Wytwórnia: Damian Kostka
First Step; Bumpy Road; The Day Off; Towards the Unknown; Rules for Being Human; That Inner Bitch; Taking Souls
Muzycy: Damian Kostka, kontrabas, gitara basowa; Kuba Marciniak, saksofon, flet; Cyprian Baszyński, trąbka, flugelhorn; Jacek Szwaj, fortepian; Mateusz Brzostowski, perkusja
Recenzja opublikowana w Jazz Forum 3/2023
Kontrabasista, gitarzysta basowy i kompozytor Damian Kostka (absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu i w Poznaniu) angażuje się w rozmaite przedsięwzięcia muzyczne, co czyni z młodego artysty jednego z najbardziej aktywnych polskich muzyków jazzowych młodego pokolenia. Jego nazwisko
znajdziemy w składach Weezdob Collective, Global Schwung Quintet, Konarski & Folks, Poznań Jazz Philharmonic Orchestra i innych. Współpracował z takimi muzykami jak Stanley Jordan, Chico Freeman, Mike Stern, Jean-Luc Ponty, Sarah McKenzie, czy Leszek Możdżer. Swój warsztat instrumentalny kształtował u takich mistrzów jak Ron Carter, Gary Peacock czy Darek Oleszkiewicz.
Wreszcie nadeszła pora na pierwszy firmowany własnym nazwiskiem, autorski album. Do nagrania „Rules For Being Human” Kostka zaprosił grono muzyków, z którymi na przestrzeni lat niejednokrotnie współpracował.
Jak czytamy wewnątrz okładki płyty, siedem wypełniających ją kompozycji to rozważania o człowieku, jego zmaganiach z realizacją nowych celów i oporem wewnętrznym, jaki odczuwa wkraczając na nieznane dotąd terytoria.
Ten album to wizytówka Damiana Kostki jako kompozytora i muzycznego twórcy, budującego swój własny, osobisty świat dźwięków. Nie znaczy to jednak, iż płyta pozbawiona jest wirtuozerskiej gry lidera zarówno na kontrabasie, jak i elektrycznej gitarze basowej – okazjonalnie przejmującej nawet rolę instrumentu melodycznego i harmonicznego. Tak dzieje się np. w utworze tytułowym czy w That Inner Bitch.
Obok stricte jazzowych tematów odnajdziemy też echa muzyki popularnej. Tak jest choćby w ozdobionym piękną partią fletu Kuby Marciniaka The Day Off czy następującym po nim Towards the Unknown.
Silnie osadzone w tradycji, a jednocześnie bardzo nowoczesne utwory wypełniające ten album, to obraz artysty, w którego muzyce odnajdziemy zarówno ukłon w stronę jazzowej klasyki, jak i efekt doświadczeń zdobytych w graniu współczesnej muzyki.
Autor: Robert Ratajczak