Wytwórnia: JANPAS CD JPR 001
Nie odejdę; Kolejny dzień; Cały Ty; Wybacz; Uderzasz mi do głowy; Look of Love; You Don’t Know What Love Is; Song for You; Roxanne
Muzycy: Natalia Pastewska, śpiew; Przemysław Raminiak, fortepian; Adam Wendt, saksofon sopranowy i tenorowy; Krzysztof „Puma” Piasecki, gitara elektryczna; Stan Michalak, kontrabas; Kenny Martin, perkusja
Płyta Natalii Pastewskiej jest przykładem propozycji smooth-jazzowej w najlepszym dla tej stylistyki wydaniu. Mamy tu do czynienia z czytelnie zarysowanymi koncepcjami aranżerskimi i mistrzowskimi improwizacjami. A co najistotniejsze, słucha się całego albumu z zainteresowaniem i z wielką satysfakcją. W odróżnieniu bowiem od zdecydowanej większości nagrań mieszczących się w granicach tego nurtu, w omawianym przypadku mamy rzeczywiście do czynienia z materią dźwiękową odnoszącą się do jazzu.
Nie ma tu zatem żadnych pentatonicznych frazesów, sztampowych rozwiązań formalnych i powielania dobrze znanych przebiegów pulsacyjnych. Oczywiście wiele z elementów je stanowiących tu występuje – gdyby ich nie było, to nie mielibyśmy przecież do czynienia z sygnalizowaną wcześniej estetyką.
Są one tu jednak zaprezentowane w sposób niebanalny, twórczy. Przykładowo, pianista Przemysław Raminiak często korzysta z akordyki kwartowej, co mogłoby się wydawać zabiegiem chybionym w smoothjazzowej jakości, okazało się w rzeczywistości przekonującym, a solówki saksofonisty Adama Wendta i gitarzysty Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego, bardziej skomplikowane od zwyczajowo oczekiwanych, są „trafione w dziesiątkę”.
Co jednak najważniejsze dla słuchacza, wokalistka firmująca krążek, Natalia Pastewska, intryguje przez cały czas zapoznawania się z repertuarem zawartym na „Za rogiem snu”. A to dlatego, że ma ona fascynująca barwę głosu, wzruszającą wrażliwość wypowiedzi i uderzającą siłę przekazu.
Autor: Piotr Kałużny