Wytwórnia: Sony Music/ Legacy (3 CD) 8985-42840-2


Rough God Goes Riding
Fire in the Belly
This Weight
Waiting Game
Piper at the Gates of Dawn
Burning Ground
It Once Was My Life
Sometimes We Cry
If You Love Me
The Healing Game
At the End of the Day i wiele innych


Muzycy:
Van Morrison, śpiew, gitara, harmonijka; Georgie Fame, organy Hammonda, śpiew; Brian Kennedy, Katie Kissoon, śpiew; Pee Wee Ellis, saksofony, śpiew; Matt Holland, trąbka; Ronnie Johnson, gitara elektryczna; Robin Aspland, fortepian; Nicky Scott, gitara basowa; Alec Dankworth, kontarabas; Geoff Dunn, perkusja oraz gościnnie: John Lee Hooker, Carl Perkins, Lonnie Donnegan, śpiew, gitara; Paddy Moloney, dudy


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 4-5/2019


The Healing Game (Deluxe Edition)

Van Morrison

  • Ocena - 4

Album „The Healing Game” z 1997 roku wyróżniał się korzystnie na tle całej serii płyt nagranych przez irlandzkiego artystę w latach 90. Wokaliście towarzyszył sprawdzony zes­pół, tworzony głównie przez muzyków jazzowych (jak amerykański saksofonista Pee Wee Ellis, wsławiony współpracą z Jamesem Brownem). Był to okres, w którym Morrisonowi towarzyszył irlandzki wokalista Brian Kennedy, pełne przeciwieństwo lidera, śpiewający lekko i słodko, powtarzający po szefie kolejne frazy w konwencji call and response. Osobną pozycję zajmuje w tych nagraniach Georgie Fame, wokalista i mistrz Hammonda z własną karierą i tożsamością.

Oryginalny album otwiera tryptyk najlepszych piosenek Vana Morrisona z tamtego okresu: Rough God Goes Riding, Fire in the BellyThis Weight. Tworzą specyficzny klimat charakterystycznej dla Morrisona „jazzowej poezji”, pulsująca sekcja, chórki, dęciaki, wszystko to otacza potężny, nieporównany głos Irlandczyka, pogrążony w celtyckiej mitologii, a jeżeli w duszy, to zawsze we własnej. Van Morrison tworzy muzykę osobną, zaś album „The Healing Game” to ukoronowanie jego koncepcji w dekadzie, w której smyczki ponownie zastąpił dęciakami i, jakże nieoczekiwanie, zdecydował się podzielić partiami wokalnymi. Świetny album. Dodatkowy materiał na pierwszej płycie zawiera kilka singli (m.in. typowe R&B zatytułowane Look What the Good People Done) reinkarnacje dwóch wczesnych piosenek: Full Force Gale ’96 (przewidywalną) i St. Dominic’s Preview (doskonałą, akustyczną, z partiami etnicznych instrumentów strunowych.

Druga płyta zatytułowana jest „Sessions & Collaborations”. Zawiera surowe wersje wybranych piosenek, dzięki czemu możemy się przekonać, jak niebywale zyskały na ostatecznej aranżacji (Fire in the Belly). Przy okazji – zabawne, jak „wersja jazzowa” tytułowego utworu The Healing Game niewiele różni się od pozostałych. Kolaboracje były nam po części znane, jak duety, w których Irlandczykowi towarzyszy bluesman John Lee Hooker. Zaskakuje świetna forma wokalna Carla Perkinsa, z którym Van Morrison wykonuje kilka nieznanych wcześniej duetów (My Angel i All By Myself). Głównym odkryciem na tym dysku jest dla mnie standard A Kiss to Build a Dream On (oryginalnie wykonany przez Louisa Armstronga w 1951), nagrany w Dublinie kilka miesięcy przed sesjami do autorskiego albumu (na płycie „The Healing Game” nie ma coverów).

Trzeci dysk w pełni zasługuje na określenie „bonus”, ponieważ stanowi autentyczną wartość dodaną. Oto zespół muzyków w zasadzie tożsamy ze składem, który nagrał „The Healing Game” w dublińskim studiu w marcu 1997 roku. Trzy miesiące później słuchamy tej formacji na żywo w szwajcarskim Montreux, a w repertuarze znalazły się najlepsze piosenki z nowego albumu i kilka przearanżowanych hitów z bogatej dyskografii Vana Morrisona, m.in. Foreign Window, Tore Down a la Rimbaud. Do najlepszych momentów można zaliczyć wykonanie Fool for You Raya Charlesa i zna­komitego utworu Irlandczyka I’m Not Feeling It Anymore z 1991 roku.


Autor: Daniel Wyszogrodzki

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm