Wytwórnia: Polskie Radio 5907812243623
Sketches of Mine
Imeka (Part One)
Imeka (Part Two)
The
Patience
The New People
The Giant Against the Girl
Mindfulness
Babskim
uchem
Muzycy: Mirosław „Carlos” Kaczmarczyk, gitara; Paweł Kaczmarczyk, fortepian; Øyvind Brække, puzon; Wojciech Staroniewicz, saksofon; Jonas Cambien, syntezatory, Ivan Makedonov, perkusja, Maciej Ostromecki, instr. perkusyjne
Recenzja opublikowana w Jazz Forum 4-5/2017
Loud Jazz Band to zespół, który funkcjonuje wbrew prawom rynku koncertowego i fonograficznego. Tworzy go aż ośmiu muzyków mieszkających po dwóch stronach Bałtyku (co rodzi oczywiste problemy logistyczne związane z organizacją tras), a płyty, do których regularnego powstawania i publikacji co kilka lat doprowadza niezmordowany lider i gitarzysta Mirosław „Carlos” Kaczmarczyk, każdorazowo potwierdzają, że, w zasadzie, poza realizacją pasji i przyjemności z tworzenia muzyki, o nic innego tu nie chodzi.
I choć, szczerze mówiąc, nie jest (od lat już polsko-norweski) LJB zespołem specjalnie rozchwytywanym, jest jednocześnie ważnym elementem historii naszego jazzu. Debiutancki album „4ever 2U”, nagrany jeszcze w składzie całkowicie polskim, ukazał się ponad 20 lat temu nakładem wytwórni Mercury, tej samej, która – i to w tym samym czasie! – wydawała płyty Herbie’ego Hancocka.
Muzyka na „The Giant Against The Girl” to typowe dla LJB
połączenie improwizowanego jazzu z art-rockowym rozmachem kompozycyjnym
i aranżacyjnym. „Carlos” Kaczmarczyk, nieco wbrew nazwie grupy, stawia na
urodę melodii i brzmienia raczej harmonijne niż niepokojące – choć to nie
znaczy, że nie ma tu fragmentów cudownych, gdy słucha się naprawdę głośno.
I jak na „prog-jazz-rock” przystało, choć jest to zbiór autonomicznych
kompozycji, to mamy tu do czynienia jednocześnie z albumem koncepcyjnym,
o zwartej muzycznej strukturze. Podkreśla to oszałamiająca oprawa
graficzna płyty autorstwa Kuby Karłowskiego.
To wszechstronne dzieło sztuki i nawet jeśli artystowski nadmiar pomysłów wraz z kompozytorską i wykonawczą precyzją skutkują emocjonalnym oddaleniem od słuchacza, to szacunek i uwaga, bez wątpienia mu się należą.
Autor: Adam Domagała