Aktualności
Wojtek Karolak



GEYER MUSIC FACTORY – WOJTEK KAROLAK

Geyer Music Factory



Wojciech Karolak  będzie kolejnym Facetem na Geyer Music Factory 2012, Łódź, piątek 27 lipca, godz. 21.00.

Obok Wojciecha Karolaka na estradzie Geyer Music Factory pojawią się: Tomasz Grzegorski na saksofonie, Jerzy Małek na trąbce i Sebastian Frankiewicz na perkusji.

Wojciech Karolak to jedna z najoryginalniejszych postaci polskiej muzyki: pianista, organista, saksofonista, kompozytor i aranżer. Określany mianem polskiego Jona Lorda, zaliczany jest do grona największych wirtuozów organów Hammonda w Europie...

Paweł Brodowski, podczas gali plebiscytu Jazz Top miesięcznika Jazz Forum  powiedział o nim: „najelegantszy i najprzystojniejszy polski muzyk jazzowy”. Warto jeszcze dodać: „nieprzyzwoicie” skromny mistrz anegdoty i  humorysta zaskakujący nieprzeciętną wiedzą o muzyce!

Ukończył klasę fortepianu w Liceum Muzycznym w Krakowie. Następnie studiował na Wydziale Teorii w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Jako pianista jazzowy zadebiutował w 1956 w utworzonym przez siebie zespole dixielandowym. Jako saksofonista dwa lata później w formacji Jazz Believers z Andrzejem Trzaskowskim i  Janem Ptaszynem Wróblewskim. W 1961 porzucił działalność saksofonisty i poświęcił się wyłącznie pianistyce. W 1962 z Romanem Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim założył The Karolak Trio, nagrywając pierwszą, autorską płytę.

W latach 1963-66 współpracował z zespołem Polish Jazz Quartet Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Od 1966 do 1973 przebywał w Szwecji. W okresie tym pojawiał się w rozmaitych zespołach, współpracując także z Michałem Urbaniakiem. Po powrocie do Polski, w latach 1973-78 współtworzył z Janem Ptaszynem Wróblewskim zespół Mainstream. Współpracował też z Czesławem Bartkowskim, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Szukalskim, Jarosławem Śmietaną oraz Studiem Jazzowym Polskiego Radia.

W 1979 ograniczył działalność koncertową i poświęcił się komponowaniu. Pisał piosenki rozrywkowe i kabaretowe, najczęściej do tekstów żony – Marii Czubaszek. (m.in. „Wyszłam za mąż, zaraz wracam”, „Miłość jest jak niedziela". W latach 80. powstały większe formy – suity, muzyka do filmów i spektakli teatralnych, a także liczne tematy jazzowe.

Do koncertowania powrócił w 1984, występując w trio Szukalskiego i Bartkowskiego, z którym nagrał płytę „Time Killers”, uznaną przez magazyn JAZZ FORUM za najlepszy album jazzowy lat osiemdziesiątych. W następnych latach nagrywał dla Polskiego Radia i zagranicznych firm fonograficznych. Charakterystyczne brzmienie  Hammonda W. Karolaka słychać także na wydanej w 1988 roku płycie Obywatela GC.

W 1995 r. z Piotrem Baronem i Zbigniewem Lewandowskim założył The High Bred Jazz Trio. Współpracował również z zespołem Guitar Workshop Leszka Cichońskiego. W 1998, z okazji 40-lecia swej pracy artystycznej, wystąpił ze specjalnym jubileuszowym koncertem podczas festiwalu Jazz Jamboree.
 
W ankietach magazynu  Top People Poll międzynarodowej edycji JAZZ FORUM  w latach 1973-74 uznany został za organistę jazzowego Europy, a w rankingu Jazz Top wielokrotnie zwyciężał w kategoriach: aranżer i organista. W 2007 otrzymał „Mateusza”  – Nagrodę im. Mateusza Święcickiego przyznaną przez Redakcję Muzyczną Programu 3 Polskiego Radia. W 2010 został uhonorowany nagrodą Złotego Fryderyka za całokształt osiągnięć artystycznych

Wojciech Karolak
Geyer Music Factory
Łódź, ul. Piotrkowska 282
27 lipca 2012, godzina 21.00

www.geyer.art.pl


 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm