Aktualności
Baby Dee



BABY DEE W KRÓLIKARNI

Michał Libera



W  najbliższy piątek, 5 sierpnia w warszawskiej Królikarni wystąpi amerykańska performerka Baby Dee.

Na swym pierwszym koncercie w Warszawie, w ramach programu muzycznego towarzyszącego wystawie „Damy z pieskiem i małpką” Baby Dee zagra solo – z akompaniamentem harfy i fortepianu. Początek koncertu godz. 19.00.


BABY DEE
Urodzona w Cleveland (Ohio) performerka, songwriterka, piosenkarka, klasycznie wykształcona harfistka, pianistka i akordeonistka. W jej trudnych do jednoznacznej klasyfikacji
 piosenkach przejmujący smutek miesza się z groteską i prześmiewczością a muzyka popularna z kameralistyką. Kariera Baby Dee pełna jest nieoczekiwanych zwrotów akcji. Po wyjeździe do Nowego Jorku występowała w kościele katolickim na Bronksie w charakterze organisty; jako hermafrodyta – na Coney Island razem z cyrkiem Bindlestiff Family; jako legenda transgenderowej kultury niezależnej – na ulicach Manhattanu, czasem poruszając się po nich trzykołowym rowerem z harfą na przedzie. To w tym okresie usłyszał o niej Antony Hegarty, który wraz z Davidem Tibetem namówił ją do wydania pierwszej płyty długogrającej. Po wyjeździe z Nowego Jorku i powrocie w rodzinne strony pracowała głównie jako opiekunka drzew. Niestety po jednej z jej interwencji drzewo spadło na dom jego właściciela i jej kariera musiała powrócić na muzyczne tory – tym razem dzięki Willowi Oldhamowi, dzięki któremu do dziś współpracuje ona ze słynną wytwórnią niezależną Drag City. Regularnie występuje i nagrywa z takimi artystami i zespołami jak Antony & the Johnsons, Current 93, Marc Almond, Andrew WK, Bonnie „Prince” Billy.

Wystawa poświęcona jest barokowi i nawiązaniom do niego w twórczości artystów współczesnych. obecności wątków. Muzycznie późny barok często widziany jest z perspektywy klasycyzmu: jako sztuka zdegenerowana i dekadencka. Za jeden z jej przejawów uważano twórczość kastratów. Głosy niemieszczące się w sztywnym podziale na żeńskie (wysokie) i męskie (niskie). Artystką dziś zacierającą granice między ustalonymi tożsamościami płciowymi i muzycznymi jest Baby Dee. Sytuując się poza podziałem na muzykę poważną i rozrywkową, często wykonuje ona swoje piosenki z akompaniamentem harfy – ukochanego instrumentu Marii Antoniny, której w dużej mierze zawdzięcza on popularność w XVIII wieku.

Baby Dee
Królikarnia, 5 sierpnia 2011, godz. 19.00

Kolejne koncerty w ramach cyklu:
16 września: Jozef van Wissem
15 października: Jean-Louis Costes

więcej na
http://patakaind.blogspot.com/
http://babydee.org/
http://www.krolikarnia.mnw.art.pl/

Michał Libera
 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm