszczało - kontrabas
Kuba Szydło - perkusja
Recenzja opublikowana w Jazz Forum 3/2021
„Powidoki Północy” to najnowsza, trzecia z kolei płyta
Ygora Przebindowskiego, multiinstrumentalisty, kompozytora muzyki teatralnej,
filmowej i jazzowej. To także ostatnia część tryptyku po „Powidokach” i „Powidokach
Powstania Warszawskiego”.
Słychać tu wyraźne wpływy muzyki skandynawskiej, Jana Garbarka i folkloru norweskiego. Dźwięki z tej części naszego kontynentu od dawna fascynują polskich twórców jazzowych. Norweska i skandynawska nuta była często obecna w twórczości Krzysztofa Komedy, a współcześnie – wielu wybitnych polskich jazzmanów, takich jak m.in. Tomasz Stańko, Marcin Wasilewski czy Adam Bałdych. Przebindowski w „Powidokach Północy” jest także kontynuatorem tej tradycji i wykorzystuje „skandynawski mood” w swój własny, oryginalny i niepowtarzalny sposób. Zestawienie zimnej, norweskiej duszy z gorącym, polskim, słowiańskim sercem, sprawia, że dźwięki na płycie brzmią nowocześnie i wyrafinowanie.
Album zawiera 10 utworów, które tworzą rodzaj suity miniatur i stanowią rozdział opowieści lub ilustracji z filmu dokumentalnego o dalekiej podroży do zimnej, mrocznej i tajemniczej Skandynawii, nad norweskie fiordy. Tytuły utworów, m.in. Smutek, Tęsknota, Fala, Oddech czy Zjawa, przywołują stany doznań duszy i ciała oraz zjawisk przyrody, które towarzyszą słuchaczowi w tej niesamowitej podroży. Ta muzyka relaksuje, zachęca do medytacji, kontemplacji, zadumy, pozwala się odstresować i zachować równomierny oddech. Nie ma tutaj miejsca na zbędne ornamenty, popisy i sztuczną wirtuozerię. Koncepcja autora to pokazanie prawdy i piękna w prostocie. Ygor Przebindowski stosuje wręcz „minimal music”, charakterystyczną dla takich kompozytorskich osobowości jak Steve Reich, Sophia Gubaidulina czy Philip Glass.
Wszyscy muzycy występujący na płycie podążają i realizują w sposób nieskazitelny sugestie i koncepcje kompozytora. Oprócz instrumentów stricte akustycznych oraz syntezatora, Przebindowski sięga także po sample najróżniejszych odgłosów natury (plusk, szum wody, fale, nadpływający statek do portu, krzyki mew). „Powidoki Północy” to wspaniała płyta, na której elementy jazzowe przenikają się z muzyką współczesną, filmową i ilustracyjną.
Autor: Karol Dobrowolski