Aktualności
Miles Davis
fot. Hans Kumpf



DNI Z MILESEM DAVISEM W PROGRAMIE II PR

Magdalena Zaleska



28 września mija dwudziesta rocznica śmierci Milesa Davisa – jednej z największych postaci w historii jazzu. Z tej okazji na antenie Programu 2 Tomasz Szachowski poprowadzi specjalne audycje, w których przypomni sylwetkę i twórczość tego niezwykłego artysty.

Pierwsza z nich pojawiła  się w radiowej Dwójce już w niedzielę, 25 września Davisowi zostały poświęcone „Ćwiczenia z myślenia”– wielbiciele jego talentu mogli sprawdzić swoją wiedzę na temat dorobku słynnego trębacza i kompozytora.

W kolejne dni, od 26 do 29 września, nadawane od godz. 13.00 „Trzy godziny pod Słońcem” wypełni muzyka Milesa Davisa. Tomasz Szachowski przybliży słuchaczom najlepsze nagrania zarejestrowane w latach 1948-1983 w salach koncertowych całego świata, prezentujące ewolucję stylu artysty, który kilkakrotnie zmienił bieg wydarzeń w historii muzyki jazzowej.

W poniedziałek można posłuchać m.in. Capitol Band, który wystąpił we wrześniu 1948 roku w nowojorskim klubie Royal Roost. Słynna dziewięcioosobowa orkiestra powstała, by – na zasadzie warsztatów – realizować pomysły aranżacyjne muzyków wchodzących w jej skład. Doprowadziło to do powstania tzw. stylu cool, charakteryzującego się m.in. ograniczoną ekspresją, ciemnym brzmieniem i wyeksponowanymi partiami aranżacji. Wspólnie z Davisem grali wówczas: Mike Zwerin - puzon, Julior Collins - róg, Bill Barber - tuba, Lee Konitz - saksofon altowy, Gerry Mulligan - saksofon barytonowy, John Lewis - fortepian. Zabrzmią również, zarejestrowane na Festiwalu w Newport (maj 1958) i w nowojorskim hotelu The Plaza (wrzesień 1958), nagrania legendarnego Miles Davis Sextet, w skład którego wchodzili: Julian Cannonball Adderley - saksofon altowy, John Coltrane - saksofon tenorowy, Bill Evans - fortepian, Paul Chambers - kontrabas, Jimmy Cobb - perkusja.

We wtorek Tomasz Szachowski przedstawi nagrania Miles Davis Quintet z lat 1961-1964, dokonane m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall (lipiec 1962) wspólnie z Orkiestrą Gila Evansa czy podczas Festiwalu Mondial du Jazz Antibes, we francuskim Juan-Les-Pins. W tamtym okresie w zespole Davisa grali m.in.: pianista Herbie Hancock, saksofoniści George Coleman, Sam Rivers i Wayne Shorter, kontrabasista Ron Carter i perkusista Tony Williams.

W środę słuchacze radiowej Dwójki będą mogli poznać nagrania z lat 1964-1970, z występów Miles Davis Quintet zarejestrowanych w tokijskiej Kohseinenkin Hall (czerwiec 1964) i berlińskiej Filharmonii (wrzesień 1964), a także Miles Davis Group w nowojorskim Fillmore East (marzec i czerwiec 1970) oraz w Filharmonii Nowojorskiej (wrzesień 1972). Te ostatnie ukażą jazz-rockowy okres w twórczości muzyka, zapoczątkowany w 1969 r. przełomowym albumem „Bitches Brew”. Tu w supergrupach Davisa pojawili się również: grający na instrumentach klawiszowych Chick Corea, Keith Jarrett i Joe Zawinul, a także plejada innych gwiazd, m.in. basista Dave Holland, perkusista Jack DeJohnette i perkusjonista Airto Moreira.

Czwartkowe „Trzy godziny pod Słońcem” zostaną poświęcone występom Miles Davis Group z lat 1974-1975 i 1981-1983 – m.in. na Jazz Jamboree w Warszawie (październik 1983). Będzie więc można porównać nagrania zarejestrowane tuż przed i tuż po tajemniczej przerwie w muzycznym życiorysie artysty – od 1975 do początku 1980 roku Davis ani razu nie wziął trąbki do ręki. Powrócił na scenę w 1981 roku albumem „The Man With The Horn”. Rozpoczął występy z nowym zespołem, eksperymentował z nowymi brzmieniami, robiąc ukłon w stronę młodej widowni. Krytycy – wyrażając radość z powodu powrotu Mistrza – nie szczędzili mu jednocześnie ostrych słów, zarzucając schlebianie masowym gustom. W końcu jednak okazywało się, że to on miał rację.

Zapraszamy również na stronę internetową:
http://www.polskieradio.pl/dwojka

Magdalena Zaleska

 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm