Wytwórnia: Bodo

Smutek
Tęsknota
Kołysanka
Fala
Samotność
Oddech
Przebaczenie
Zjawa
Tkliwość
Pożegnanie


Muzycy:
Ygor Przebindowski - fortepian
Sebastian Feliciak - saksofony, klarnet basowy
Dawid Lubowicz - skrzypce
Paweł Puszczało - kontrabas
Kuba Szydło - perkusja 

Recenzja opublikowana w Jazz Forum 3/2021


Powidoki Północy

Ygor Przebindowski

„Powidoki Północy” to najnowsza, trzecia z kolei płyta Ygora Przebindowskiego, multiinstrumentalisty, kompozytora muzyki teatralnej, filmowej i jazzowej. To także ostatnia część  tryptyku po „Powidokach” i „Powidokach Powstania Warszawskiego”.

Słychać tu wyraźne wpływy muzyki skandynawskiej, Jana Garbarka i folkloru norweskiego. Dźwięki  z tej części naszego kon­tynentu od dawna fascynują polskich twórców jazzowych. Norweska i skandynawska nuta była często obecna w twórczości Krzysztofa Komedy, a współcześnie – wielu wybitnych polskich jazzmanów, takich jak m.in. Tomasz Stańko, Marcin Wasilewski czy Adam Bałdych. Przebindowski w „Powidokach Północy” jest także  kontynuatorem  tej tradycji i wykorzystuje „skandynawski mood” w swój własny, oryginalny i niepowtarzalny sposób. Zestawienie zimnej, norweskiej duszy z gorącym, polskim, słowiańskim sercem, sprawia, że dźwięki na  płycie brzmią nowocześnie i wyrafinowanie.

Album  zawiera 10 utworów, które tworzą rodzaj suity miniatur i stanowią rozdział opowieści lub ilustracji z filmu dokumentalnego o dalekiej podroży do zimnej, mrocznej i tajemniczej Skandynawii, nad norweskie fiordy. Tytuły utworów, m.in. Smutek, Tęsknota, Fala, Oddech czy Zjawa, przywołują stany doznań duszy i ciała oraz zjawisk przyrody, które  towarzyszą słuchaczowi w tej niesamowitej podroży. Ta muzyka relaksuje, zachęca do medytacji, kontemplacji, zadumy, pozwala się odstresować i zachować równomierny oddech. Nie ma tutaj miejsca na zbędne ornamenty, popisy i sztuczną wirtuozerię. Koncepcja autora to pokazanie prawdy i piękna w prostocie. Ygor Przebindowski stosuje wręcz „minimal music”, charakterystyczną dla takich kompozytorskich osobowości jak Steve Reich, Sophia Gubaidulina czy Philip Glass. 

Wszyscy muzycy występujący na płycie podążają i realizują w sposób nieskazitelny sugestie i koncepcje kompozytora. Oprócz instrumentów stricte akustycznych oraz syntezatora, Przebindowski sięga także po sample najróżniejszych odgłosów natury (plusk, szum wody, fale, nadpływający statek do por­tu, krzyki mew). „Powidoki Północy” to wspaniała płyta, na której elementy jazzowe przenikają się z muzyką współczesną, filmową i ilustracyjną.

Autor: Karol Dobrowolski

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm