Wytwórnia: Fundacja Słuchaj! FSR 13

CD 1In Te Domine Speravi; Madrygał; Monumentum; Moro Lasso; A Mountain Doesn’t Know It’s Tall; Dolora; Tristis; Gagliarda
CD 2Parts I-VI

Muzycy
:
Anna Gadt - śpiew
Zbigniew Chojnacki - akordeon, elektronika;
Krzysztof Gradziuk - perkusja

Recenzja opublikowana w Jazz Forum 10-11/2021

Renaissance Gesualdo

Gadt/Chojnacki/Gradziuk

Kilka lat temu Anna Gadt zaprosiła do współpracy znakomitych muzyków, znanych z otwartości i nieszablonowego podejścia do dźwięków: akordeonistę Zbigniewa Chojnackiego i perkusistę Krzysztofa Gradziuka. Tak narodziło się trio, które właśnie wydało podwójny album. Inspiracji dla materiału, który znalazł się na pierwszym z kompaktów, dostarczyła twórczość ekscentrycznego kompozytora włoskiego renesansu, księcia Venosy – Carla Gesualda. Zawartość drugiego to zapis koncertu tria, którego dokonano podczas Festiwalu Firmament w 2018 roku.

Dla osób śledzących twórczość Anny Gadt pomysł przełożenia na język improwizacji kompozycji Gesualda nie powinien stanowić zaskoczenia. Wokalistka od lat odważnie poszukuje, a muzyka dawna jest jednym z obszarów, na które zwraca szczególną uwagę. Miłośnicy madrygałów mogą odczuwać niejakie zmieszanie sięgając po płytę z dobrze znanym sobie nazwiskiem kompozytora. Muzyka włoskiego arystokraty została bowiem przez członków tria sumiennie zdekonstruowana. Poruszające interpretacje wyraźnie podążają w kierunku swobodnej improwizacji, z jednej strony skupionej na zachowaniu (a nawet podkreśleniu) emocjonalnych walorów oryginałów, z drugiej – sytuującej renesansowe utwory w zupełnie nowej przestrzeni brzmieniowej. Wszak połączenie śpiewu, amplifikowanego akordeonu oraz wykorzystania poszerzonych technik wykonawczych w grze na zestawie perkusyjnym same w sobie stanowią propozycję zarazem oryginalną i odważną. Zestawienie ich z materią muzyczną sprzed kilku stuleci to propozycja nowej jakości. Całość jest bardziej niż intrygująca, choć przyznać trzeba, że ładunek emocjonalny może przytłoczyć słuchaczy mniej nawykłych do twórczości łamiącej utarte schematy.

Podobnie rzecz się ma z zawartością drugiej płyty. Trio proponuje słuchaczowi mistyczne, transcendentne doświadczenie splecione z niezwyczajnego brzmienia, muzyki zakorzenionej głęboko w tradycji (w tym sakralnej), ale dzięki otwartości i swobodzie improwizatorów wyniesionych na odmienny poziom. Specyfika muzyki tria może wprawdzie zrodzić pytanie czy owe uniesienia dostępne są dla wszystkich, ale nie dowie się ten, kto nie spróbuje, do czego bardzo zachęcam.


Autor: Rafał Zbrzeski (Radio Kraków)

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm