Wytwórnia: Rogue Art ROG 0034

​Top Secret Inside the Earth Dérives Wind Current Listen an Excerpt Call Back The Ethiopian Princess Meets the Tantric Priest Ambre Sunset Return of the Sun

Muzycy: Nicole Mitchell, flet, flet altowy, piccolo; Michel Edelin, flet, flet altowy; Harrison Bankhead, kontrabas, fortepiano; Hamid Drake, perkusja, frame drum

The Ethiopian Princess Meets The Tantric Priest

Indigo Trio & Michel Edelin

  • Ocena - 5

​Najważniejszą bohaterką omawianego albumu jest znakomita chicagowska flecistka i kompozytorka Nicole Mitchell. To artystka, która na przestrzeni ostatnich lat zdobyła wiele prestiżowych jazzowych nagród, a jej sztuka już dawno przestała zachwycać wyłącznie wtajemniczonych miłośników muzyki improwizowanej. Jej mistrz i nauczyciel – James Newton twierdzi, że „Mitchell z niespotykaną dotąd swobodą wprowadza do jazzu różne nowe techniki gry, których nie spotkał dotychczas u żadnego innego flecisty”.

Nicole Mitchell prowadzi kilka formacji, z których najbardziej zajmujące i warte poznania to Black Earth Ensemble, Frequency, Sonic Pro-jections i właśnie Indigo Trio. W tym ostatnim zespole towarzyszą jej najlepsi z najlepszych, czyli kontrabasista Harrison Bankhead i perkusista Hamid Drake – prawdziwe chicagowskie znakomitości, których jazzowa wyobraźnia i spontaniczność bywają porażające. Twórcy Indigo Trio przyzwyczaili nas już do tego, że mniej więcej co dwa lata wydają nowy materiał (właśnie najczęściej we współpracy z wyśmienitą francuską oficyną Rogue Art) i… z reguły są tą płyty zasługujące na pochwały i pełne uznanie.

Tym razem ten sprawdzony triowy układ – Mitchell/Bankhead/Drake uzupełnia gość specjalny, francuski wirtuoz fletu Michel Edelin. I trzeba od razu zaznaczyć, iż nie wpływa to jakoś specjalnie na zmianę oblicza i muzycznego charakteru tego zespołu (oprócz wyśmienitych fletowych dialogów Mitchell z Edelinem!). Nadal bowiem mamy tu do czynienia, z jednej strony – z jazzem wyrafinowanym, zniuansowanym, momenta-mi nawet kontemplacyjnym, z drugiej zaś – bogatym w przeróżne elementy folkowe i etniczne. Obcujemy tu z ośmioma tematami, które w niezwykle naturalny i oczywisty sposób wyrastają z afroamerykańskiego dziedzictwa kulturowego, z wieloletniej tradycji czarnego grania spod znaku AACM, ale, przy tym wszystkim, jest to granie dogłębnie przefiltrowane przez nieprzeciętną wyobraźnię i gigantyczne umiejętności całej obecnej tu czwórki.

„The Ethiopian Princess Meets The Tantric Priest” – ten charakterystyczny tytuł pojawił się w niejednym podsumowaniu najlepszych jaz-zowych albumów roku 2011. Dopisuję go do swojej listy!

Autor: Przemek Psikuta

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm