Aktualności
Gabriela Koci



FESTIWAL JAZZOWY W PRUDNIKU

JF



W sobotę 6 sierpnia br. odbędzie się organizowany już po raz piąty Międzynarodowy Festiwal Jazzowy w Prudniku na Górnym Śląsku (woj. opolskie). Wystąpią Gabriela Koci Band z Czech, Adam Bałdych & Damage Control, niemiecki zespół Roots z Adzikiem Sendeckim i Markiem Bałatą oraz Jazz Band Ball Orchestra & Harriet Lewis.

PROGRAM

17:00 Gabriela Koci Band – Czechy – jedna z wiodących twarzy sceny muzycznej Czech.

18:30 Adam Bałdych & Damage Control
Nowoczesny zespół prezentujący wyrafinowane połączenie muzyki jazzowej z takimi gatunkami jak M-Base, drum&bass. Personel: Adam Bałdach - skrzypce elektryczne, Paweł Tomaszewski - instrumenty klawiszowe, Piotr Żaczek – bas, Cezary Konrad - perkusja

20:00 Roots – zespół z Niemiec z międzynarodową obsadą
z liderem Władysławem Sendeckim. Gościnnie wystąpi Marek Bałata. Obsada: Władysław Sendecki - fortepian, Frank Delle - instrumenty dęte drewniane, Kija Rhani - etniczne instrumenty perkusyjne, Stephan Maass - etniczne i elektroniczne instrumenty perkusyjne, Bastion Hochstein -elektronika i sample

21:30 Jazz Band Ball Orchestra and Harriet Lewis
Absolutna gwiazda wieczoru, ikona polskiego jazzu na świecie, łączy jazz z rockiem oprawiając szczyptą soulu i funky. Harriet Lewis - wokal, Jan Kudyk - trąbka, wokal; Marek Michalak - puzon, wokal; Jacek Mazur - saksofon tenorowy, klarnet i wokal; Wojtek Groborz - fortepian; Teofil Lisiecki - kontrabas, Wiesław Jemioł - perkusja

1. Gabriela Koci Band – Czechy

Gabriela Koci to jedna z wiodących twarzy muzycznej sceny Brna. Jej ojciec, a obecnie również grający z córką Gunter Koci to jeden z najwybitniejszych muzyków powojennej sceny jazzowej w Brnie. Gabriela Koci rozpoczęła swoją karierę muzyczną na początku lat 90. Silnym wpływem dla niej była muzyka ojca. W jej muzyce można doszukać się różnych gatunków, głównie pop i soul, ale także lirycznej melancholii, ballad, a czasem wręcz drapieżnych rytmów latynoamerykańskiej muzyki. Całość stanowi przekonująca spójna muzyczna wypowiedz skrajnych emocji.

2. Adam Bałdych & Damage Control

Nowoczesny zespół prezentujący wyrafinowane połączenie muzyki jazzowej z takimi gatunkami jak M-Base, drum&bass. Wirtuozeria, która jest atutem tworzącym zespół muzyków sprawia, że koncerty są niezwykłym widowiskiem pełnym energii, młodzieńczej werwy, ale i dojrzałego brzmienia, zyskując popularność i uznanie fanów jazzu.

Adam Bałdych – skrzypek, kompozytor, ale również producent muzyczny, uznawany przez wielu krytyków za nadzieję polskiej wiolonistyki jazzowej oraz wirtuoza swojego instrumentu. Publiczność ceni go za osobowość, wizerunek oraz świeże spojrzenie na muzykę oraz pomimo młodego wieku, ciekawy i rozpoznawalny styl gry. W jego muzyce czuć słowiańską melancholię, przestrzeń, czasem smutek, ale również siłę, żywioł i temperaturę.

Wyrzucony ze szkoły muzycznej za niepoprawne zachowanie i jazzowe aspiracje, parę lat później zdobywa stypendium w prestiżowej uczelni Berklee College of Music oraz kończy Akademię Muzyczną w Katowicach z wyróżnieniem. Laureat wielu konkursów jazzowych w Polsce. Współpracował i występował na scenie z wybitnymi artystami różnych dziedzin m.in. Urszulą Dudziak, Grażyną Auguścik, Paulinho Garcia, Didier Labbe Quartet, NRD Big Band, Rene Van Helsdingen, Miką Urbaniak, Jimem Beardem, Leszkiem Możdżerem i Larsem Danielssonem. Jest też coraz bardziej docenianym autorem muzyki teatralnej.

3. Roots – zespół z Niemiec z międzynarodową obsadą z liderem  Władysławem Sendeckim. Gościnnie wystąpi Marek Bałata.

Muzyka zespołu to swego rodzaju creativ session międzynarodowych artystów, wielkich improwizatorów, którzy filtrując dźwięki przenoszą nas do źródeł naszego własnego języka, świata ekscytującego i pełnego kreatywności, polskich wizji, czy spokrewnionych z polską skarbów muzycznych.

Władysław Sendecki – jego nazwisko niewiele mówi młodszej generacji muzyków i fanów jazzu w Polsce. Starsi pamiętają go z koncertów w latach 70. z takimi zespołami jak Extra Ball, który tworzył z Jarkiem Śmietaną czy Sun Ship. Pianista ten wyjechał z Polski w czasach PRL-u w proteście przed krępującym wolność systemem. Zrobił to w momencie, kiedy jego kariera rozwijała się w znakomitym tempie, a wiele osób pamiętających ten okres porównuje jego popularność do dzisiejszej sławy Leszka Możdżera.

Wybrał drogę na zachód, gdzie bez większych trudności dostawał coraz to lepsze angaże do zespołów z dużymi nazwiskami i renomowanych wytwórni, jako pianista, producent i aranżer. Ostatecznie osiadł w Niemczech i związał się z hamburską orkiestrą radiową NDR Big Band. Tam powoli staje się rzecznikiem polskiego jazzu, namawiając zespół przy każdej okazji do prezentowania naszych rodzimych kompozytorów. To on nakłonił kierownictwo orkiestry NDR do realizacji programu „The Music of Krzysztof Komeda” w znakomitych aranżacjach Daniela Schnydera, z udziałem naszej chluby i zarazem gwiazdy światowej trąbki Tomasza Stańki. To również „Adzik” (ta ksywa na stałe przylgnęła do Sendeckiego) po spotkaniu Big Bandu z Janem Ptaszynem Wróblewskim na festiwalu Zmagania Jazzowe w Szczecinie robił, co w jego mocy, aby zaprezentować Ptaszyna w Hamburgu. I udało się. Koncert się odbył, a rejestracji z występu mogą posłuchać na płycie CD prenumeratorzy JAZZ FORUM. Do pełni szczęścia brakuje tylko, żeby Adzik Sendecki znów zaistniał w naszej świadomości.
 
4. Jazz Band Ball Orchestra and Harriet Lewis

Zespół muzyczny wykonujący jazz tradycyjny uważany za najstarszy polski zespół wykonujący ten gatunek muzyczny. Powstał w Krakowie w listopadzie 1962 r. Muzyka JBBO to mieszanka swingu i bluesa oparta na solidnych podstawach jazzu nowoorleańskiego i zagranicznego. Zespół koncertuje w kraju i za granicą.

Harriet Lewis urodziła się w Filadelfii w stanie Pensylwania jako potomek imigrantów z Jamajki. Śpiewanie zaczęła w wieku 12 lat w kościele Baptystów – później została dyrektorem chóru Baptystów, który występował w całej Filadelfii, a następnie przy pomocy matki – założyła własny chór, którym śpiewały dzieci w wieku od 5 - 17 lat. Występował on na terenie całego wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych, śpiewając a cappella aranżacje stworzone przez Harriet. Harriet pierwsze wykształcenie muzyczne otrzymała w Sherwood recreation Center w Filadelfii – uczyła się tu tańca (m. In. baletu oraz jazzu nowoczesnego). To właśnie w tej szkole zaczęła wykorzystywać style taneczne w swoich występach wokalnych, często wygrywała konkursy talentów amatorskich.

W roku 1967 Harriet stała się członkiem zespołu The Forget Me Knots, który nagrywał dla Philadelphia International Records. Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Filadelfii Harriet wyjechała na dwuletnią trasę koncertową z Philly Groove Recording Artists „Raw Image”. W 1973 r. artystka stworzyła swój własny zespół o nazwie Posh. W tym okresie zaczęła być uważana za najlepszą wokalistkę jazzową Filadelfii. Siedem lat później Harriet wstąpiła do armii Stanów Zjednoczonych. Wiele razy – łącznie z takimi gwiazdami, jak np. Charcie Byrd Trio, Gregory Hines, George Benson, Earl Klugh, Jennifer Holiday – była proszona o występ dla wysokich rangą urzędników państwowych – Japonii, państw Afrykańskich, Korei, Francji i oczywiście USA.

Harriet występowała w wielu miastach Stanów Zjednoczonych, wielu krajach Europy, Azji i Afryki,. Kilkakrotnie gościła też w Polsce. Do chwili obecnej nagrała 15 płyt. Jak twierdzą jej fani: „Harriet wchodzi na scenę jako księżniczka, a opuszczaj ją jako królowa!”

www.prudnik.pl


 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm