PROGRAM FESTIWALU
Czwartek, 14.10 / godz. 19:00 /
publiczność + transmisje on-line
Núria Andorrà, perkusja / Krzysztof
Knittel, elektronika / Sławek Janicki, kontrabas
Kwadrofonik (Bartłomiej Wąsik, fortepian /
Emilia Sitarz, fortepian / Piotr Maślanka, perkusja / Magdalena Kordylasińska,
perkusja) + obiekty + Paweł Romańczuk, Artur Zagajewski, kompozytorzy,
improwizatorzy
Piątek, 15.10 / godz. 19:00 / publiczność
+ transmisje on-line
Katarzyna Podpora, obiekty / Max Kohyt,
elektryczny kontrabas, elektronika / Wojtek Kurek, perkusja, elektronika
Ramón López – performance
Gerry Hemingway + grupa warsztatowa
(Julianna Kamila Siedler, Ola Rzepka, Mikołaj „Miki” Wielecki, Leszek Lorent)
Sobota, 16.10 / godz. 18:00 / publiczność
+ transmisje on-line
Spotkanie autorskie z Zygmuntem Krauze i
Michałem Mendykiem wokół książki Wywiad o niczym (PWM)
Zygmunt Krauze – recital, re-improwizacje
Gerry Hemingway - perkusja / Izumi Kimura
- fortepian / Barry Guy, kontrabas
Bilety
na koncerty oraz trzydniowe karnety dostępne w Laboratorium na godzinę przed
koncertami.
Bilety
dzienne:
Normalny:
50 zł
Ulgowy:
30 zł
Karnety
14-16/10:
Normalny:
100 zł
Ulgowy:
60 zł
Bilety
ulgowe przysługują:
Dzieciom,
uczniom, studentom – za okazaniem legitymacji
Seniorom
po 60 roku życia – za okazaniem dowodu osobistego bądź Karty Seniora
Miejsce
z ułatwieniem dla osób niepełnosprawnych
Miejsca
nie są numerowane.
Gerry Hemingway, Zygmunt Krauze, Ramón López, Núria Andorrà, Kwadrofonik, 14 – 16.10, Warszawa
Podczas tegorocznego festiwalu Ad Libitum – który odbywać się będzie pod hasłem Free Drums! – organizatorzy pragną zaprezentować bogaty świat muzyki tworzonej na instrumentach perkusyjnych przez najwybitniejszych wirtuozów tej dziedziny. W centrum uwagi stawiamy także fortepian – muzyka XX w. pokazała, jak fascynującym może być instrumentem perkusyjnym. Spektrum stylów i koncepcji twórczych będzie szerokie – począwszy od swobodnej improwizacji, poprzez muzykę wywodzącą się z jazzu, inspiracje rockowe, performans z elementami wideo, na muzyce współczesnej skończywszy.
Wśród zapraszanych gości znajdą się tej miary artyści jak Gerry Hemingway, Zygmunt Krauze, Ramón López, Núria Andorrà oraz zespół Kwadrofonik z improwizującymi kompozytorami – Pawłem Romańczukiem i Arturem Zagajewskim. Artystą rezydentem festiwalu będzie Gerry Hemingway – legendarny perkusista, filar najsłynniejszego kwartetu Anthony’ego Braxtona. Hemingway poprowadzi warsztaty i koncert specjalnie na festiwal stworzonego zespołu młodych polskich artystów (Julianna Kamila Siedler, Ola Rzepka, Mikołaj „Miki” Wielecki, Leszek Lorent), wystąpi także w trio z pianistką Izumi Kimura i kontrabasistą wielokrotnie goszczącym na festiwalu – Barrym Guy’em.
Zaprezentowana zostanie instalacja dźwiękową z warstwą wideo Ramóna Lópeza (jednej z najwybitniejszych postaci europejskiego nowoczesnego jazzu i muzyki improwizowanej). Usłyszymy koncert-reinterpretację dzieł, które w sposób istotny przyczyniły się do odkrycia w fortepianie pełnoprawnego instrumentu perkusyjnego, zapraszając na festiwal Zygmunta Krauzego. W koncercie negującym kontinuum czasoprzestrzenne Krauze będzie dialogować ze sobą samym z przeszłości. Kompozytor zaimprowizuje na żywo do nagrań swoich wczesnych utworów fortepianowych, m.in. Gloves Music oraz Stone Music z 1972 r., a także późniejszych Commencement, Rivière souterraine.
Recital ten wpisze się w sposób nieoczywisty w perkusyjną edycję Ad Libitum. Podobnie występ jednego z wiodących zespołów muzyki nowej i improwizowanej – Kwadrofonik (Bartłomiej Wąsik, Emilia Sitarz - fortepiany, Piotr Maślanka, Magdalena Kordylasińska – instrumenty perkusyjne). W centrum zespołu znajdzie się instrumentarium Pawła Romańczuka (Małe Instrumenty), przeznaczone do improwizacji. Wraz z muzykami Kwadrofonik wystąpią Paweł Romańczuk i Artur Zagajewski.
Duet Katarzyna
Podpora / Max Kohyt to jedna z
najciekawszych formacji na trójmiejskiej scenie muzyki improwizowanej, ich
album Nights are numbered (Bocian Records, 2020) spotkał się z
bardzo dobrym przyjęciem i wprowadził na polską scenę improwizacji oddech
szerokiej palety drobnych zdarzeń dźwiękowych spod znaku wiedeńskiej sceny
improwizacji. Do duetu dołączy Wojtek Kurek, jeden z najciekawszych perkusistów
młodego pokolenia na scenie niezależnej.
Katarzyna Podpora
W programie:
Czwartek, 14.10 / godz. 19:00 /
publiczność + transmisje on-line
Núria Andorrà, perkusja / Krzysztof
Knittel, elektronika / Sławek Janicki, kontrabas
Wspólne przedsięwzięcie artystyczne
Krzysztofa Knittla, dyrektora artystycznego festiwalu Ad Libitum i katalońskiej
perkusistki, której koncert z Christiane Bopp sprzed czterech lat był sensacją
edycji Women Alarm.
Wyrafinowana elektronika w połączeniu z
wyrafinowanymi technikami perkusyjnymi w improwizowanym recitalu, do którego
obydwoje artystów zaproszą gościnnie doskonale znanego publiczności kontrabasistę
i animatora improwizatorskiej sceny w Polsce, Sławka Janickiego.
Kwadrofonik
Kwadrofonik (Bartłomiej Wąsik, fortepian /
Emilia Sitarz, fortepian / Piotr Maślanka, perkusja / Magdalena Kordylasińska,
perkusja) + obiekty + Paweł Romańczuk, Artur Zagajewski, kompozytorzy,
improwizatorzy
W centrum instrumentarium zespołu znajdą
się specjalnie na tą okazję przygotowane instrumenty Pawła Romańczuka. Posłużą
do improwizacji w zamówionych u Artura Zagajewskiego i samego Romańczuka
utworach. Perkusjonalia, wielkie oraz „małe instrumenty” spotkają się na scenie
wprawiane w drgania przez wirtuozki i wirtuozów z zespołu Kwadrofonik.
Paweł Romańczuk – Voice of Ball Land
Artur Zagajewski – Danses polonaises 2
Piątek, 15.10 / godz. 19:00 /
publiczność + transmisje on-line
Katarzyna Podpora, obiekty / Max Kohyt,
elektryczny kontrabas, elektronika / Wojtek Kurek, perkusja, elektronika
Zgodnie z tradycją festiwalu
doprowadziliśmy do spotkania tria, które nigdy wcześniej nie występowało razem
na scenie. Duet Podpora / Kohyt od kilku lat porusza się między amplifikacją
instrumentów oraz rozmaitych przedmiotów codziennego (mniej lub bardziej)
użytku, a elektroniką. Z kolei Wojtek Kurek należy do najciekawszych
perkusistów młodego pokolenia na scenie niezależnej. Z jednej strony posiada
już bogaty katalog wydawnictw solowych, z drugiej – odnajduje się w tak różnych
składach, jak m.in. Paper Cuts, Chryste Panie, czy Szpety.
Ramón López – performance
Jego kariera w roli lidera rozpoczęła się
wraz z nagraniem solowego recitalu perkusyjnego, wydanego przez legendarną
brytyjską wytwórnię LEO Records. Od tamtego czasu ten rodzaj artystycznej
wypowiedzi stał się jednym z jego znaków firmowych.
Oprócz aktywności muzycznej Ramón uprawia
także malarstwo. Jego występ na festiwalu będzie więc rodzajem perfomance’u, w
którym zaprezentuje obie te dziedziny swojej aktywności. Brawurowej grze na
perkusji towarzyszyć będzie wyświetlana na dużym ekranie prezentacja jego
obrazów.
Gerry Hemingway + grupa warsztatowa
(Julianna Kamila Siedler, Ola Rzepka, Mikołaj „Miki” Wielecki, Leszek Lorent)
Hemingway, Guy, Kimura
Warsztaty, podczas których polscy muzycy o
różnych stylistycznych preferencjach spotykają się pod okiem wybitnych twórców
światowej sceny muzyki improwizowanej, są tradycją Ad Libitum. Tegoroczna
edycja festiwalu poświęcona jest perkusji. Rolę artysty rezydenta i lidera
warsztatów pełni Gerry Hemingway, a zespół warsztatowy utworzy czworo młodych
perkusistów.
Mają różne style gry, odmienne
doświadczenia w różnorodnych dziedzinach muzyki, ale wszyscy odebrali solidne
wykształcenie muzyczne i chcą je poszerzyć poprzez wspólną pracę pod okiem
artysty rezydenta. Jej efekty zaprezentują na scenie festiwalowej. Wraz z
Gerrym Hemingwayem wystąpią Julianna Kamila Siedler, Ola Rzepka, Mikołaj „Miki”
Wielecki oraz Leszek Lorent!
Sobota, 16.10 / godz. 18:00 / publiczność +
transmisje on-line
Spotkanie autorskie z Zygmuntem Krauze i
Michałem Mendykiem wokół książki Wywiad o niczym (PWM)
Zygmunt Krauze – recital, re-improwizacje
Proponując poszerzone rozumienie drummingu organizatorzy festiwalu zapraszają na wyjątkowy recital fortepianowy. Podczas występu negującego kontinuum czasoprzestrzenne Zygmunt Krauze wejdzie w improwizatorski dialog z sobą samym z przeszłości. Kompozytor wykona na żywo improwizacje do nagrań swoich następujących utworów: Kompozycja przestrzenno-muzyczna nr 1 (1968), Stone Music (1972), Commencement (1982), Gloves Music (1972) oraz Rivièrre souterraine (2013). Pomiędzy utworami pojawią się krótkie, również improwizowane, interludia.
Gerry Hemingway, perkusja / Izumi Kimura,
fortepian / Barry Guy, kontrabas
W jednym z wywiadów Izumi Kimura
powiedziała „Kiedy zobaczyłam Barry’ego i Gerry’ego grających ze sobą, kilka
lat temu, pomyślałam – Ok, nie wiem, jak tego dokonam, ale jakimś cudem muszę z
nimi zagrać. Poczułam, że muzycznie jest to mój klucz do wolności”.
Wkrótce potem, w 2019 roku, w samym sercu
Dublina, w kościele św. Anny, już jako trio nagrali wymarzony przez Izumi album
Illuminated Silence wydany przez polską oficynę wydawniczą FSRecords. Teraz, po
okresie restrykcji pandemicznych, trio powraca na scenę i na festiwalu Ad
Libitum zagra swój pierwszy koncert z nowym materiałem muzycznym.