Aktualności




DIRECTIONS IN MUSIC: ZBIGNIEW SEIFERT

Agnieszka Prokop



Smoczyński/Kaczmarczyk/Adamczak/Fortuna Quartet wystąpi 28 grudnia w krakowskim klubie Harris Piano Jazz Bar na koncercie poświęconym twórczości jednego z najwybitniejszych skrzypków jazzowych XX wieku – Zbigniewa Seiferta.

Kwartet przedstawi oryginalne aranżacje jego utworów, prezentując przegląd twórczości zmarłego przedwcześnie instrumentalisty, genialnego improwizatora, którego muzyka nosi wyraźne wpływy twórczości Coltraine’a. Był on jednym z niewielu muzyków, którzy budowali pomost pomiędzy muzyką klasyczną, a swobodną improwizacją jazzową.

Zespół wystąpi w składzie:
Mateusz Smoczyński - skrzypce
Paweł Kaczmarczyk - fortepian
Maciej Adamczak - kontrabas
Dawid Fortuna - perkusja

DIRECTIONS IN MUSIC to cykliczna impreza, która ma na celu prezentację twórczości wybitnych kompozytorów i instrumentalistów światowego jazzu. Sekcję rytmiczną w tym projekcie tworzą muzycy z zespołu Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band, natomiast goście będą tematycznie związani z twórczością prezentowanego artysty. 

Zrealizowane projekty:
Directions In Music: FREDDIE HUBBARD (Jerzy Małek, Piotr Schmidt)
Directions In Music: HANK MOBLEY (Tomasz Grzegorski)
Directions In Music: GARBAREK / JARRETT (Grzech Piotrowski)
Directions In Music: RAY CHARLES (Jorgos Skolias)
Directions In Music: DEXTER GORDON (Piotr Baron)
Directions In Music: MICHAEL BRECKER (Szymon Kamykowski)
Directions In Music: ELVIN JONES (Kazimierz Jonkisz)
Directions In Music: WOODY SHAW (Piotr Schmidt)
Directions In Music: ERIC DOLPHY (Maciej Obara)


ZBIGNIEW SEIFERT
ur. 1946-06-07, Kraków/ zm. 1979-02-15, Buffalo, Nowy York (USA)

Jeden z najwybitniejszych muzyków jazzowych w Polsce. Przedwczesna śmierć przerwała świetnie zapowiadającą się karierę. Saksofonista i skrzypek jazzowy, kompozytor i aranżer, lider zespołów jazzowych. Już w 1965 r., po rozpoczęciu studiów, założył własny kwartet wzorowany na klasycznym kwartecie Johna Coltrane’a. Dwa lata później, zadebiutował jako saksofonista altowy w zespole Tomasza Stańki. Będąc członkiem tego zespołu (1969-73) grał swobodniejszą formę jazzu, jednocześnie stopniowo odchodził od saksofonu na rzecz skrzypiec. Współpraca ze Stańką nie przeszkodziła Seifertowi w rozwijaniu własnych zamierzeń artystycznych. Realizując je, w 1968 r. wystąpił we Wrocławiu na festiwalu Jazz nad Odrą prezentując autorski kwartet (Jan Gonciarczyk - kontrabas, Jan Jarczyk - fortepian i Janusz Stefański - perkusja). Sukces powtórzyli rok później, zdobywając na tym festiwalu główną nagrodę zespołową, a Seifert - II indywidualną. W 1969 r. wziął udział w węgierskim festiwalu jazzowym w Nagykoros i został uznany najlepszym instrumentalistą tej znaczącej imprezy. Swoje koncepcje nowej muzyki przez kolejne sezony realizował (do 1973 r.) w kwintecie Tomasza Stańki. Największą popularność zdobył w Niemczech. Najczęściej współpracował z niemieckimi zespołami m. in. z grupami Alberta Mangelsdorffa, Joachima Kuhna, Chrisa Hinzego, Charlie’ego Mariano, z formacją Free Sound. To wtedy, obok licznych, innych tematów jazzowych, skomponował „Koncert na improwizujące skrzypce i orkiestrę symfoniczną”, który został nagrany dla radiowej stacji NDR. Mimo znaczących sukcesów oraz dobrej pozycji na europejskim rynku jazzowym, dopiero w 1976 r. zdecydował się na nagranie pierwszego, autorskiego albumu „Man Of The Light”. Dopracowany i niezwykle nowatorski projekt przyniósł mu uznanie krytyki i publiczności na całym świecie. Efektem tego było zaproszenie na koncerty i nagrania do USA. Muzyka Seiferta zainteresowała wybitnych twórców jazzu. W 1976 r. wystąpił na Monterey Jazz Festival w Kalifornii m.in. z legendarnym pianistą grupy Modern Jazz Quartet - Johnem Lewisem. W Nowym Jorku nawiązał współpracę z kultową grupą nowoczesnego jazzu, kwartetem Oregon. Przez cały czas pracował z przekonaniem, że do swoich projektów może pozyskać najwybitniejsze jazzowe indywidualności. W 1978 r. zaprosił więc do współpracy grupę wybitnych muzyków amerykańskich, m.in. Johna Scofielda, Eddiego Gomeza i Jacka DeJohnette’a, by wspólnie zrealizować „Passion” – jeden z najwybitniejszych albumów zrealizowanych przez polskiego jazzmana. Ekspresyjna, intensywna i technicznie bez zarzutu gra znakomicie odpowiadała formule wolnego stylu, jaki w jazzie preferował. Takie pojmowanie jazzu w pełni realizowało jego pragnienie, by „grać tak, jak Coltrane, gdyby ten grał na skrzypcach”.

MATEUSZ SMOCZYŃSKI
Skrzypek jazzowy. Zadebiutował w 1999 r. na Jazz Campingu „Kalatówki” z Quintetem Jacka Namysłowskiego. Pomimo młodego wieku występował już wielokrotnie poza granicami kraju (m.in. we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Ukrainie, Rosji, Danii, Szwecji, Czechach i Słowacji) oraz na większości najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce. Współpracuje z najlepszymi Polskimi muzykami m.in. Zbigniewem Namysłowskim, Jarosławem Śmietana, Tomaszem Stańko, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Strzelczykiem, Januszem Skowronem, Januszem Olejniczakiem, Kazimierzem Jonkiszem, Zbigniewem Wegehauptem, André Ochodlo oraz Krzysztofem Herdzinem. Razem z Joachimem Kuhnem, Bronisławem Suchankiem, Januszem Stefanskim i Bohdanem Jarmołowiczem brał udział w prawykonaniu koncertu jazzowego na skrzypce, orkiestrę symfoniczną i grupę rytmiczna Zbigniewa Seiferta. Jest liderem kwintetu, z którym nagrał swoją debiutancka płytę „Inspirations”, poświęconą jego dwóm największym inspiracjom – Johnowi Coltrane’owi i Zbigniewowi Seifertowi. W roku 2008 została wydana kolejna płyta kwintetu Mateusza – „Expressions”. Obydwie pozycje cieszyły się dużą popularnością i otrzymały wiele pozytywnych recenzji. W roku 2007 otrzymał stypendium od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Młoda Polska”, a w czerwcu 2008 roku został uhonorowany Jazzowym Oskarem w kategorii Nadzieja Melomanów Roku 2007. Wiosną 2010 roku miała miejsce premiera płyty z jego najnowszym projektem – „New Trio”, w którym u boku skrzypka pojawia się jego brat – Jan Smoczyński (tym razem w roli Hammondzisty) oraz gwiazda rosyjskiej perkusji – Alexander Zinger. Album ten został nominowany w kategorii „Debiut Roku” do nagrody Fryderyk przyznawanej przez Akademię Fonograficzną. Mateusz Smoczyński jest członkiem Atom String Quartet – jedynego w Polsce kwartetu smyczkowego grającego jazz. Z zespołem tym w 2011 roku wygrał konkurs Bielskiej Zadymki Jazzowej oraz po raz drugi otrzymał stypendium w programie „Młoda Polska” i „Grand Prix Jazz Melomani” w kategorii Nadzieja Roku 2010. W czerwcu 2011 roku Atom String Quartet wydał debiutancką płytę – „Fade In”.
http://www.smoczynski.pl/

PAWEŁ KACZMARCZYK
Jeden z najwybitniejszych pianistów młodego pokolenia, kompozytor, solista i sideman.   Nazywany objawieniem polskiego i europejskiego rynku jazzowego; ceniony przede wszystkim za wirtuozerię, kreatywność i niezwykle dojrzałą technikę. Wielokrotnie wybierany „Nową Nadzieją Polskiego Jazzu” przez czytelników Jazz Forum. Zarówno jego pierwsza płyta „Live” (Kaczmarczyk/Barański/Dobrowolski Trio), jak i kolejna „Audiofeeling” zebrały deszcz pozytywnych recenzji, ale dopiero album „Complexity in Simplicity” wydany w 2009 roku dla prestiżowej wytwórni ACT Music otworzył pianiście drzwi do międzynarodowej kariery. Paweł Kaczmarczyk został tym samym trzecim polskim muzykiem (po Tomaszu Stańce i Marcinie Wasilewskim - ECM) nagrywającym dla tak prestiżowej wytwórni w roli lidera własnego zespołu. Płyta została „Albumem Roku” według czytelników Jazz Forum, a Paweł Kaczmarczyk „Pianistą Roku”. Obecnie artysta intensywnie koncertuje ze swoim zespołem PAWEŁ KACZMARCZYK AUDIOFEELING BAND, a także udziela się gościnnie w innych zespołach i projektach.

http://pawelkaczmarczyk.com
http://www.myspace.com/audiofeeling

MACIEJ ADAMCZAK
Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej AM w Katowicach, w klasie kontrabasu Jacka Niedzieli. Jest laureatem kilku krajowych konkursów, m.in. Jazz Juniors ( Marcin Żupański Quartet, I nagroda,1997), Jazz nad Odrą, Pomorska Jesień Jazzowa. Współpracował m.in. z: Quintessence Eryka Kulma, Kwartetem Krzysztofa Popka, Kwartetem Janusza Skowrona, Kwintetem Marka Bałaty, Big Bandem Zbigniewa Namysłowskiego, Trio Wojciecha Groborza, Kwartetem Piotra Barona. Obecnie mieszka w Krakowie, gdzie najczęściej występuje w klubie prowadzonym przez znakomitego polskiego saksofonistę Janusza Muniaka. Jest także wykładowcą klasy kontrabasu Katedry Muzyki Współczesnej i Jazzu krakowskiej Akademii Muzycznej.

DAWID FORTUNA
Jest absolwentem bydgoskiej szkoły muzycznej im. Artura Rubinsteina gdzie uczył się pod okiem znakomitego pedagoga Mirosława Żyty. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Krakowie, studiuje perkusje na wydziale muzyki klasycznej oraz jazzowej. Jego dotychczasowe osiągnięcia to udział w konkursach m. in. na Krokus Jazz Festiwal, Bielskiej Zadymce Jazzowej, Jazz nad Odrą (wyróżnienie - 2008), festiwalach w Polsce i zagranicą oraz przede wszystkim występy ze znakomitymi polskimi jazzmanami. Mimo młodego wieku od niedawna jest członkiem kwintetu Zbigniewa Namysłowskiego, zespołu New Bone oraz kwartetu Zbigniewa Wegehaupta. Wraz z kolegami – Henrykiem Gradusem i Kubą Płużkiem współtworzą obiecującą formację – TTS trio. Miał okazje współpracować m.in. z Januszem Muniakiem, Tomaszem Stańko, Adamem Pierończykiem, Joachimem Menclem, Wojciechem Groborzem, Dominikiem Wanią, Sebastianem Bernatowiczem, Wojciechem Karolakiem, Agą Zaryan, Pawłem Kaczmarczykiem, Jerzym Małkiem.

28.12.2011
godz. 21.00
Harris Piano Jazz Bar

Rynek Główny 28
Kraków
http://www.harris.krakow.pl
tel. (12) 421-57-41

Rezerwacje:
E-mail: rezerwujestolik@gmail.com
Bilety w cenie 20 zł w przedsprzedaży i 30 zł w dniu koncertu do nabycia w Harris Piano Jazz Bar oraz w punktach InfoKraków (ul. św. Jana 2 i Pawilon Wyspiańskiego).

 


 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm