Aktualności




GEYER MUSIC FACTORY 2012 – MY FACECI

Tomasz Gołębiewski



13 lipca startuje w Łodzi czwarta już edycja Geyer Music Factory. W tym roku tematem przewodnim będą Faceci, którzy przez osiem tygodni opanują Białą Fabrykę Ludwika Geyera – na co dzień Centralne Muzeum Włókiennictwa.

Występować będą m.in.: Kuba Badach, Piotr Salata, Wojciech Karolak Quartet, Audiofeels, Lech Dyblik, Henryk Miśkiewicz Full Drive 3 feat. Michael „Patches” Stewart, Max Klezmer Band, Zbigniew Zamachowski/Gołębiewski Q Band.

13 lipca
Kuba Badach „Tribute to Andrzej Zaucha”

Kuba Badach (ur. 24 sierpnia 1976) — wokalista, instrumentalista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny; lider zespołu Poluzjanci oraz członek grupy The Globetrotters. Już jako dwunastolatek, w 1988, nagrał swoją pierwszą płytę z kolędami napisanymi specjalnie dla niego przez Wiesława Pieregorólkę, Jerzego Siemasza i Jacka Cygana. W 1996 rozpoczął edukację na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie wokalnej, której jest absolwentem.

Zdobywca nagrody Fryderyk 2011 i 2012 w kategorii Wokalista Roku.
Repertuar koncertu obejmuje utwory polskiej legendy sceny muzycznej Andrzeja Zauchy w nowych autorskich aranżacjach Jacka Piskorza i Kuby Badacha. Materiał, który zostanie zaprezentowany podczas koncertu  został wydany na płycie Kuby Badacha „Tribute to Andrzej Zaucha. Obecny”.

Kuba Badach: „To moje podziękowanie dla Zauchy. Nie wiem, być może machnąłby ręką zniesmaczony, słysząc słowo ‘hołd’... Ale to zaszczyt śpiewać jego utwory...”

Kuba Badach – wokal
Jacek Piskorz – piano
Marcin Górny – piano
Przemysław Maciołek – gitara
Grzech Piotrowski – saksofon
Michał Barański - kontrabas
Robert Luty – perkusja

20 lipca
Piotr Salata

Piotr Salata  komponuje i śpiewa dla tak zwanego wymagającego odbiorcy . Jedni nazywają to, co tworzy, oldskulowym popem, inni eleganckim retro czy ponadczasowym rozkołysaniem. W piosenkach które wykonuje pobrzmiewa samba, soul czy bossa nova.

Jego życie związane jest z muzyką od zawsze. Z powodzeniem śpiewa od wielu lat na estradzie. Ma zjawiskową barwę głosu i wyjątkową wrażliwość artystyczną. W  utworach wykonywanych przez niego,  wszystko  ma sens. Opatrzone pięknymi i mądrymi tekstami ,  błyskotliwie zaaranżowane w stylu lat 70-tych zostają w nas po wysłuchaniu i każą wracać do nich, jak do ulubionej książki.

Piotr Salata śpiewa o tym, o czym sami czasem nie umiemy powiedzieć bliskiej osobie. Śpiewa o świecie za oknami i tym ukrytym w nas samych. Album „Czuła Gra” wydany przez Universal Music Polska promuje nagranie o tym samym tytule, które już trafiło do stacji radiowych.

Jest żywym dowodem na to , że wcale nie trzeba dziś debiutować jako nastolatek - Jak sam  mówi - „ cieszę się z debiutu po czterdziestce, bo dzięki temu jestem  naprawdę dojrzały”.

Jest laureatem wielu konkursów i festiwali m.in. Międzynarodowych Spotkań Wokalistów Jazzowych w Zamościu.


27 lipca
Wojciech Karolak Quartet

Wojciech Karolak to jedna z najoryginalniejszych postaci polskiej muzyki: pianista, organista, saksofonista, kompozytor i aranżer. Określany mianem polskiego Jona Lorda, zaliczany jest do grona największych wirtuozów organów Hammonda w Europie... Paweł Brodowski, podczas gali plebiscytu Jazz Top miesięcznika JAZZ FORUM  powiedział o nim: „najelegantszy i najprzystojniejszy polski muzyk jazzowy”. Warto jeszcze dodać: „nieprzyzwoicie” skromny mistrz anegdoty i  humorysta zaskakujący nieprzeciętną wiedzą o muzyce!

Ukończył klasę fortepianu w Liceum Muzycznym w Krakowie. Następnie studiował na Wydziale Teorii w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Jako pianista jazzowy zadebiutował w 1956 w utworzonym przez siebie zespole dixielandowym. Jako saksofonista dwa lata później w formacji Jazz Believers z Andrzejem Trzaskowskim i  Janem Ptaszynem Wróblewskim. W 1961 porzucił działalność saksofonisty i poświęcił się wyłącznie pianistyce. W 1962 z Romanem Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim założył The Karolak Trio, nagrywając pierwszą, autorską płytę.

W latach 1963-66 współpracował z zespołem Polish Jazz Quartet Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Od 1966 do 1973 przebywał w Szwecji. W okresie tym pojawiał się w rozmaitych zespołach, współpracując także z Michałem Urbaniakiem. Po powrocie do Polski, w latach 1973-78 współtworzył zespół J. Ptaszyna Wróblewskiego Mainstream. Współpracował też z Czesławem Bartkowskim, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Szukalskim, Jarosławem Śmietaną oraz Studiem Jazzowym Polskiego Radia.

W 1979 ograniczył działalność koncertową i poświęcił się komponowaniu. Pisał piosenki rozrywkowe i kabaretowe, najczęściej do tekstów żony - Marii Czubaszek. (m.in. „Wyszłam za mąż, zaraz wracam”, „Miłość jest jak niedziela”. W latach 80. powstały większe formy - suity, muzyka do filmów i spektakli teatralnych, a także liczne tematy jazzowe.

Do koncertowania powrócił w 1984, występując w trio Szukalskiego i Bartkowskiego, z którym nagrał płytę „Time Killers”, uznaną przez magazyn JAZZ FORUM za najlepszy album jazzowy lat osiemdziesiątych. W następnych latach nagrywał dla Polskiego Radia i zagranicznych firm fonograficznych. Charakterystyczne brzmienie  Hammonda W. Karolaka słychać także na wydanej w 1988 roku płycie Obywatela GC.

W 1995 r. z Piotrem Baronem i Zbigniewem Lewandowskim założył The High Bred Jazz Trio. Współpracował również z zespołem Guitar Workshop Leszka Cichońskiego. W 1998, z okazji 40-lecia swej pracy artystycznej, wystąpił ze specjalnym jubileuszowym koncertem podczas festiwalu Jazz Jamboree.
 
W ankietach magazynu „Jazz International” w latach 1973-74 uznany został za organistę jazzowego Europy, a w rankingu JAZZ FORUM wielokrotnie zwyciężał w kategoriach: aranżer i organista. W 2007 otrzymał „Mateusza” – Nagrodę im. Mateusza Święcickiego przyznaną przez Redakcję Muzyczną Programu 3 Polskiego Radia. W 2010 został uhonorowany nagrodą „Złotego Fryderyka” za całokształt osiągnięć artystycznych.

3 sierpnia 2012
AudioFeels

Wielką popularność zdobyli występując w roku 2008 w telewizyjnym show „Mam talent”. Dotarli do finału, zajęli 3 miejsce i tak rozpoczęła się ich kariera.
Zespół Audiofeels powstał w roku 2007. Członkowie formacji śpiewali wcześniej wspólnie w chórze akademickim UAM w Poznaniu. Wykorzystują gatunek muzyczny zwany Vocal Play. Muzykę wykonywaną a cappella wzbogacają dźwiękami imitującymi instrumenty, uzyskiwanymi za  pomocą...swoich własnych głosów. Śpiewają utwory zespołów Metallica, Red Hot Chili Peppers, The Verve, Simply Red i wiele innych.

Rok 2008 stał się początkiem drogi artystycznej zespołu. Czas ten stał się owocem wielu wyróżnień oraz udziałów w prestiżowych projektach wydawniczych, telewizyjnych, jak i niezapomnianych koncertach również zagranicą. Dwie nagrody najwyższa w konkursie A cappella oraz nagroda publiczności na Międzynarodowym Festiwalu w Lipsku w czerwcu 2011 w ramach ,której zespół występował na jednej scenie z Bobbym McFerrinem oraz oceniany był przez Simona Curringtona z „The King Singers”.  W marcu 2012 roku zespół Audiofeels wygrał najbardziej prestiżowy festiwal na świecie organizowany w Stanach Zjednoczonych w Nowym Jorku. Harmony Sweepstakes bo o nim mowa to Festiwal ,który wykreował tak znany zespół jak Naturally 7.
www.audiofeels.pl


10 sierpnia
Lech Dyblik „Stalin” feat. Aleksiej Siemieniszczew

Stalin – Rosyjska piosenka poetycka i ballada łagierna lat 40 i 50. Radziecki surrealizm z punktu widzenia psa.

Lech Dyblik
Rocznik 56. Aktor filmowy. Bliskim krewnym jego babki Marii Kozłowskiej był Marszałek Związku Radzieckiego Rodion Malinowski.

Aleksiej Siemieniszczew
Wykonuje te piosenki od 6 roku życia. Pierwsze problemy z tym repertuarem miał na egzaminie wstępnym do podstawowej szkoły muzycznej w 1966 roku. Do szkoły nie został przyjęty – ojca wezwali do KGB.

17 sierpnia 2012
Henryk Miśkiewicz Full Drive 3 feat. Michael Patches Stewart

Najnowsza odsłona autorskiego projektu z gościnnym udziałem amerykańskiego trębacza Michaela „Patches” Stewarta (Quincy Jones, David Sanborn, Kenny Garet, George Duke, Whitney Houston, Al Jarreau, Marcus Miller, Earth, Wind and Fire)!

Po znakomicie przyjętych Full Drive i Full Drive 2 przedstawiamy kolejną odsłonę porywającego projektu łączącego jazz, funky, swing i blues w wykonaniu czołówki polskich jazzmanów! Nowe kompozycje, nowe pomysły – „stare”, sprawdzone sposoby na porwanie publiczności!

Tym razem gościem specjalnym Henryka Miśkiewicza jest znakomity, urodzony w Nowym Orleanie trębacz Michael Peatches Stewart, który w wieku zaledwie 16 lat zadebiutował w zespole Patti LaBelle. Ma na swoim koncie współpracę z największymi postaciami jazzu i muzyki rozrywkowej: Quincym Jonesem, Davidem Sanbornem, George’em Dukiem, Whitney Houston czy Earth, Wind and Fire. Przez osiem lat należał do zespołu Ala Jarreau, przez prawie piętnaście lat stał u boku Marcusa Millera. Nagrał trzy solowe płyty („Blue Patches”, „Penetration” i „Blow”).
www.patchesstewart.com

Henryk Miśkiewicz
Od lat  zwycięzca plebiscytu Jazz Top magazynu Jazz Forum w kategoriach „saksofon altowy”, „klarnet”. Zdobywca dwóch Fryderyków („Lyrics” – płyta roku 2002 oraz muzyk roku 2004). Wszystkie jego płyty nominowane były do Fryderyków, on sam został nagrodzony za całokształt pracy muzycznej prestiżowymi nagrodami Mateusza (nagroda III Programu Polskiego Radia) oraz Oskarem Jazzowym (nagroda Stowarzyszenia Łódzkich Melomanów). Koncertował na wielu festiwalach w Europie. Grał z czołowymi polskimi muzykami jazzowymi. Koncertował również z Joe Lovano, Orkiestrą Paula Kuhna. W ramach projektu Anny Marii Jopek współpracował z Patem Methenym.

24 sierpnia 2012
Max Klezmer Band

Zespół MKB został założony w 1998 r. przez kontrabasistę Maxa Kowalskiego. Od początku swojego działania eksperymentuje z muzyką klezmerską i jazzową.
W nowym międzynarodowym składzie artyści przesuwają muzyczne granice czerpiąc z hipnotycznych sefardyjskich melodii, szalonych klezmerskich tańców, arabskich, bałkańskich i hinduskich brzmień oraz silnych elementów jazzu, rocka i improwizacji.

Max Kowalski (kontrabas), Michael Jones (skrzypce, altówka, ravanhuta, głos), Dominik Strycharski (flety proste, głos), Stefan Orins (fortepian), Jakub Rutkowski (perkusja), Andrzej Czop (dźwiek & światło).


31 sierpnia 2012
Zbigniew Zamachowski  „Qrek polski”
Gołębiewski Q Band

Zbyszek Zamachowski - vocal

Gołębiewski Q Band
Tomek Gołębiewski - skrzypce
Adam Manijak - fortepian, instrumenty klawiszowe
Marcin Janiszewski - akordeon
Maciek Latalski - gitara basowa
Radek Bolewski - nstrumenty perkusyjne

Qrek polski jest kolejnym projektem FUSION Tomasza Gołębiewskiego, koncertmistrza Filharmonii Łódzkiej. Po projekcie QuintophoniQ z Krzesimirem Dębskim i Leszkiem Kułakowskim i przygodzie z jazzem –  kolejny łączący różne style.

Qrek to piosenki miejskie i ludowe, charakterystyczny aktorski głos i jazzująco-folkowy skład instrumentalny. To wszystko w nowych aranżacjach, dających dużo radości, fantazji i zabawy.

Zbigniew Zamachowski po niezbyt długim czasie na refleksję powiedział – „chętnie podejmę się tego nowego wyzwania, ponieważ nigdy nie śpiewałem Miała baba koguta!”
Wszystkie aranże są autorstwa łódzkiego artysty Macieja Latalskiego, który przygotował spójną prezentację utworów na mistrzowski głos, skrzypce, akordeon, gitarę basową i instrumenty perkusyjne. W programie m.in.: Bal u weteranów, Na Gnojnej, Miała baba koguta, Szła dzieweczka do laseczka, Pije Kuba do Jakuba, Mały biały domek, Cicha woda brzegi rwie, Hej sokoły.

Zbigniew Zamachowski
Wybitny aktor teatralny i filmowy, kompozytor, autor tekstów piosenek i poeta, pedagog. Urodzony 17 lipca 1961 roku w Brzezinach. Absolwent „ Łódzkiej Filmówki”. Jego aktorski debiut przypada na rok 1981 i rolę w filmie Krzysztofa Rogulskiego  pt.” Wielka majówka”. Od 1997 roku jest związany z Teatrem Narodowym w Warszawie. Laureat wielu wyróżnień: nagroda im. Zbyszka Cybulskiego, nagroda im. Stanisława Wyspiańskiego, nagroda Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku za Zawrócony w reż. Kazimierza Kutza, Polska Nagroda Filmowa „Orzeł” za Cześć Tereska w reż. Roberta Glińskiego oraz Zmruż oczy w reż. Andrzeja Jakimowskiego. Lata 90. to niezapomniane kreacje teatralne oraz filmowe ( m.in. Krzysztofa Kieślowskiego Dekalog i cyklu Trzy Kolory). Jest wielkim pasjonatem muzyki i właścicielem imponującej kolekcji płyt.

Tomasz Gołębiewski
koncertmistrz Filharmonii Łódzkiej, producent, manager kultury. Twórca unikatowych projektów -Vivaldi kwartet smyczkowy & harfa, raneQ - muzyka współczesna polskich jazzmanów. QuintophoniQ – muzyka mistrzów polskiego jazzu na duo skrzypcowe i trio jazzowe (Dębski, Urbaniak, Namysłowski, Strzelczyk, Herdzin, Serafiński, Delong, Manijak, Latalski) stała współpraca koncertowa z Krzesimirem Dębskim i trio Leszka Kułakowskiego.

QuintophoniQ & Krzesimir Dębski Live wydane na płycie CD

Marcin Janiszewski
akordeonista, pianista, aranżer. Absolwent wydziału Muzyki Rozrywkowej AM w Katowicach w specjalności akordeon. Lider zespołów muzycznych, współpracował z wieloma uznanymi artystami i zespołami m.in. z Elżbietą Adamiak, Joelem Dancygerem, Markiem Bałatą, Krzysztofem Ścierańskim i  zespołem Yankel Band.

Adam Manijak
Pianista, kompozytor. Jako solista i kameralista bierze udział w licznych koncertach i festiwalach w kraju i za granicą. Jest twórcą oprawy muzycznej kilku przedstawień teatralnych oraz utworów jazzowych dla Big Bandu Jacka Delonga.

Maciej Latalski
kompozytor, aranżer i gitarzysta basowy. Współpracował z „Big Warsaw Band”, Zbigniewem Wodeckim, Andrzejem Zauchą, Bogusławem Mecem, Krystyna Prońko, Wojciechem Gąssowskim. Autor muzyki do: głównego wydania  Wiadomości TVP1(92-95), Wiadomości sportowych, Vision, Radia Łódź, Plus Minus TVP.

Radek Bolewski
Obecnie jego działalność muzyczna koncentruje się na autorskim projekcie FONOVEL, który 7 marca 2011 miał swoją premierę fonograficzną.  Związany niegdyś z zespołami: LSTADT i RADIEV. Aktywny muzyk sesyjny, mający na koncie takie wydawnictwa jak: Krystyna Prońko Poranne łzy i inne tęsknoty,         L. Stadt - L. Stadt,  Elżbieta Adamiak  - Te 30 Urodziny - Martyna Jakubowicz.

Bilety
W kasie biletowej muzeum dostępne są już karnety (w cenie 70 zł) upoważniające do 8 wejść na koncerty GMF. Karnety nie gwarantują miejsc siedzących.

Koncerty odbywać się będą na dziedzińcu Białej Fabryki. W przypadku niepogody – na parterze budynku D.

Wejście na wszystkie koncerty - bramą od ul. Piotrkowskiej.

Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282
93 - 034 Łódź

www.geyer.art.pl


 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm