Wytwórnia: ArtBeat Music AB-CD 01


Waltz of Flowers
Themes of the 1st and 2nd Part of the 5th Symphony (Andante, Allegro con anima, Andante cantabile)
Dance of the Little Swans
Dance of the Sugar Plum Fairy
Autumn Song
The Main Theme of the 1st Piano Concerto
Lensky’s Arioso
Variation on a Rococo Theme


Muzycy
: Alexey Kruglov, saksofon; Jaak Sooäär, gitara; Mihkel Mälgand, kontrabas; Tanel Ruben, perkusja


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 6/2020


Tchaikovsky

Kruglov-Sooäär Quartet

  • Ocena - 5

Utwory Piotra Czajkowskiego stanowią doskonałą kanwę dla rozmaitych przeróbek i improwizacji. Są melodyjne, rytmiczne, łatwo zapadające w pamięć, a przede wszystkim – rozpoznawalne. Któż by nie potrafił zanucić Walca kwiatów z baletu „Dziadek do orzechów” albo Tańca małych łabędzi z „Jeziora łabędziego”?

Muzycy z rosyjsko-estońskiego zespołu Kruglov-Sooäär Quartet, zdając sobie sprawę z potencjału muzyki Czajkowskiego, stworzyli szereg jazzowych improwizacji na temat jego najsławniejszych dzieł orkiestrowych („VSymfonia”), fortepianowych („I Koncert fortepianowy”), baletowych („Dziadek do orzechów”, „Jezioro łabędzie”) i operowych („Eugeniusz Oniegin”).

Płytę otwiera żywiołowy, energetyczny Walc kwiatów. Gitara elektryczna (Jaak Sooäär) wraz z perkusją (Tanel Ruben) i kontrabasem (Mihkel Mälgand)  tworzą tu pulsującą, rytmiczną podstawę dla swobodnych improwizacji saksofonu (Alexey Kruglov). Nastrój zmienia się całkowicie wraz z kolejnym utworem. Jazzowa interpretacja „V Symfonii” Czajkowskiego wykorzystuje materiał trzech części tego dzieła (Andante, Allegro con animaAndante cantabile), zaś nad całością unosi się duch  powagi i zadumy. W następnych dwóch improwizacjach (Taniec małych łabędzi, Taniec wieszczki cukrowej) wchodzimy w klimat beztroski i dowcipny. Mogłoby się wydawać, że  melodia nieśmiertelnej wieszczki została już wykorzystana na wszelkie możliwe sposoby i że nie można z niej wycisnąć nic więcej. Nieprawda! Humorystyczny efekt, jaki  wywołuje brzmienie ustnika saksofonu, na którym gra Alexey Kruglov sprawia, że jest to jedna z najbardziej oryginalnych  improwizacji, jakie powstały na ten temat. Innym olśnieniem okazuje się przepiękna wariacja na temat Pieśni jesiennej, w której zachowany został melancholijny nastrój oryginału i urocza, zapadająca w pamięć melodia.

Największe atuty albumu to jego oryginalność i różnorodność. Poszczególne improwizacje nie są napisane „na jedno kopyto”, każda w tej samej estetyce. Przeciwnie, mamy tutaj cały kalejdoskop różnych środków, bogactwo nastrojów: od wyrafinowanego liryzmu („V Symfonia”, „Pieśń jesienna”), poprzez energetyzujący, pobudzający do życia rytm (Walc kwiatów) po groteskowy dowcip (Taniec wieszczki cukrowej).

Kruglov-Sooäär Quartet zabiera słuchacza w ekscytującą podróż, pełną nieoczekiwanych zwrotów akcji i niespodzianek. W tej podróży nie sposób się nudzić.


Autor: Aleksandra Andrearczyk

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm