Geyer Music Factory
Wojciech Karolak będzie kolejnym Facetem na Geyer Music Factory 2012, Łódź, piątek 27 lipca, godz. 21.00.
Obok Wojciecha Karolaka na estradzie Geyer Music Factory pojawią się: Tomasz Grzegorski na saksofonie, Jerzy Małek na trąbce i Sebastian Frankiewicz na perkusji.
Wojciech Karolak to jedna z najoryginalniejszych postaci polskiej muzyki: pianista, organista, saksofonista, kompozytor i aranżer. Określany mianem polskiego Jona Lorda, zaliczany jest do grona największych wirtuozów organów Hammonda w Europie...
Paweł Brodowski, podczas gali plebiscytu Jazz Top miesięcznika Jazz Forum powiedział o nim: „najelegantszy i najprzystojniejszy polski muzyk jazzowy”. Warto jeszcze dodać: „nieprzyzwoicie” skromny mistrz anegdoty i humorysta zaskakujący nieprzeciętną wiedzą o muzyce!
Ukończył klasę fortepianu w Liceum Muzycznym w Krakowie. Następnie studiował na Wydziale Teorii w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Jako pianista jazzowy zadebiutował w 1956 w utworzonym przez siebie zespole dixielandowym. Jako saksofonista dwa lata później w formacji Jazz Believers z Andrzejem Trzaskowskim i Janem Ptaszynem Wróblewskim. W 1961 porzucił działalność saksofonisty i poświęcił się wyłącznie pianistyce. W 1962 z Romanem Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim założył The Karolak Trio, nagrywając pierwszą, autorską płytę.
W latach 1963-66 współpracował z zespołem Polish Jazz Quartet Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Od 1966 do 1973 przebywał w Szwecji. W okresie tym pojawiał się w rozmaitych zespołach, współpracując także z Michałem Urbaniakiem. Po powrocie do Polski, w latach 1973-78 współtworzył z Janem Ptaszynem Wróblewskim zespół Mainstream. Współpracował też z Czesławem Bartkowskim, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Szukalskim, Jarosławem Śmietaną oraz Studiem Jazzowym Polskiego Radia.
W 1979 ograniczył działalność koncertową i poświęcił się komponowaniu. Pisał piosenki rozrywkowe i kabaretowe, najczęściej do tekstów żony – Marii Czubaszek. (m.in. „Wyszłam za mąż, zaraz wracam”, „Miłość jest jak niedziela". W latach 80. powstały większe formy – suity, muzyka do filmów i spektakli teatralnych, a także liczne tematy jazzowe.
Do koncertowania powrócił w 1984, występując w trio Szukalskiego i Bartkowskiego, z którym nagrał płytę „Time Killers”, uznaną przez magazyn JAZZ FORUM za najlepszy album jazzowy lat osiemdziesiątych. W następnych latach nagrywał dla Polskiego Radia i zagranicznych firm fonograficznych. Charakterystyczne brzmienie Hammonda W. Karolaka słychać także na wydanej w 1988 roku płycie Obywatela GC.
W 1995 r. z Piotrem Baronem i Zbigniewem Lewandowskim założył The High Bred Jazz Trio. Współpracował również z zespołem Guitar Workshop Leszka Cichońskiego. W 1998, z okazji 40-lecia swej pracy artystycznej, wystąpił ze specjalnym jubileuszowym koncertem podczas festiwalu Jazz Jamboree.
W ankietach magazynu Top People Poll międzynarodowej edycji JAZZ FORUM w latach 1973-74 uznany został za organistę jazzowego Europy, a w rankingu Jazz Top wielokrotnie zwyciężał w kategoriach: aranżer i organista. W 2007 otrzymał „Mateusza” – Nagrodę im. Mateusza Święcickiego przyznaną przez Redakcję Muzyczną Programu 3 Polskiego Radia. W 2010 został uhonorowany nagrodą Złotego Fryderyka za całokształt osiągnięć artystycznych
Wojciech Karolak
Geyer Music Factory
Łódź, ul. Piotrkowska 282
27 lipca 2012, godzina 21.00