Krokus Jazz Festiwal
Powiew Młodego Jazzu
Jelenia Góra
Andrzej Łodej
Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze przykładem wykorzystania funduszy unijnych.
Obecnie obchodzimy dziesiątą rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Trwają przy tej okazji spory euro entuzjastów i eurosceptyków o roli Polski w strukturach Unii. Dużo pisze się i mówi o finansowaniu z funduszy unijnych infrastruktury i wspieraniu rolnictwa oraz innych obszarów polskiej gospodarki. Niewiele o wsparciu działań związanych z kulturą.
Przykładem wykorzystania funduszy unijnych w dziedzinie wsparcia promocji muzyki jazzowej jest współpraca Jeleniogórskiego Centrum Kultury w Jeleniej Górze z Socjokulturalnym Centrum Steinhaus e.V. w Bautzen oraz miastem Bautzen. Projekt ten dofinansowany był ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska-Saksonia 2007-2013.
W ramach wspólnych działań realizowany jest Krokus Jazz Festiwal oraz konkurs Powiew Młodego Jazzu przeznaczony dla muzyków i zespołów jazzowych. Formuła konkursu jest otwarta i mogą w nim brać udział muzycy i wokaliści poniżej 30 roku życia związani z instytucjami (domy kultury, szkoły muzyczne, ) oraz muzycy niezrzeszeni z Polski i Niemiec. Miłośnicy jazzu oraz młodzi muzycy mogą uczestniczyć w koncertach gwiazd, koncertach konkursowych i laureatów oraz licznych jam session. Dla młodych muzyków jest to okazja do zaprezentowania swoich umiejętności, współzawodnictwo o nagrodę „Złotego Krokusa” oraz zaprezentowanie się na rynku muzycznym.
Świadectwem tej współpracy jest dwupłytowy album zawierający nagrania zarejestrowane podczas Konkursu Powiew Młodego Jazzu, który odbył się w ramach X Międzynarodowego Krokus Jazz Festiwalu w dniach 20-21 października 2012 r. w JCK w Jeleniej Górze. Na płytach zaprezentowano nagrania 16 młodych polskich i niemieckich zespołów jazzowych. Wierzę, że o niektórych artystach jeszcze usłyszymy.
Z informacji uzyskanych od koordynatora festiwalu Andrzeja Patlewicza ma być wydana kolejna płyta, tym razem z nagraniami laureatów Konkursu Powiew Młodego Jazzu z roku 2013. Dobrze by było gdyby współpraca trans graniczna Jeleniej Góry i Bautzen była kontynuowana z wykorzystaniem funduszy UE w nowej perspektywie finansowej 2014-2020.
Mam nadzieję, że dzięki takim działaniom wspartych unijnymi funduszami będziemy zachęcać młodych artystów z Polski i Niemiec, a może również z innych europejskich krajów do tworzeni a wspólnych muzycznych projektów. Może wtedy hasło „bezgraniczny jazz” nabierze nowego artystycznego i społecznego wymiaru.
Andrzej Łodej
Dzierżoniów