Aktualności
Ron Carter



JAZZ JANTAR – RON CARTER GOLDEN STRIKER TRIO

Agata Brzóska



Na festiwalu Jazz Jantar 2011 w ramach cyklu All That Jazz Odbędą się dwa koncerty w gdańskiej Filharmonii Bałtyckiej. 16 listopada wystąpi Omar Sosa Afri-Lectric Quintet, 21 listopada – Ron Carter Golden Striker Trio.

Ruszyła już promocyjna sprzedaż biletów.

16.11.2011, godz. 20.00 OMAR SOSA AFRI-LECTRIC QUINTET
21.11.2011, godz. 20.00 RON CARTER GOLDEN STRIKER TRIO

Oto skład zespołu Rona Cartera The Golden Striker Trio

Ron Carter - kontrabas
Mulgrew Miller - fortepian
Kevin Eubanks - gitara

Nazwa zespołu bierze swój początek z płyty „The Golden Striker”, nagranej w 2003 roku przez legendarnego kontrabasistę jazzowego Rona Cartera, któremu towarzyszyli młodsi o pokolenie Russell Malone na gitarze i Mulgrew Miller na fortepianie. Album zawiera zarówno standardy, jak tytułowy utwór należący do repertuaru nieżyjącego już pianisty Johna Lewisa, czy wielokrotnie reinterpretowane Adagio z „Concierto de Aranjuez”, a także cztery utwory napisane przez Cartera i po jednym autorstwa zaproszonych do współpracy muzyków, którzy wykazali się dużym talentem kompozytorskim. Wielkim atutem powstałego materiału jest dojrzałość wzajemnego oddziaływania muzyków, którzy potrafią dać sobie przestrzeń i korzystać z niej bez popadania w rozbudowane popisy maestrii technicznej. 

Niespełna dwa lata temu ten legendarny kontrabasista wystąpił we Wrocławiu - publiczność III Światowego Festiwalu Kontrabasowego zgotowała mu wtedy w sali filharmonii zasłużoną owację na stojąco. Wszyscy, z którymi rozmawiałem po tamtym koncercie, mieli to samo przemyślenie: to jest jazz, jaki wszyscy znają, ale dlaczego tak niewielu go gra? Może dlatego, że wymaga olbrzymiej dojrzałości muzycznej, ogromnej konsekwencji i całkowitego – nie zawaham się użyć tego słowa – zaprzedania się konkretnemu stylowi. Ron Carter łączy te wszystkie cechy.
Rafał Zieliński, Adam Domagała (Gazeta Wyborcza Wrocław / 3.04.2010)

Muzykalność tego trio jest tak wykwintna, a dzielenie się pomysłami bezinteresowne do takiego stopnia, że przechodzenie od określonych tematów, poprzez odkrywane wspólnie niuanse, po solowe wypowiedzi następuje płynnie i naturalnie.

Thomas Conrad
(„Jazz Times”)

RON CARTER – jeden z najsłynniejszych kontrabasistów jazzowych swoją karierę zaczął w wieku 20 lat. W latach 60. współpracował z tak wybitnymi przedstawicielami nowoczesnego jazzu, jak Eric Dolphy, Don Ellis, Cannonball Adderley, Mal Waldron i Thelonious Monk. W latach 1963-68 współtworzył słynną sekcję rytmiczną Milesa Davisa, wraz z Herbie’m Hancockiem i Tonym Williamsem. Stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych muzyków sesyjnych i na swoim koncie ma kilkaset płyt.

W czasie współpracy z Davisem i później występował i nagrywał z takimi artystami, jak George Benson, Stanley Turrentine, New York Jazz Sextet/Quartet, Sonny Rollins, V.S.O.P. (Carter, Hancock, Williams, Wayne Shorter i Freddie Hubbard), McCoy Tyner i Milestone All Stars. Od czasu do czasu prowadził też własne zespoły i nagrywał płyty. Podobnie napięty terminarz miał w latach 80. jako częsty partner muzyczny m.in. Hubbarda, Cedara Waltona, Jima Halla i George’a Duke’a. W tym samym czasie po raz kolejny w towarzystwie kolegów z kwintetu Davisa wyruszył w trasę po USA, z tym że tym razem bez Shortera i Hubbarda, za to z Wyntonem Marsalisem. Magazyn „Detroit News” przyznał mu tytuł Najwybitniejszego Basisty Dziesięciolecia, magazyn „Down Beat” – Basisty Roku, od Narodowej Akademii Sztuk i Techniki Rejestracji otrzymał tytuł Najbardziej Wartościowego Muzyka. W roku 1993 otrzymał nagrodę Grammy dla Najlepszego Jazzowego Zespołu Instrumentalnego – The Miles Davis Tribute Band, a w 1998 kolejną za „Call Sheet Blues” – kompozycję do filmu „Round Midnight” („Około północy”). Carter należy do najwybitniejszych kontrabasistów w całej historii jazzu. Dysponuje oszałamiającą techniką, której jednak nie nadużywa, koncentrując się przede wszystkim na pracy w sekcji rytmicznej, grając z precyzyjnym, motorycznym wyczuciem rytmu. Jest wymarzonym akompaniatorem śpiewaków: w swojej dyskografii ma płyty z Arethą Franklin i innymi sławami wokalnego jazzu, a jego duet z Helen Merrill w „My Funny Valentine” z 1968 r. jest od 30 lat obiektem analiz młodych kontrabasistów. Podobne piętno doskonałości nosi jego solo we własnym utworze „Third Plane”. Jednakże największa siła Cartera leży w grze sekcyjnej i choćby z tych powodów jego klasyczne nagrania z Davisem, w których tyle do powiedzenia miała właśnie sekcja, są świadectwem jego niedościgłego mistrzostwa. (na podstawie: Dionizy Piątkowski / „Encyklopedia muzyki popularnej – Jazz”)

Ron Carter, który największe uznanie zyskał – w pewnym sensie niesłusznie – dzięki graniu ze słynnym kwintetem Milesa Davisa, pozostaje przez tyle lat renomowaną postacią światowego jazzu, że trudno wyobrazić sobie, by istniał jakiś miłośnik tej muzyki nieświadomy wkładu Cartera w ewolucję gry na kontrabasie oraz rozwój jazzu.
Franz A. Matzner (allaboutjazz.com)

Wybrana dyskografia Rona Cartera:

Out There (1960; z Erikiem Dolphym) / How Time Passes (1960; z Donem Ellisem) / Seven Steps To Heaven (1963; z Milesem Davisem) / Lifetime (1964) / Maiden Voyage (1965; z Herbiem Hancockiem) / Miles In The Sky (1968; z Davisem) / All Blues (1973) / Blues Farm (1973) / Spanish Blue (1975) / VSOP – Live Under The Sky (1977) / Pastels (1977) / Third Plane (1979) / Parade (1980) / Etudes (1983) / Ron Carter Plays Bach (1988) / Carnaval (1990; z Hankiem Jonesem, Sadao Watanabe, Tonym Williamsem) / Panamanhatten (1991; z Richardem Galliano) / Ron Carter Meets Bach (1992) / A Tribute To Miles (1994; z Hancockiem, Wayne’em Shorterem, Wallace’em Roneyem, Tonym Williamsem) / The Boss And I (1997) / Black Daffodils (1998; z Mikio Masudą) / So What (1998) / When Skies Are Grey (2000) / Stardust (2002) / The Golden Striker (2003)


MULGREW MILLER – amerykański pianista i kompozytor, który jako dwudziestolatek rozpoczął zawodową karierę od występów w znakomitej orkiestrze Duke’a Ellingtona pod wodzą Mercera Ellingtona. Współpracował również z wokalistką Betty Carter i Art Blakey’s Jazz Messengers. Jeden z założycieli kwintetu Tony’ego Williamsa. Doświadczenie zdobyte u boku sław ustabilizowało jego pozycję jednego z najbardziej pożądanych pianistów na nowojorskiej scenie. W latach 90. Miller rozwijał swoją karierę jako lider w kilku triach i kwintetach, nagrywając płyty dla wytwórni Landmark i RCA/Novus, a także koncertując w Stanach i Europie z zaprzyjaźnionym pianistą Kennym Barronem, któremu zresztą, jako jedynemu współczesnemu pianiście ustępuje pod względem ilości wydawnictw. Od 1999 roku współpracuje z basistą Nielsem-Henningiem Ørsted Pedersenem.

KEVIN EUBANKS – gitarzysta i kompozytor pochodzący z muzycznej rodziny, urodzony w Filadelfii. W młodości zafascynowany fusion i progresywnym rockiem, gry na gitarze uczył się w Berklee College of Music. W latach 1980-81 należał do Art Blakey’s Jazz Messengers, by później współpracować z takimi artystami, jak McCoy Tyner, Roy Haynes, czy Dave Holland. Wydał szereg płyt dla wytwórni Elektra, GRP, a także prestiżowej Blue Note Records. Zainteresowania muzyczne wykraczające daleko poza jazz – od country przez pop, soul po blues i rock – zapewniły nu miejsce w słynnym „The Tonight Show” telewizji NBC, w którym został liderem zespołu i dyrektorem muzycznym programu, zastępując na tym stanowisku samego Branforda Marsalisa. Po osiemnastu latach postanowił zakończyć telewizyjny rozdział swojej kariery, a nowy epizod w życiu muzyka otworzyło wydanie w 2010 roku płyty „Zen Food”, dzięki której przypomniał o mistrzowskim opanowaniu fachu gitarowego w ambitnym repertuarze i wysublimowanym talencie kompozytorskim.

Festiwal Jazz Jantar 2011
All That Jazz
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina,
Gdańsk, ul. Ołowianka 1

21.11.2011, godz. 20.00
RON CARTER GOLDEN STRIKER TRIO

BILETY

20 zł – super promocja / sprzedaż w dniach 8 – 31.08.2011 lub do wyczerpania limitu*
30 zł – studenci Akademii Muzycznej w Gdańsku i na Kartę do Kultury
40 zł – studenci*
50 zł – normalne / sprzedaż w dniach 1– 30.09.2011
70 zł – normalne / sprzedaż w dniach 1 – 31.10.2011
90 zł – sprzedaż od 2.11.2011
* sprzedaż biletów wyłącznie w Klubie Żak (od 1.09.2011 do wyczerpania limitu), za okazaniem ważnej legitymacji studenckiej lub Karty do Kultury przy zakupie biletów (1 legitymacja – 1 bilet)

Wszystkie miejsca numerowane. Liczba biletów w danej cenie limitowana. Zakupione bilety nie podlegają zwrotom. Sprzedaż i rezerwacje biletów w danych kategoriach cenowych tylko w podanych terminach.

Sprzedaż biletów w Klubie Żak, na www.eventim.pl (od 1.09.2011) oraz w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej (tylko w dniu koncertu).
Na koncercie obowiązuje zakaz fotografowania i rejestrowania.

Agata Brzóska, Specjalista ds. PR

www.klubzak.com.pl <http://www.klubzak.com.pl>
www.jazzjantar.pl <http://www.jazzjantar.pl>
www.gdanskdancefest.pl <http://www.gdanskdancefest.pl>

 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm