Aktualności
Mats Gustafsson



EFG TRIO W POZNAŃSKIM DRAGONIE

Multikulti



EFG Trio wystąpi w poniedziałek 21 marca w klubie Dragon w Małym Domu Kultury w Poznaniu w ramach cyklu Nowy Wiek Awangardy.
 

21.03.2011, godz. 20.00
Mały Dom Kultury, Dragon
Poznań, ul. Zamkowa 3
 

Trio EFG (Peter Evans - tp, co; Agustí Fernández - p, Mats Gustafsson - saxes) grało już w Dragonie w grudniu 2009 roku. Zaprezentowali wtedy muzykę, którą można by określić mianem akustycznego noise’u, ale w toku improwizowanych koncertów zespołu przybierała ona także odmienne formy – zbliżone do muzyki współczesnej lub też free improvu.

Dorobek całej trójki pozwala i tym razem spodziewać się bardzo rozmaitych muzycznych doznań –  muzyki improwizowanej
mieniącej się rozmaitymi barwami, w której tak preparacje i przeróbki instrumentów, jak również nawiązania do skrajnie odmiennych stylistyk (free improv, awangardowy, niezależny rock, muzyka barokowa i klasyczna, flamenco, noise i hard core) są nieodzownym źródłem inspiracji i pomysłów ukazując muzykę jako nieskrępowaną ograniczeniami czy stylistycznymi granicami podróż. Wspólnym jednak mianownikiem będzie mocne osadzenie muzyki w tradycji free jazzu, pełnego zgiełku i wrzasku, bliższemu jednak europejskiej tradycji awangardowej. Niezwykłe trio i unikalna okazja usłyszenia jak trzech improwizatorów buduje muzyczną wspólnotę.

Peter Evans – młody amerykański trębacz, od 2003 roku mieszkający w Nowym Yorku. Kojarzony z muzyką awangardową i wolną improwizacją, ale również z muzyką barokową (w swoim repertuarze ma także utwory na trąbkę barokową, nagrywał m.in. II koncert Brandenburskin Bach oraz partie trąbki w Mszy h-moll tegoż kompozytora).
Koncertuje i nagrywa z najważniejszymi muzykami po obu stronach Atlantyku: Brandon Seabrook, Tom Blancarte, Kevin Shea, Klaus Kugel, Perry Robinson, Hilliard Greene, Bruce Eisenbeil, Nate Wooley, Zach Hill, Stefan Tcherepnin, Chris McIntyre, Dave Reminick, Ned Rothenberg, Okkyung Lee, Briggan Krauss, Chris Speed, Weasel Walter, Andrew Drury i oczywiście Evan Parker z którym duet zapoczątkował jego płytowe realizacje.

Agustí Fernández ur. w 1954 roku, w Palma de Mallorca w Hiszpanii. Pianista nazywany spadkobiercą Cecila Taylora i Iannisa Xenakisa (u którego zresztą studiował w latach 70.). Laureat nagrody w 1987 roku na II Bienalle de Jóvenes Artistas Creadores de Tesalónica w Grecji.

Współzałożyciel i kierownik kilku zespołów wykonujących muzykę współczesną i improwizowaną – Orquestra del Caos, Big Ensemble del Taller de Músics (Barcelona), IBA (Improvisadors de Barcelona). Tworzy muzykę do baletów współczesnych i przedstawień teatralnych.

Koncertował i nagrywał w wieloma najważniejszymi twórcami awangardowego jazzu i muzyki współczesnej: Benat Achiary, Derek Bailey, John Butcher, Lawrence Casserley, Tom Cora, Marilyn Crispell, J.A.Deane, Dani Domínguez, Gunda Gottschalk, Mats Gustafsson, Barry Guy, John Edwards, Teppo Hauta-aho, Graham Haynes, Susie Ibarra, Christoph Irmer, Klaus Janec, Peter Jacquemyn, Bern Köppen, Peter Kowald, Jo Krause, Ramón López, Paul Lovens, Mat Maneri, Wade Matthews, David Mengual, Wolfgang Mitterer, Lawrence D. „Butch” Morris, Sainkho Namtchylak, Le Quan Ninh, Steve Noble, Tony Oxley, Evan Parker, William Parker, Günther Pitscheider, Jane Rigler, Joel Ryan, Wolfgang Reisinger, Jon Rose, Jordi Sabates, Mark Sanders, Joan Saura, Matthew Shipp, Paul Stouthamer, Omar Tamez, Emilio Tamez, Hans Tammen, Danilo Terenzi, Assif Tsahar, Liba Villavecchia, David Xirgu i Carlos Zingaro. Od 2002 roku stały członek Evan Parker Electro-Acoustic Ensemble (jedynej awangardowej grupy nagrywającej dla ECM) i Barry Guy New Orchestra.

Mats Gustafsson ur. 1964-10-29, Umea (Szwecja), saksofonista, kompozytor, improwizator. Gustafsson rozpoczął naukę od gry na flecie. Jako nastolatek grał w różnych jazz-rockowych i punkowych zespołach w rodzinnym Umea. Z muzyką improwizowaną zetknął się w 1982 r. grając z perkusistą i wibrafonistą Kjellem Nordesonem. Wraz z nim oraz kontrabasistą Peterem Jansonem współtworzył w 1986 r. AALY Trio. Od 1985 r. po przeniesieniu się do Sztokholmu artysta współpracuje z gitarzystą Christianem Munthe oraz jest członkiem tria Gush (Gustafsson, Sten Sandell, Raymond Strid). Duży wpływ na dalszy rozwój saksofonisty miała działalność i sposób grania Petera Brötzmanna, którego usłyszał końcem lat 80. Od tej pory bardzo dużo koncertuje, głównie z muzykami free improve. Współpracuje m.in. z Paulem Lovensem, Paulem Lyttonem, Günterem Christmannem, Barry Guyem, Raymondem Stridem, Rogerem Turnerem, Patem Thomasem, Derekiem Baileyem. Jest członkiem Barry Guy New Orchestra.

Od początku lat 90. Gustafsson regularnie koncertuje w USA, zwłaszcza w Chicago. Nawiązuje tam ścisłą współpracę z Kenem Vandermarkiem, Fredem Lonbergiem Holmem, Hamidem Drakiem, Michaelem Zerangiem. W 1997 roku zostaje zaproszony do Peter Brötzmann Chicago Tentetu. Wraz z norweskimi muzykami Ingebrigtem Hakerem Flatenem i Paalem Nilssen-Lovem w 2000 r. tworzy trio The Thing, uważane za za jedną z najważniejszych formacji XXI wieku w zakresie muzyki improwizowanej. Trio współpracuje i nagrywa z Kenem Vandermarkiem i Joe McPhee. Kolejną niezwykłą formacją, w której gra Gustafsson jest trio Sonore. Współtworzy je trzech wybitnych improwizatorów grających na instrumentach stroikowych – Gustafsson, Ken Vandermark i Peter Brötzmann. Mats Gustafsson często współpracuje z rockową grupą Sonic Youth. Jest także partnerem artystów z kręgu sztuki tańca, teatru, poezji i malarstwa. Skomponował również kilkanaście dobrze ocenianych utworów z gatunku muzyki współczesnej.

Organizatorzy:
Fundacja Małego Domu Kultury
Klub Dragon, Stowarzyszenie Multikulti, Multikulti Project

www.multikulti.com
 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm