Aktualności
William Parker Quartet



ART OF IMPROVISATION FESTIVAL 2012

Centrum Kultury Agora



William Parker Quartet, Les Diaboliques, Grip/Johansson/Sandel to atrakcje koncertowe wrocławskiego festiwalu Art Of Improvisation, który odbędzie się w dn. 22 – 24 czerwca. W programie także m.in. przegląd młodej polskiej sceny improwizowanej, warsztaty, jam sessions, filmy.

ART OF IMPROVISATION Festival to międzynarodowy projekt poświęcony sztuce improwizowanej, któremu przyświeca myśl jednego z pionierów free jazzu Billa Dixona: „Jeżeli nie ma w muzyce rozwoju emocjonalnego, nie ma kreatywności, nic nas w niej nie porywa. Wydaje mi się, iż w obecnych czasach powinno być dobitnie powiedziane, że powielanie jest tylko powielaniem, a najlepsza nawet kopia pozostaje tylko kopią (...)”. W AOI biorą udział niezwykli artyści, dla których sztuka jest wciąż żywą materią, a kreatywność, rozwój emocjonalny,
indywidualność etc. podstawą procesu twórczego.

DLACZEGO IMPROWIZACJA…
Improwizacja, w prostym ujęciu – równoczesne wykonanie i tworzenie – to przede wszystkim komunikacja na wielu poziomach. Artysta komunikuje się ze sobą, ze swoim doświadczeniem, intuicją, fantazją, komunikuje się z innymi muzykami współtworzącymi dany utwór, a ostatecznie komunikuje się z widzami, którzy poprzez własne reakcje wpływają nie tylko zwrotnie na niego, lecz także na siebie nawzajem. Dzięki temu mamy do czynienia już nie tyle z koncertem, nie tyle z muzyką, co ze swego rodzaju performancem – w nowoczesnym ujęciu, lub rytuałem – w ujęciu pierwotnym.

W PROGRAMIE…
Po niezwykle udanych dwóch realizacjach ART OF IMPROVISATION meeting, z koncertami m.in. legendarnego Schlippenbach Trio oraz jednego z głównych reprezentantów redukcjonizmu Axela Dörnera, tym razem – po raz pierwszy w ramach ART OF IMROVISATION festival – zapraszamy na wyjątkowe koncerty wybitnych zespołów prezentujących kolejne odsłony wykorzystania improwizacji. Oprócz koncertów festiwal wzbogacą warsztaty, pokazy filmowe oraz KREACJE – przegląd młodej polskiej sceny improwizowanej, a także RING – „aleatoryczny sparing”. Nie zabraknie także jam session – wzorem I edycji AOI wrocławscy muzycy (i nie tylko) będą mieli okazję do wspólnej improwizacji.

23 czerwca / sobota / 22.00 / 25 PLN / 30 PLN
WILLIAM PARKER QUARTET w składzie: William Parker/Rob Brown/Lewis Barnes/Hamid Drake to ukłon w stronę jazzu. Jazzu ekspresyjnego, frywolnego, ale i melodyjnego – rozumianego także jako rytm i taniec. Jazzu, którego szukamy u źródeł, sięgając po najważniejsze nazwiska z lat 50., 60. William Parker Quartet nie proponuje nam jednak swingu, nie odtwarza bebopu. Zespół serwuje nam tę samą emocję, ten sam feeling, tę samą ekspresję – we właściwej dla siebie, oryginalnej formie. Za wyjątkowość tej muzyki odpowiada przede wszystkim sekcja rytmiczna, którą współtworzą William Parker – lider, światowej sławy kontrabasista oraz –równie doceniany i ważny perkusista –Hamid Drake. Specyficzny groove, który wytwarzają obaj panowie stanowi podstawę dla szamańskiego nastroju, dla transu, w który wpada publiczność. Gdy do tego dodamy ekspresyjne partie oraz solówki sekcji dętej, otrzymujemy najwyższej klasy współczesną jazzową jakość, którą naprawdę rzadko możemy zobaczyć nie tylko w Polsce, ale i w Europie.

23 czerwca / sobota / 20.00 / 25 PLN / 30 PLN
LES DIABOLIQUES – po raz pierwszy w Polsce – fenomenalne, eksperymentalne żeńskie trio światowego formatu, złożone z pianistki Irène Schweizer, wokalistki Maggie Nicols oraz kontrabasistki Joëlle Léandre. Swoją działalnością artystyczną, m.in. w ramach European Women Improvising Group (EWIG) przyczyniają się do walki kobiet o równouprawnienie – nie tylko na polu sztuki. Kobieca wrażliwość potrafi częściej w pełni zabłysnąć, gdy jest zupełnie wyzwolona spod męskiego współudziału. A jest ona inna, przez co niebywale intrygująca – mniej narcystyczna, bardziej obrazowa, konceptualna i poparta dialogiem. Dzięki temu otrzymujemy improwizację, która ma rzadką cechę permanentnej autostrukturyzacji, a jednocześnie, w związku z zachodzącymi interakcjami nie tylko na poziomie instrumentalnym, lecz także wokalnym i pantomimicznym – dostarcza wrażeń o charakterze parateatralnym – czyniąc z występu unikatowe wydarzenie wykraczające poza samą sferę muzyki – na najwyższym poziomie.

22 czerwca / piątek / 21.30 /20 PLN/25 PLN
GRIP/JOHANSSON/SANDELL to zderzenie siły doświadczenia i młodzieńczego entuzjazmu. Sven-Åke Johansson jest żywą legendą gatunku. Jako jeden z uczestników sesji „Machine Gun” oktetu Petera Brotzmanna w 1968 roku przecierał szlaki wolnej improwizowanej oraz na zawsze zapisał się w historii muzyki. Joel Grip to młody kontrabasista oraz propagator muzyki improwizowanej. Konfrontacja ta wsparta będzie udziałem pokolenia środka – Stena Sandella – pianisty, kompozytora i teoretyka muzyki, znanego przede wszystkim z jego trio oraz projektu Gush. Ponieważ zespół nie dorobił się jeszcze płyty, wrocławski występ będzie w pewnym sensie premierowy.

KARNET / 3 koncerty / 50 PLN

PRZEGLĄD MŁODEJ POLSKIEJ SCENY IMPROWIZOWANEJ
22 czerwca / piątek/ godz.19.00 / wstęp wolny
Adresowany do artystów (w wieku 18-35 lat) – m.in. solistów, grup i zespołów artystycznych, którzy reprezentują jedną z dziedzin sztuk improwizowanych -szeroko rozumianą muzykę improwizowaną muzyka kreatywna, free improv, free jazz etc./, a także przedstawicieli sztuk performatywnych, opartych o improwizację. Termin zgłoszeń: do 15 czerwca 2012 r.
Dla wszystkich zakwalifikowanych do KREACJI uczestników przewidywana jest profesjonalna dokumentacja ich dokonań artystycznych – dla projektów muzycznych – nagranie w studio nagrań CK AGORA, dla pozostałych projektów – rejestracja video.

RING
ALEATORYCZNY SPARING

24 czerwca /niedziela / godz.20.00 / wstęp wolny

Uczestnicy zakwalifikowani do przeglądu KREACJE mają możliwość dodatkowo wzięcia udziału w „aleatorycznym sparingu”. Regulamin i karta zgłoszenia na www.artofimprovisation.eu i www.ckagora.pl. Adresatem
RINGU jest każdy wykonawca z osobna – w wypadku wcześniej zgłoszonych zespołów, każdy z wykonawców traktowany jest jako osobny „zawodnik”. RING zakłada w sobie element przypadku – rzuty kością, które wyznaczą ostateczną formę występu. Do momentu losowania artyści nie wiedzą, z kim wystąpią i w jakim składzie, a wszystko to odbywa się z udziałem publiczności. Nagroda to zaproszenie do występu – „wśród gwiazd” – podczas kolejnej edycji AOI.regulamin i karty zgłoszenia

WARSZTATY
PROWADZONE PRZEZ MAGGIE NICOLS
24 czerwca / niedziela /16.00-18.00 / koszt udziału w warsztatach: 20 PLN

Maggie Nicols: „I will do a mix of talking and experiential because it's
important that people can participate in the joy of music making! ”

Wokalistka. Pierwszy angaż w roli wokalistki –w klubie ze striptizem w Manchesterze – w wieku 16 lat. W 1968 roku dołączyła do założonego przez Johna Stevensa i Trevora Wattsa Spontaneous Music Ensemble, w którym miała okazję współpracować z Johnnym Dyanim i Carolanne Nicholls. Na początku lat 70. stała się częścią wybitnego zespołu Keitha Tippetta Centipede, który tworzyli m.in. Julie Tippetts, Money Zoot, Phil Minton, Robert Wyatt, Dudu Pukwana, Alan Skidmore. Od końca lat 70. współzałożycielka feministycznej grupy OVA. Współpracuje m.in. z grupami: Inspiration, Trevor Watts Moire Music, Very Varied, The Lewis Riley Quartet, No Rules OK, Pulse, Gush czy też Al Dente. Współzałożycielka Feminist Improvising Group. Prowadzi działalność warsztatową.

FILMY
Wstęp wolny

MAGINE THE SOUND reż. Ron Mann / rok produkcji: 1981 & 2007/czas trwania: 90 minut.
Film prezentuje wywiady i występy pionierów kontrowersyjnego ruchu awangardowego jazzu z lat 60. Dokument Rona Manna (GRASS, COMICBOOK CONFIDENTIAL) jest hołdem dla wysoko cenionych artystów, którzy ukształtowali awangardowy jazz w latach 60. Historyk filmu i krytyk Jonathan Rosenbaum powiedział: „IMAGINE THE SOUND jest prawdopodobnie najwybitniejszym dokumentem o free jazzie, jaki do tej pory powstał”. W filmie można obejrzeć m.in. wywiady i występy pianistów Cecila Taylora oraz Paula Bleya, saksofonisty tenorowego Archie’ego Sheppa, a także trębacza Billa Dixona.

IRÈNE SCHWEIZER reż: Gitta Gsell/rok produkcji: 2005) czas trwania: 75 minut
„Muzyka jest jej życiem – wiedziała to już jako dwunastolatka. Kiedy Irène Schweizer w latach 50. wystąpiła jako pianistka w Zurychu, okazała się sensacją. W ówczesnych latach kobiety śpiewały i tańczyły, ale nie grały jazzu! Fortepian był jej towarzyszem i inspiracją _ w zadymionych klubach jazzowych lat 60., podczas politycznych przewrotów z lat 70. i ruchów kobiecych w latach 80. Gdy za pomocą swoich łokci i ramion używała fortepianu jako instrumentu perkusyjnego, publiczność była więcej niż zachwycona. Portret niekonwencjonalnej, różnorodnej, międzynarodowej artystki ze Szwajcarii, zawsze aktywnej kulturowo i politycznie, zgodnie z jej filozofią życia: „Namiętnie kochać życie i muzykę".

BILETY/KARNETY:
przedsprzedaż od 7 maja / sieć TicketPro / Media Markt, Saturn, empik
sprzedaż od 22 czerwca – tylko w CK AGORA

INFORMACJA
Dawid Frydryk /szef artystyczny dawid.frydryk@artofimprovisation.pl
Katarzyna Mrozek / koordynator katarzyna.mrozek@ckagora.pl, Tel.71 325 14 83, w.108

ORGANIZATOR:
Centrum Kultury AGORA / ul. Serbska 5a / Wrocław
tel. 71 325 14 83 / fax 325 24 73
www.ckagora.pl

PARTNERZY:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Instytucja Kultury 2016

Więcej informacji:
www.ckagora/AOI Festival

Centrum Kultury AGORA
ul. Serbska 5a, 51-111 Wrocław
71- 325 14 83 w. 122

 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm