Wytwórnia: ECM 2484 (dystrybucja Universal)

The Distance;
Exoskeleton Prelude;
Exoskeleton: Part I - Impenetrable;
Part II - Beneath the Shell;
Part III - @heart;
Part IV - Echoes;
Part V - Without Regrets;
Part VI - Shucking While Jiving;
Part VII - A Reptile Dysfunction;
Part VIII - Metamorthic

Muzycy: Michael Formanek, kontrabas; Loren Stillman, saksofon altowy, flet; Oscar Noriega, saksofon altowy, klarnet, klarnet basowy; Chris Speed, Brian Settles, saksofon tenorowy, flet; Tim Berne, saksofon barytonowy; Dave Ballou, Ralph Alessi, Shane Endsley, trąbka; Kirk Knuffke, kornet; Alan Ferber, Jacob Garchik, Ben Gerstein, puzon; Jeff Nelson, puzon basowy, kontrabasowy; Patricia Brennan, marimba; Mary Halvorson, gitara; Kris Davis, fortepian; Tomas Fujiwara, perkusja; Mark Helias, dyrygent

Recenzję opublikowano w numerze 3/2016 Jazz Forum.

The Distance

Michael Formanek / Ensemble Kolossus

Każdemu muzykowi jazzowemu, który aktualnie podejmuje trud zorganizowania i wprawienia w ruch machiny big bandu, należy się już na wstępie wielkie uznanie. Można bowiem odnieść wrażenie, że coraz mniej jazzmanów ma ochotę i środki na urzeczywistnianie tak śmiałych przedsięwzięć. Statystycznie rzecz biorąc na jazzowych scenach i w studiach produkują coraz mniejsze składy. Tymczasem Formankowi udało się zebrać śmietankę niespokojnych duchów ze sceny nowojorskiej i przekonać do oryginalnej koncepcji gry zespołowej.

Już pierwsze akordy otwierającego kompakt utworu zdradzają nam, że nie będziemy mieli do czynienia z czymś miałkim i tuzinkowym. Choć formacja jest złożona z muzyków amerykańskich i nierzadko nawiązuje do tradycji wykreowanej przez wielkiego Gila Evansa, to silniej przywołuje pełne melancholii brzmienia dużych orkiestr angielskich z początku lat 70. prowadzonych przez Michaela Gibbsa czy Mike’a Westbrooka.

Kolektyw sformowany przez Formanka to w większości grono zapalczywych orędowników free jazzu, potrafiących jednak powstrzymać indywidualistyczne zapędy na rzecz ukształtowania partii zespołowych o pięknych i delikatnych współbrzmieniach. Są też ostrzejsze fragmenty o wyraźnych spiętrzeniach, lecz znakomita część suity została utrzymana w dość wyciszonej atmosferze.

Formanek zdobył doświadczenie w wielkiej orkiestrze Mingus Big Band, lecz niniejsze przedsięwzięcie jest dla niego właściwie premierowym, a efekt finalny wypadł pod każdym względem wyśmienicie. Sprawdził się przede wszystkim jako lider, kompozytor i aranżer całego materiału, posiadającego wyraźne odniesienia do muzyki współczesnej. Choć jako aranżer wykorzystał progresje modalne charakterystyczne dla twórczości Olivera Messiaena, to w efekcie kreacja „The Distance” wybiega odważnie w przyszłość. Formanek po mistrzowsku operuje bogactwem polifonii i pastelowych faktur. Co ciekawe, powierzył on dyrygowanie zespołem innemu basiście Markowi Heliasowi, który sprawnie zapanował nad dużym składem.

Brzmienie orkiestry zostało dobrze zarejestrowane, co pozwala w pełni delektować się transparentnością współbrzmień zarówno poszczególnych sekcji jak i instrumentów solowych. Nawet w zamykającym utworze opartym na kolektywnej improwizacji jedne sekwencje instrumentalne wynikają z poprzednich. Większość muzyków zagrało partie solowe, wśród których najbardziej wyróżniają się wysmakowaną narracją popisy Halvorson na gitarze (Part II i V), Davisa na fortepianie (Prelude) i Knuffkego na kornecie (Part II). 


Autor: Cezary Gumiński

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm