Night in Day; Con fuoco/Walc czy nie walc/Pogrzeb w piekle; W mroku; Funk in the Sky; Odznaka; Kaplica; Clouds of Expressions; Coronation

Muzycy:
Franciszek Pospieszalski, bas; Marek Pospieszalski, saksofon altowy i sopranowy; Jędrzej Łagodziński, saksofon tenorowy; Barbara Pospieszalska, fortepian; Wiktoria Jakubowska,  Szymon Gąsiorek, perkusja; Małgorzata Kogut-Ślanda, Zuzanna Dudzic-Karkulowska, skrzypce; Magdalena Dobosz, altowka; Bożena Kotwińska, wiolonczela

Recenzja opublikowana w Jazz Forum 9/2021


Second Step

Franciszek Pospieszalski Sextet

Druga płyta sekstetu Franciszka Pospieszalskiego „Second Step” jest podróżą przez liczne konwencje, bazujące na dwóch równoległych rzeczywistościach. Te rzeczywistości to z jednej strony świat amerykańskich trendów, z drugiej – słowiańskość, proza polskiej codzienności. W brzmieniu utworów te dwie płaszczyzny korespondują ze sobą.

Muzyka wyraża abstrakcyjne połączenia konwencji, przechodzenie przez stylistyczne granice do otwartych, szczerych dialogów. Jej największy urok stanowi otwartość na wszelkie gatunki. Utwory Night in Day, Odznaka oparte są o otwartą improwizację, w której dopuszczalne są wszelkie zasady gry. Ta otwartość współpracuje z uporządkowaną formą w utworach Clouds of Expressions czy Coronation. Ten ostatni jest wyrazem szacunku wobec muzyki poważnej oraz dawnych mistrzów kompozycji. Brzmienie charakteryzuje lekkość, przy jednoczesnym zachowaniu zwartej formy utworu. Gościnnie występuje kwartet smyczkowy, którego faktura dodaje muzyce dodatkowej przestrzeni, kolorytu oraz elegancji.

Najbardziej fascynują detale, które składają się na barwną charakterystykę zespołu. W składzie zespołu są dwa zestawy perkusyjne, gościnnie pojawia się kwartet smyczkowy, którego partie dubluje czasem syntezator o brzmieniu smyczków. Słychać rzucanie pałeczkami perkusyjnymi, dźwięki grającego radia, w kompozycjach zestawiane są różne faktury – duety, solówki, wstawki smyczków i instrumentów elektronicznych. Choć w nagraniu wzięło udział jedenastu muzyków, ilość instrumentów użytych do wykreowania tej muzyki jest niemal dwukrotnie większa.

Grę Franciszka Pospieszalskiego charakteryzuje kultura dźwięku oraz odwaga do sięgania po oryginalne możliwości brzmieniowe. Jego gra na gitarze basowej w utworze Funk in the Sky rozszerza perspektywę odbiorcy. Ścisła współpraca brzmieniowa saksofonistów Marka Pospieszalskiego i Jędrzeja Łagodzińskiego pozostawia wiele przestrzeni. Grzegorz Tarwid demonstruje ogromne bogactwo brzmieniowe. Zarejestrowany materiał jest często wymagający technicznie, o czym dobrze wiedzą perkusiści (Szymon Gąsiorek, Wiktoria Jakubowska), najczęściej grając synchronicznie na dwóch zestawach. 


Autor: Sabrina Stachel

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm