Wytwórnia: Westerlies Rec.

The Fiddle and the Drum
Land
Two Good Men
Another Holiday
Tear the Facist Down
Look for the Union Label
Wade in the Water
The Jolly Banker
Grandmar
In the Sweet By and By/The Preacher and the Slave
I Ain’t Got No Home in This World Anymore
Das Bitten der Kinder (Re­citation)
Das Bitten der Kinder
Looking Out
Thoughts and Prayers


Muzycy:
Theo Bleckmann - śpiew, elektronika
Riley Muherkar - Chloe Rowland, trąbki
Andy Clausen - Willem de Koch, puzony

Recenzja opublikowana w Jazz Forum 6/2021

This Land

Theo Bleckmann & The Westerlies

Trudno w kilku słowach scharakteryzować tak bogatą i niejednoznaczną postać, jak Theo Bleckmann. Pod względem techniki wokalnej, muzykalności, bogactwa środków wyrazu niemiecki wokalista jest światowym arcymistrzem klasy – powiedzmy – Kurta Ellinga. To, że jak każdy prawdziwy artysta traktuje technikę jedynie jako środek do celu, jest oczywistością. Ale oczywistością już nie jest rozpiętość stylistyczna jego muzycznych zainteresowań, a także liczne, czasem nawet szalone pomysły, jakie realizuje z żelazną konsekwencją.

Czy znajdziecie innego wokalistę, który z jazz-rockowym zespołem nagrywał utwory Charlesa Ivesa? Czy ktoś inny porwał się na przenicowanie szlagierów Kate Bush? Już same nazwiska muzyków, z którymi współpracował, dają pojęcie, z kim mamy do czynienia: Laurie Anderson, Anthony Braxton, Steve Coleman, Dave Douglas, Philip Glass, John Zorn.

I także album „This Land” jest daleki od jakiejkolwiek konwencji. Zacznijmy od tego, że to odpowiedź Bleckmanna na nasze trudne i skomplikowane czasy, na radykalizujące się nastroje, na skrajne ruchy polityczne i autorytaryzmy rodzące się w różnych częściach świata. Wokalista reaguje po swojemu – interpretując „pieśni oporu i ukojenia” autorstwa m.in. Joni Mitchell, Woody Guthrie’ego, Bertolta Brechta czy Paula Dessau. Towarzyszy mu w tym kwartet dęty The Westerlies złożony z młodych, nowojorskich muzyków oraz subtelnie użyta elektronika. Bleckmann jest daleki od dominowania na tej płycie – utwory Guthrie’ego Tear the Fascist Down, The Jolly Banker czy I Ain’t Got No Home in This World słyszymy w krótkich, instrumentalnych cytatach.

Theo Bleckmann w tym repertuarze wspina się na wyżyny swojej wokalnej maestrii. Nie należy tego jednak rozumieć jako okazji do popisu. Wręcz przeciwnie – każdy z tych utworów został potraktowany z ogromnym szacunkiem dla wykonawczej tradycji i zaśpiewany tak, by wyeksponować jego charakter i przesłanie. Zadziwia tu właśnie umiejętność tak plastycznego dostosowania się wokalisty do konwencji.

I tak antywojenny song Joni Mitchell The Fiddle and the Drum został zaśpiewany spokojnym, czystym głosem, bez żadnej emfazy, fragmentami a cappella – jedynie z okazjonalnymi riffami dęciaków. W tradycyjnym work songu Wade in the Water słychać w jego głosie ból i rezygnację. Hymn Armii Zbawienia In the Sweet By and By przechodzi w swoją parodię The Preacher and the Slave, w której głos Bleckmanna emanuje zjadliwym sarkazmem.

Kwartet The Westerlies nie jest tu tylko grupą akompaniującą. Muzycy często dialogują z wokalistą, sugerują emocje – trochę jak w filmowej ścieżce dźwiękowej. Niektóre utwory wykonują sami. Czasem, gdy ciężar tekstu i interpretacji jest duży, instrumentaliści ograniczają się jedynie do tworzenia harmonii bądź podkreślania fraz unisonem.

„This Land” to płyta przesycona emocjami, ważny głos artysty, który mówi nie tylko o świecie wokół nas, ale także – pośrednio – o tym, że nic nowego się nie dzieje, że ból i niesprawiedliwość towarzyszyły nam zawsze i zawsze rolą sztuki było na nie reagować.

Autor: Marek Romański

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm