Wytwórnia: Agora

Nowe wrota
Do ciebie Kasieńko
Goi Ty nasha Pani
Skoro świt
W moim ogródeczku
Shchedryi vechir
Hola hola
Zazhurylasia
Inaczej
Na zdrowie
Slaven yes


Muzycy:
Daga Gregorowicz - śpiew, lira korbowa, syntezator
Bogdana Vynnytska - śpiew, fortepian, akordeon, okaryna, syntezator
Mikołaj Pospieszalski - kontrabas, śpiew, skrzypce, syntezator
Mateusz Pospieszalski - saksofon barytonowy
Łukasz Kluczniak - saksofon altowy
Ola Trzaska - flet
Mateusz Hulbój - syntezator, śpiew
Michał Tomaszczyk, Tomasz Dworakowski - puzon
Cyprian Baszyński, trąbka, flugelhorn
Szczepan Pospieszalski - trąbka
Alena Kadanova, Michał Trąbski, Jan Krzemiński - śpiew
Bartosz Mikołaj Nazaruk - perkusja, kalimba, śpiew

Recenzja opublikowana w Jazz Forum 7-8/2021


Tobie

DagaDana

„Tobie”, piąty studyjny album zespołu DagaDana to, jak dotąd, najobszerniejsze spektrum dźwięków, zebrane przez muzyków na jednym krążku. Od polifonii, śpiewu białego, polskich i ukraińskich motywów ludowych, poprzez pulsującą elektronikę, taneczny pop, aż po jazzowe, a nawet freejazzowe akcenty.

Inspiracji oraz motywów starczyłoby zapewne nawet na dwie płyty, ale jednocześnie opowieść, którą prezentują Daga Gregorowicz, Dana Vynnytska, Mikołaj Pospieszalski i Bartosz Mikołaj Nazaruk, pozostaje spójna i opowiedziana w bardzo przystępny sposób. Łączenie tak wielu stylistyk nie jest zadaniem prostym i niesie ze sobą ryzyko przesady. Z drugiej strony, jeżeli chcemy odpowiedzieć na pytanie, czym jest dzisiaj muzyka świata jako gatunek, to moglibyśmy wskazywać na poszczególne elementy, z którymi mamy do czynienia na płycie „Tobie”.

Zespół zdążył przyzwyczaić słuchaczy do tego, że z dużą swobodą i oryginalnością podchodzi do materii tradycyjnej, traktując ją jako punkt odniesienia i źródło inspiracji dla autorskich poszukiwań. Warto przypomnieć, że historia zespołu rozpoczęła się w Krakowie na Międzynarodowej Letniej Akademii Jazzu i to właśnie improwizacja była pierwszą pła­szczyzną porozumienia między muzykami.

Szczedriwky, jak nazywano je na Ukrainie, w Polsce Wschodniej znane jako szczodrówki lub szczodraczki, to noworoczne pieśni, mające symboliczny wymiar – przepełnione dobrym słowem i życzeniami wprowadzały ludzi w nowy czas. W nawiązaniu do tej pradawnej tradycji, muzycy zebrali pieśni, które dzięki wykorzystaniu rozmaitych środków stylistycznych przenoszą nas w kompletnie nowe rewiry i rozwiązania brzmieniowe, jednocześ­nie zachowując swoją pierwotną symbolikę.

W utworze Do ciebie Kasieńko pięknie przeplatają się tradycyjny śpiew polifoniczny z energicznym jazzowym graniem, którego podstawę stanowi dynamiczna sekcja rytmiczna Mikołaj Pospieszalski/Bartosz Mikołaj Nazaruk. Na albumie odnajdujemy nawet nieco bardziej freejazzowe momenty, gdy pojawiający się gościnnie Mateusz Pospieszalski improwizuje na saksofonie barytonowym w Hola Hola. Swoją drogą kompozycja ta przypadła mi do gustu również ze względu na bezpretensjonalny i autentyczny śpiew Dagi Gregorowicz oraz rozwijającą się dynamikę.

Ważną rolę, nadającą całości współczesnego wymiaru i lekkości, pełni elektronika. Jeden z najciekawszych pod tym względem utworów stanowi Goi Ty nasha Pani, z ciepłym i przejmującym wokalem Dany Vynnytskiej na początku. Uwagę zwraca również Zazhurylasia – nieco nostalgiczna kompozycja, momentami transowa i bardzo taneczna.

Album „Tobie” to niezwykle ciekawa propozycja dla tych, którzy cenią sobie oryginalność i eklektyczność brzmień. 


Autor: Ula Nowak

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm