Aktualności




KATOWICE JAZZART FESTIVAL 2012

Jazzart



W dn. 27 – 30 kwietnia odbędzie się zupełnie nowy festiwal Katowice Jazzart 2012, którego dyrektorem artystycznym jest saksofonista Maciej Obara! Wśród gwiazd m.in. Courtney Pine, Lars Danielsson Quartet, Neil Cowley Trio, Portico Quartet, Polar Bear, Power of the Horns Piotra Damasiewicza, Irek Wojtczak, Maciej Obara International Quartet.

Jazzart Katowice to nowe i unikatowe przedsięwzięcie muzyczne w Polsce organizowane przez instytucję kultury Miasto Ogrodów. Festiwal zrzesza artystów reprezentujących różne stylistyki i konwencje, często na pograniczu stylów, łącząc to, co wydaje się nie do połączenia i kreując to, co wydaje się nie do zaakceptowania.

Festiwal Jazzart zaprezentuje inspiracje artystów z różnych miejsc Europy: od skandynawskich pieśni ludowych w wykonaniu genialnego basisty Larsa Danielssona, węgierskich i hiszpańskich melodii w projekcie Courtney Pine Europa, po oberki i kujawiaki Irka Wojtczaka.

Jazart to festiwal nowoczesny, awangardowy, poszukujący świeżej krwi i niekonwencjonalnej energii. Dlatego też do udziału zaproszeni zostali młodzi artyści tacy jak: Maciej Obara z nową skandynawską sekcją rytmiczną, zaskakujące Orange the Juice, genialny Neil Cowley, inspirowany Art Ensemble of Chicago zespół Power of the Horns Piotra Damasiewicza, czy brytyjski awangardowy zespół Polar Bear z świetnym saksofonistą Peterem Warehamem i perskusistą Sebem Rochfordem.

Nowy festiwal nie da się wrzucić w żadne ramy – to miejsce, gdzie spotkają się artyści muzyki improwizowanej, zawsze jednak najwyższej klasy i reprezentujący najwyższy poziom europejskiej sceny jazzowej. Jazzart przedstawi artystów rozwijających się, poszukujących inspiracji w wielu gatunkach muzycznych, sięgających do tradycji, ale po to, żeby stworzyć nową jakość. Katowicki festiwal postawił sobie za zadanie odzwierciedlać zmiany zachodzące w muzyce improwizowanej, które nie znoszą ograniczeń, które potrzebują nowego artystycznego języka oraz środków ekspresji.

Już pod koniec kwietnia Katowice na chwilę staną się stolicą polskiego jazzu, gdzie w różnych częściach miasta wystąpią światowej sławy artyści. Z wiosenna aurą i mapą JAZZART w ręce zapraszamy do poszukiwania muzycznych doznań i inspiracji.

PROGRAM KATOWICE JAZZART FESTIVAL

SOBOTA 28 KWIETNIA
COURTNEY PINE EUROPA/ Kinoteatr Rialto, godz. 19.30
NEIL COWLEY TRIO / Hipnoza, godz. 21.00
ORANGE THE JUICE / Katofonia, godz. 22.00
POLAR BEAR / Gugalander, godz. 23.00

NIEDZIELA 29 KWIETNIA
HADRONY PIOTR DAMASIEWICZ I ORKIESTRA KAMERALNA AUKSO / sala do potwierdzenia, godz. 18.00
PATER GORZYCKI WOJTCZAK UROWSKI A-KINETON / Katofonia, godz. 19.00
LARS DANIELSSON QUARTET / sala do potwierdzenia, godz. 20.00
STRYJO / Hipnoza, godz. 21.00
IREK WOJTCZAK PRL KWINTET / Gugalander, godz. 22.00

PONIEDZIAŁEK 30 KWIETNIA
DĄBROWSKI/SOREY / Katofonia, godz. 18.00
MACIEJ OBARA INTERNATIONAL QUARTET / Kinoteatr Rialto, godz. 19.30
PORTICO QUARTET / Hipnoza, godz. 21.00
POWER OF THE HORNS DAMAS ENSEMBLE / Gugalander, godz. 22.00


LARS DANIELSSON QUARTET
MISTRZ MUZYCZNEGO KRAJOBRAZU

Lars Danielsson to jeden z najwybitniejszych kontrabasistów i wiolonczelistów jazzowych, podziwiany nie tylko w swoim rodzinnym kraju, Szwecji, ale i w całej Europie. Kompozytor, aranżer i producent, którego gra wzbogacała muzykę takich gwiazd, jak Micheal Brecker, John Scofield, John Abercrombie, czy Kenny Wheeler. Danielsson jest również producentem znanych wokalistek Caecilie Norby oraz Viktorii Tolstoy. Największą sławę przyniósł mu kwartet założony we współpracy z byłym saksofonistą Milesa Davisa – Davidem Liebmanem oraz z Bobo Stensonem i Jonem Christensenem. 20 lat istnienia kwartetu zapewniło Danielssonowi międzynarodowe uznanie słuchaczy i krytyków. To właśnie w tym składzie artysta realizował swoje pomysły, jako kompozytor i aranżer, m. in. włączając do swoich kompozycji orkiestrę symfoniczną, czy bigbandową.

W Polsce znany jest przede wszystkim z projektu z Leszkiem Możdzerem i Zoharem Fresco. Efektem współpracy tego polsko-szewdzko-izraelskiego tria były dwie podwójnie platynowe płyty „The Time” and „Between Us And The Light”, a także płyty „Pasodoble” i „Tarantela”, w których artyści sięgają po różne inspiracje od klasycznej muzyki kameralnej po skandynawskie pieśni ludowe.

Lars Danielsson jest nie tylko jednym z najbardziej lirycznych kontrabasistów, ale także kompozytorem i mistrzem kreowania przestrzeni, napięcia oraz idealnej równowagi pomiędzy prostymi melodiami, a najwyższej klasy improwizacją.
Nowy kwartet Larsa to kolejny krok w jego muzycznej karierze. Na koncercie w Katowicach wystąpi razem z pianistą Yaronem Hermanem, perkusistą znanego nieistniejącego już tria E.S.T. Magnusem Öströmem oraz wieloletnim przyjacielem gitarzystą Johnem Parricellim.

COURTNEY PINE PROJEKT EUROPA
IKONA BRYTYJSKIEGO JAZZU

Prosto z Londynu do Katowice zawita Courtney Pine, jeden z najwybitniejszych saksofonistów w Europie, który reprezentuje okres ostatnich 20 lat przemiany brytyjskiej sceny jazzowej. Pine stoi na czele nowego pokolenia muzyków, które zdecydowało skierować swoją energię i talent w kierunku muzyki improwizowanej czerpiącej z różnych stylów i form. Artysta ten od samego początku swojej kariery planował dotrzeć ze swoją muzyką do jak największego grona słuchaczy. Jego debiutancki album „Journey to the Urge Within” nagrany w 1987 r. był pierwszym albumem jazzowym, który pojawił się na brytyjskiej liście TOP 40, co zapewniło Pine’owi pozycję najważniejszego artysty brytyjskiego jazzu.

Jego najnowszy projekt „Europa”, który zaprezentuje podczas Festiwalu, to eklektyczne połączenie inspiracji, które Pine gromadził podczas swoich wieloletnich podróży po Europie. Projekt ten to unikatowe zestawienie dźwięków, instrumentów, smaków i języków głęboko zakorzenionych w europejskiej kulturze. Pine sięga do tradycji chorałów gregoriańskich, skandynawskich, celtyckich, hiszpańskich, czy węgierskich melodii i rytmów, które układają się w muzyczną mapę kontynentu. Courtney sięga do dokonań muzyki europejskiej, pozostając jednocześnie wierny swoim afro-karaibskim korzeniom.

W projekcie „Europa” artysta zdecydował się po raz pierwszy wykonać cały set na klarnecie basowym, tym samym prezentując swoje najnowsze dokonania instrumentalne i techniczne.
W składzie z Pine'em zagrają świetny europejski basista Darren Taylor, perkusista Robert Fordjour, pianista Zoe Rahman oraz gitarzysta akustyczny i mandolonista Dominic Grant.

POLAR BEAR

Polar Bear to awangardowy kwintet z Wielkiej Brytanii, który łączy różne style jazzowe, bop, fusion, free, zawsze jednak w kontekście własnej wyrobionej stylistyki. Ich podejście do jazzu nigdy nie jest ograniczone istniejącymi podziałami, czy pojęciami, ani tym, jak jazz powinien brzmieć.

Zespół, którego liderem jest Seb Rochford, stara się otwierać na otaczające ich muzyczne inspiracje od surowej energii muzyki punk i hip-hop po delikatne brzmienie muzyki klasycznej i eksperymentalnej. Polar Bear utożsamia zmiany zachodzące we współczesnym świecie, gdzie różne wpływy i style mieszają się, by ostatecznie stworzyć nową i ekscytującą artystyczną hybrydę.

Zespół debiutował w 2004 r. płytą „Dim Lit”. Ich drugi album zatytułowany „Held On The Tips Of Fingers” był nominowany do nagrody „Mercury”. To wtedy artyści postanowili rozszerzyć środki ekspresji o elementy elektroniczne zapraszając do składu Johna Leafcuttera. Decyzja ta zaważyła na późniejszym kształcie zespołu i sukcesie ich kolejnych płyt.

Na żywo Polar Bear to nieograniczona energia brzmienia i ekspresji. Ich koncerty niosą za sobą zarówno ekscytującą i odkrywczą siłę improwizacji, jak i pewność siebie i intensywność wynikającą z ich wieloletniej przyjaźni.

Lider zespołu Seb Rochford razem z Tomem Herbertem (kontrabas), Peterem Wareham (saksofon tenorowy i barytonowy) tworzyli zespół Acoustic Ladyland, elektryczne alterego Polar Bear. Ich album wydany w roku 2006 jest jednym z najlepszych przykładów awangardowego połączenia jazzu i rocka.


NEIL COWLEY TRIO
Ten 40 letni muzyk, współtwórca sukcesu Brand New Heavies oraz współautor nu-soulowych hitów niezmiernie popularnej Adele, uznawany jest dzisiaj za jednego z czołowych przedstawicieli brytyjskiej sceny post-jazzowej, a jego nazwisko wymienia się jednym tchem z dokonaniami takich twórców, jak Jason Swinscoe z The Cinematic Orchestra czy Seb Rochford z Polar Bear. Grając od 2006 roku wraz basistą Richardem Sadlerem i perkusistą Evanem Jenkinsem, Cowley udowadnia każdą kolejną płytą, a ma ich już na koncie 4, że jazz w jego wykonaniu nie zna żadnych ograniczeń.

Czerpiąc bez skrupułów zarówno z klasyki – Cowley już jako dziesięciolatek zachwycał publiczność swoimi wykonaniami kompozycji Szostakowicza – jak i z doświadczeń zdobytych przy tworzeniu muzyki tanecznej, trio bardzo szybko zyskało uznanie, a debiutancki album Displaced przyniósł im nawet BBC Jazz Award dla najlepszej płyty. Muzyka Cowleya bywa nazywana czasem „jazzem dla wielbicieli Radiohead” i zawiera w sobie cały muzyczny ferment ostatnich dwóch dekad przefiltrowany przez umysł wybitnego pianisty i kompozytora. Zbudowane na wyraźnym rytmie utwory, potrafią zawierać w sobie agresywną punkową energię, by w chwile później przejść w podszyte ambientem, stylowe jazzowe ballady, albo akustyczne techno, kojarzące się z muzyką The Bad Plus, Christiana Prommera czy niemieckiej grupy Brandt Brauer Frick.

Każdy występ tria to zaskakujące show, w którym zacierają się wszelkie różnice pomiędzy gatunkami, a z fortepianowej solówki powstać może nagle idealnie klubowy, taneczny kawałek. Takich atrakcji spodziewać się mogą Państwo tylko po pierwszym w Polsce występie jednej z najbardziej uznanych młodych gwiazd brytyjskiego jazzu, która pojawi się w dodatku z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego!

PORTICO QUARTET
Portico Quartet w 2012 roku to zupełnie inna kapela od tej, która pojawiła się po raz pierwszy w Polsce w 2010 roku dając kilka niezapomnianych koncertów. Dowodem na to jest chociażby ich trzeci, opublikowany w styczniu tego roku album, zatytułowany po prostu Portico Quartet.

Zespół, który na dwóch pierwszych albumach zasłynął olbrzymim talentem do tworzenia wpadających w ucho melodii i jazzujących rytmów, przechodzących czasem w krautorockowe, transowe pochody, podkreślane egzotycznym brzmieniem metalowego bębna hang, dość radykalnie zmienił kierunek swoich muzycznych zainteresowań, sięgając ku zupełnie innym tradycjom muzycznym. Po odejściu z kapeli Nicka Mulveya, który odpowiadał w głównej mierze za brzmienie Portico Quartet w poprzednich latach, grając na wspomnianym hangu, muzycy jeszcze mocniej oddalili się od skojarzeń z tradycyjnym jazzem i sięgnęli po współczesną elektronikę.

Najnowsze nagrania londyńskiego kwartetu to doskonały mariaż popowej wrażliwości, jazzowego wyczucia i fascynacji zarówno dokonaniami wczesnego Kraftwerka, jak ambientowymi pejzażami Briana Eno. Sami muzycy wśród największych inspiracji, które wpłynęły na kształt tego albumu wymieniają dokonania Flying Lotusa, czy Buriala a ich muzyka utopiona w mrocznych pogłosach, kojarzących się z brzmieniem sceny bristolskiej, pokazała po raz kolejny, że brytyjski jazz nie zna żadnych ograniczeń.

MACIEJ OBARA INTERNATIONAL QUARTET
Najnowszym projektem Obary jest kwartet z udziałem wybitnego pianisty Dominika Wani oraz skandynawskiej sekcji rytmicznej. Obara i Wania pierwszy raz spotkali się w składzie Tomasza Stańki i to u jego boku zapoczątkowali swoją muzyczną przyjaźń. To wielcy indywidualiści, których połączyło pragnienie stworzenia polskiego kwartetu na europejskim poziomie.

Dominik Wania, znany ze współpracy z czołówką polskiej sceny jazzowej, jest również stypendystą „Młodej Polski” dzięki czemu podjął nauke w New England Conservatory w Bostonie pod kierownictwem Danilo Pereza. Ten okres znacząco zaważył na jego rozwoju i bardzo ukierunkował go na indywidualizm, który w połączniu z klasycznym wykształceniem daje ogromny wachlarz improwizatorskich możliwości.

W sekcji towarzyszyć im będą muzycy z Norwegii, z którymi Obara uczestniczył w międzynarodowym projekcie „Take 5 Europe” zrzeszającym najlepszych artystów z różnych krajów UE. Maciej Obara International Quartet to projekt, który utożsamia muzyczne poszukiwania artysty. Obara to artysta, który konsekwentnie podążą swoją własną artystyczną ścieżką, ciągle udoskonalając swój warsztat muzyczny, wypracowując własny język i poszukując indywidualnego brzmienia. Tym razem całości dopełnią Ole Morten Vagan na kontrabasie oraz Gard Nilssen na perkusji, czołówka młodej skandynawskiej sceny jazzowej.

Ole Morten Vagan (basista, kompozytor) stworzył jeden z najbardziej interesujących zespołów młodej generacji „MOTIF” z legendarnym Mathiasem Eickiem, laureatem nagrody „DnB Nor Kongsberg Jazz Price” ufundowanej przez Axela Dorenra, Rudiego Mahalla, Frediricka Ljungkvista i Jona Falta. Morten Vagan spółpracował z zespołami reprezentującymi różne style od muzyki bałkańskiej po muzykę studyjną, ale zawsze najbliżej mu jest do współczesnej muzyki improwizowanej, co doskonale słychać w projekcie „Generator X” z Audunem Kleive i Christianem Wallumrodem. Współpracował z takimi artystami jak: Maria Kannegaard, John Scofield, Erlend, Terje Rypdal, Bobo Stenson, Jon Christensen, Jon Fält, czy Arve Henriksen.

Gard Nilssen, perkusista z Norwegii, jest twórcą dwóch kluczowych projektów: free-jazzowego improwizowanego tria „Puma” i free-jazzowo-rockowej grupy „Bushman's Revenge”. W 2010 „Puma” został uznany przez magazyn „Down Beat” oraz festiwal „Molde” w Norwegii, jako jeden z najbardziej nowoczesnych zespołów muzyki improwizowanej. Gard swoje umiejetności improwizatorskie rozwijał pod kierunkiem Auduna Kleive, czy Jona Christensena. Warto wspomnieć że Gard Nilssen jest twórcą własnego małego wydawnictwa płytowego GIGAFON.

STRYJO

Zespół STRYJO to niekonwencjonalne polskie trio, które stawia sobie za cel grać muzykę, która daje radość zarówno słuchaczom, jak i samym grającym.
STRYJO to projekt przewrotny i zaskakujący, gdzie konwencja traktowana jest z przymrużeniem oka, ale jednocześnie z należytym jej szacunkiem. Trio Kołodziejczyk/Szczyciki/Bryndal to zabawa dźwiękiem, niestandardowe inspiracje oraz muzyczny intelektualizm, który unika patosu, ale za to posługuje się ironią i humorem.

STRYJO kojarzy się z dobrym wujkiem, trochę szalonym, trochę pociesznym, ale zawsze wysyłającym paczki do PRLowskiej rzeczywistości. I takie właśnie jest to trio – z nutką wirtuozerii skleja niecodzienne pomysły, podkręcając wąsa wtrąca najbardziej nieoczekiwane skojarzenia snując liryczną, pełną interakcji i uprzejmości zbiorową opowieść muzyków.

Zespół w składzie Nikola Kołodziejczyk (fortepian), Maciej Szczyciński (kontrabas) oraz Michał Bryndal (perkusja) otworzy pierwszy dzień Festiwalu. Lider zespołu Nikola Kołodziejczyk (pianista, kompozytor i wykładowca Akademii Muzycznej w Katowicach) jest stypendystą Berklee College of Music, półfinalistą Bosendorfer Solo Piano Competition na Montreux Jazz Festival 2007 oraz laureatem wielu prestiżowych nagród, m. in. na Bielskiej Zadymce Jazzowej, Krokus Jazz Festiwal, Jazz Juniors, czy Nadzieje Warszawy. Studiował kompozycję pod okiem profesora Eda Partyki (USA) i fortepian jazzowy u dr. hab. Wojciecha Niedzieli na Akademii Muzycznej w Katowicach. Współpracuje z młodą sceną jazzu europejskiego, komponuje utwory klasyczne, aranżuje muzykę arabską, eksploruje muzykę elektroniczną nie stroniąc od współpracy z muzykami sceny yassowej.

POWER OF THE HORNS DAMAS ENSEMBLE

Power of the horns to dziesięcioosobowy skład młodych polskich muzyków, którego energia oraz wirtuozeria zapiera dech w piersiach słuchaczy. Power of the horns to ściana brzmienia odurzająca siłą dźwięków sześciu instrumentów dętych, rozbudowanej sekcji rytmicznej składającej się z dwóch kontrabasów i rozszerzonego zestawu perkusyjnego oraz fortepianu.

Power of the Horns to wreszcie poszukiwanie nowych środków wyrazu, rozbudowa kolorytu i przestrzeni. Projekt swoim dynamizmem nawiązuje do energetyki afrykańskiej, w stylistyce sięga do hard bopu i jazzu modalnego, a w ideologii kieruje się w stronę free jazzu i współczesnej awangardy.

Power of the horns skupia świetnych muzyków polskiej sceny jazzowej. Lider zespołu Piotr Damasiewicz (trębacz, kompozytor, aktywista) to absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Bydgoszczy i Katowicach, założyciel muzycznej asocjacji „Music According to Art”, laureat m. in. II nagrody w kategorii tematów jazzowych w konkursie im. Krzysztofa Komedy. W składzie wystąpią również Maciej Obara (saksofon altowy), Gerard Lebik (saksofon tenorowy), Adam Pindur (saksofon sopranowy), Marek Pospieszalski (saksofon tenorowy), Paweł Niewiadomski (puzon), Kuba Mielcarek (kontrabas),Marcin Jadach (kontrabas), Michał Trela (perkusja). Ponadto gościnnie wystąpią Gerard Lebik (saksofon tenorowy, kalrnet kontraltowy) oraz Dominik Wania (fortepian).

ORANGE THE JUICE
Orange the Juice to muzyka eksperymentalna na granicy różnych stylistyk i konwencji (jazz, rock, ambient, metal). To koncert dla fanów muzyki niekonwencjonalnej, poszukującej, zaskakującej kontrastami i pozornie niemożliwymi zestawieniami dźwiękowymi.
To muzyka, która wprawia w osłupienie, wyzwala emocje i podnosi poziom adrenaliny.
Orange the Juice to zespół pochodzący ze Stalowej Woli, wielokrotnie nagradzany na festiwalach w Polsce, głównie ze względu na swoją nieszablonową twórczość i muzyczny eklektyzm. Grupa zadebiutowała w 2008 roku płytą „You Name It” wydaną przez oficynę ARS MUNDI. Krążek został uznany za najlepszy album w kategorii „Best Breakthrough Artist of the Year” przez jeden z największych na świecie niezależnych serwisów muzycznych, amerykański magazyn 411mania.com.

Orange the Juice obecnie jest w trakcie wieloetapowego procesu rejestracji drugiego krążka zatytułowanego „The Messiah Is Back”. Album zapowiada minipłyta „Romanian Beach” wydana 26 sierpnia 2011.


IREK WOJTCZAK PRL KWINTET
PROJEKT REGION LUDZIE

PRL to projekt, który stanowi ukłon w stronę tradycji i muzyki polskiej. Wojtczak wykorzystuje tu melodie swoich przodków, które prowadzą słuchaczy przez muzyczną podróż po regionie łódzkim. Projekt charakteryzuje się ogromną różnorodnością stylistyczną i bogatą paletą dźwięków.

Jazzowe improwizacje, elektroniczne pastelowe krajobrazy, melodeklamacje, śpiewy mnichów tybetańskich, klasycyzujący fortepian i afrykańskie rytmy, a wszystko inspirowane rodzimymi kujawiakami i oberkami. Celem nadrzędnym jest jednak wyrazistość i czytelność, dlatego też różnorodność nie godzi w spójność płyty, a wielość okazuje się dążeniem do jedności. To dźwiękowy wszechświat przetkany muzycznymi wpływami z całego świata, zebranymi, by wskrzesić często zapominaną polską muzykę ludową. PRL został wyróżniony na XIV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w 2011 roku.

Irek Wojtczak, improwizator, kompozytor, aranżer, do projektu PRL zaprosił Tomka Ziętka (Pink Freud, Loco Star), Piotra Manię i Adama Żuchowskiego (zdobywcę nagrody Fryderyk za debiut fonograficzny w 2010 roku) i Kubę Staruszkiewicza (Pink Freud, Tymon Tymański, Maria Peszek). Wojtczak to przedstawiciel trójmiejskiej sceny muzycznej, gdzie udzielał się w wielu zespołach jako lider, sideman, czy gość specjalny: wziął udział w specjalnym projekcie Polish Brass Ensemble feat. Dave Douglas, koncertował i nagrywał z Fonda/Stevens Group, Tymański Yass Ensemble, Grażyną Łobaszewską, Krystyną Stańko, Pink Freud, współtworzył zespoły Groovekojad, Tomek Sowiński Collective Improvisation Group, Wojtek Mazolewski Quintet oraz Możdżer – Tymański – projekt Chopin.

DĄBROWSKI / SOREY

DĄBROWSKI / SOREY to nowy projekt utalentowanego polskiego trębacza i kompozytora Tomasza Dąbrowskiego. Tym razem do współpracy zaprosił genialnego amerykańskiego multiinstrumentalistę – Tyshawna Soreya. Trąbka, Balkan-horn i perkusja to instrumenty, których używają Dąbrowski i Sorey do tworzenia muzyki opartej na rozbudowanych formalnie oraz przemyślanych kompozycjach, połączonych z otwartą improwizacją.

Tyshawn Sorey jest aktywnym muzykiem, kompozytorem i nauczycielem. Perkusista, puzonista i pianista. Koncertuje na całym świecie z własnymi projektami, jak też muzykami najwyższej klasy: Steve’em Colemanem, Johnem Zornem, Vijayem Iyerem, Wadada Leo Smithem, Davem Douglasem i Timem Berne. Jego dorobek kompozytorski to ponad 160 utworów, od kompozycji na zespoły jazzowe do dużych form na orkiestrę.

Tomasz Dąbrowski, trębacz i kompozytor. Gra na trąbce i na instrumencie nazwanym przez niego „Balkan-Horn”. Jego mocne, charakterystyczne i rozpoznawalne brzmienie inspirowane jest folkiem wschodnioeuropejskim, awangardą berlińską i współczesną sceną muzyki improwizowanej. Obecnie mieszka w Danii, gdzie studiuje na wydziale kompozycji i realizuje autorskie projekty.

W styczniu 2012 wyjechał do Nowego Jorku, gdzie w przeciągu zaledwie dwóch tygodni, nagrał trzy płyty. Dwie autorskie: duet z Tyshawn Soreyem oraz trio z Krisem Davisem i Andrew Drury. Trzecia płyta na zaproszenie duńskiego basity Kenneth Knudsena została zarejestrowana z udziałem Jaleela Shawa, Johnathana Blake'a (obaj byli nominowani do nagrody Grammy).

PATER GORZYCKI WOJTCZAK UROWSKI A-KINETON
A-KINETON to najnowsza płyta kolektywu Kamila Patera, RafałaGorzyckiego, Pawła Urowskiego i Irka Wojtczaka, artystów związanych z takimi zespołami jak Sing Sing Penelope,Contemporary Noise Sextet, Ecstasy Project czy Freeyo. Muzycy w podobnym składzie nagrali w 2009 roku płytę „DzikiJazz” z udziałem Aleksandra Kamińskiego na saksofonie, która otrzymała nominację do nagrody „Fryderyki 2010” w kategorii Jazz – Fonograficzny Debiut Roku.

Tym razem rolę saksofonisty przejął Irek Wojtczak znany ze współpracy z Leszkiem Możdżerem i Tymonem Tymańskim. Na koncercie w Katowicach zespół wystąpi w składzie:
Kamil Pater - gitara
Irek Wojtczak - saksofony, klarnet basowy, flet, głos
Rafał Gorzycki - perkusja
Paweł Urowski - kontrabas

HADRONY
Hadrony to debiut fonograficzny Piotra Damasiewicza, który zrealizował nagranie przy udziale katowickiej instytucji instytucji Ars Cameralis Silesiae Superioris oraz miasta Wrocław. Tytułowe HADRONY, to wynik fascynacji Damasiewicza fizyką kwantową oraz próba przedstawienia analogii w zachowaniu hadronów, a zachowaniem muzyków tworzących warstwę dźwiękową jego utworu.

O swoim projekcie Piotr Damasiewicz mówi:
Poprzez tytuł, nawiązałem do ostatnich badań w zakresie chromodynamiki kwantowej. Zauważyłem pewną analogię między hadronami, ich zachowaniem w poszczególnych reakcjach, a tym co dzieje się w warstwie dźwiękowej mojego utworu, inspirowanego muzyką najnowszą (szczególnie twórczością mistrzów Free Jazzu). Zainteresował mnie też aspekt antymaterii w kontekście świadomości mnie samego jako artysty, ale również w kontekście świadomości współczesnego człowieka.

Hadrony to cząstki silnie oddziałujące złożone z kwarków. W chromodynamice kwantowej kwarki mogą funkcjonować w asymptotycznej swobodzie, wchodząc w silne oddziaływania między sobą, tzw. siły oddziaływań silnych. Jedną z cech szczególnych funkcjonujących ze sobą kwarków jest ich wzajemny stosunek. Im bliżej siebie się znajdują, tym mniejsze oddziaływanie między nimi, kiedy odległość się zwiększa – oddziaływanie wzrasta. Doszukując się analogii między zachowaniem kwarków a improwizujących ze sobą muzyków, nawiązałem do osiągnięć free-jazzowych mistrzów lat 60. Odchodząc od stałych struktur tonalno-rytmicznych, zwiększali oni stopień ekspresyjności do maksimum. Działając często na zasadzie kontrapunktów, jako przeciwnych sił konstruujących nowy wymiar wypowiedzi, oscylujący między dialogiem a walką.

Fizycy nadali cząsteczkom trzy umowne kolory, które w odniesieniu do utrwalonej przynależnej im symboliki, nie są dla mnie bez znaczenia. Stanowią bowiem odzwierciedlenie charakteru w kontekście formowania napięć w strukturze kompozycji. Te trzy kolory to niebieski, czerwony i zielony – stąd utwór czerpie swoją trzyczęściową strukturę, poprzedzoną otwartym improwizowanym wstępem solistów. Części te następują po sobie attacca.

Orkiestra pełni tutaj funkcję formotwórczą, ale nie pozostaje tylko w jej ramach, lecz ma znaczącą rolę w budowaniu i rozładowywaniu napięć, wchodząc naprzemiennie w dialog i stan walki z solistami. Zgodnie z teorią „oddziaływań silnych”, raz stanowi zatem mocny kontrapunkt a innym razem tło dla improwizacji, dając przy tym określoną podstawę i kierunek charakteru improwizacji oraz brzmienia i struktury dźwiękowej utworu.

Solistom towarzyszyć będzie orkiestra kameralna AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.

AUKSO powstałe w lutym 1998 roku to jeden z najciekawszych europejskich zespołów kameralnych.

Grupa absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach wspólnie z Markiem Mosiem, wybitnym skrzypkiem, dyrygentem i kameralistą, powołała do życia orkiestrę, która miała być dla nich czymś więcej, niż miejscem pracy – raczej obszarem artystycznych poszukiwań i twórczego rozwoju, wspólnego kreowania sztuki najwyższej wartości.

AUKSO koncertuje w kraju i za granicą (Włochy, Hiszpania, Brazylia, Niemcy, Austria, Dania, Francja, Irlandia, Szwecja, Szwajcaria, Rosja, Ukraina, Litwa, Brazylia, Chiny).
Orkiestra współpracowała z artystami tej rangi, co Piotr Anderszewski, Rudolf Barshai, Howard Shelley, Andrzej Bauer, Jerzy Maksymiuk, Mark Minkowski, Jacek Kasprzyk, Daniele Alberti, Kaja Danczowska, Agata Szymczewska, Władysław Kłosiewicz, Janusz Olejniczak, Olga Pasiecznik, czy The Hilliard Ensemble.


KONTAKT W SPRAWIE FESTIWALU:
MACIEJ OBARA
maciejobara@gmail.com
600 526 107

KAROLINA JUZWA
karolina.juzwa@gmail.com
501 060 904
 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm