Aktualności

„Amazing Grace: Aretha Franklin”

Film można obejrzeć jeszcze w kinach:

HELIOS: Bełchatów, Gdańsk, Kędzierzyn-Koźle, Piotrków, Przemyśl, Radom, Starachowice, Tczew (18.12), Gniezno, Jelenia Góra, Pabianice, Piła (23.12) i Tomaszów (30.12)


Inne kina:
Bolesławiec, Centrum Integracji Kulturalnej, Orzeł 21.12
Częstochowa, Kino Studyjne OKF Iluzja 20.12
Ełk, Kino ECK 30.12
Gdańsk, Kino Muzeum 18.12
Gorzów Wlkp., Kino 60 krzeseł 20, 22.12
Jelenia Góra, Kino LOT 18.12
Katowice, Kinoteatr Rialto 6.01
Kielce, Kino Fenomen 29.12
Konin, Epicentrum Kultury 19, 21, 22.12
Lublin, Centrum Kultury Muza 8.01
Łódź, Kino Bodo 19.12
Radom, Kino Elektrownia 30.12
Radom, Resursa Obywatelska 8.01
Stargard, Stargardzkie Centrum Kultury 21.12
Warszawa, Kino Luna 19.12
Warszawa, Kino Muranów 12.01
Warszawa, PROM Kultury Saska Kępa 2.01
Warszawa, Iluzjon 22.12
Wągrowiec, Kino Miejskiego Domu Kultury 21.12
Włocławek, DKF Ósemka 30.12

„Miles Davis. Birth Of The Cool” 
seanse:

Częstochowa Kino Studyjne OKF Iluzja 19, 22.12
Bolesławiec, Kino Orzeł 4-5.01
Szczecin, Kino Zamek, 9-12, 30.01
Wrocław, Kino Nowe Horyzonty 11 i 15.01

Kina Helios:
Białystok, Gdańsk, Kalisz, Rzeszów 1.01
Bydgoszcz, Łodź, Poznań, Szczecin, Warszawa 8.01
Gdańsk, Olsztyn 15.01  
Bielsko-Biała 27.01





Kino Jazz

Andrzej Kowalczyk



Blue Note Records, Aretha, Miles – jazzowe filmy dokumentalne na ekranach w całej Polsce!

Od maja tego roku ruszyła nowa inicjatywa popularyzująca jazz w naszym kraju. Cykl pokazujący w kinach w całej Polsce  filmy dokumentalne, poświęcone jazzowi. Pomysł ten krążył w rozmowach w Fundacji EuroJAZZ już od trzech lat, ale do jego realizacji potrzebny był udział kogoś znającego branżę kinową i świat dystrybutorów filmów. Tym kimś okazał się Arkadiusz Jaskólski (Musicie), który przyszedł z pomysłem pokazywania w kinach dokumentu „Blue Note Records. Beyond The Notes” (reż. Sophie Huber). Bardzo szybko doszło do porozumienia tworzącego cykl Kino Jazz, zawartego pomiędzy Jaskólskim, a Agnieszką Holwek i Jerzym Szczerbakowem z Fundacji EuroJAZZ.



Magia oddziaływania filmów oglądanych w kinach jest nieporównywalnie silniejsza niż tych oglądanych na ekranie komputera czy nawet dużego telewizora. Trudno też porównywać jest jakość dźwięku. Nie bez znaczenia jest również to, że taki film ogląda się wspólnie z innymi pasjonatami, co buduje wyjątkową atmosferę seansów.



Film „Blue Note Records” pokazał potencjał tego pomysłu, więc jako drugi w kinach pojawił się „Chasing Trane. Historia Johna Coltrane’a” (reż. John Scheinfeld). Ten film pokazany był w szczególny sposób: na piętnastu kinowych ekranach w całej Polsce pojawił się tylko raz, dokładnie w urodziny Coltrane’a, 23 września. W ten sposób ponad 1700 widzów oddało hołd Mistrzowi.



Trzeci tytuł to znakomity „Miles Davis. Birth of the Cool”. Klasycznie prowadzony dokument pokazujący postać Davisa od wczesnego dzieciństwa aż do śmierci. Film zawiera mnóstwo niepublikowanych materiałów, wyjaśnia też wiele na temat skomplikowanego charakteru samego Milesa. Chociaż całość poświęcona jest Davisowi, to wszyscy, którzy dokument obejrzeli, zgodnie przyznawali, że prawdziwą gwiazdą filmu okazał się ktoś inny… Parę dni temu film otrzymał nominację do Grammy 2019 za najlepszy dokument muzyczny.


Czwarty film w cyklu Kino Jazz to „święty Graal Holywood” – „Amazing Grace: Aretha Franklin” (reż. Alan Elliott, Sydney Pollack). Skomplikowana historia powstania i to, że film nakręcony podczas nagrań najważniejszej płyty Arethy Franklin i najważniejszej płyty gospel wszech czasów ukazał się dopiero ponad 48 lat od wydarzenia sprawiły, że stał się sensacją. Już sama sesja nagraniowa płyty była wielkim wydarzeniem. Po pierwsze, będąca już gwiazdą soul i pop Aretha postanowiła wrócić do korzeni i nagrać płytę gospel. Po drugie – płyta miała być nagrana na żywo w kościele. Po trzecie – Warner Bros. zdecydowało się zarejestrować materiał filmowy z tego nagrania. Po czwarte – reżyserem filmu został oscarowy Sidney Pollack.

Ale coś poszło nie tak – brak „klapsów” uniemożliwił synchronizację obrazu nagranego z ośmiu kamer z dźwiękiem. W ten sposób zapis wideo trafił na półkę na czterdzieści lat. Dopiero starania drugiego reżysera Alana Elliota i możliwości techniki cyfrowej przywróciły życie dokumentowi.

Twórcy cyklu zdradzają, że kolejnym filmem w cyklu będzie „Ella Fitzgerald. Just One of Those Things” (reż. Leslie Woodhead) i na ekranach kin pojawi się pod koniec stycznia przyszłego roku.

Kino Jazz cieszy się popularnością nie tylko wśród fanów jazzu, ale także estymą wśród muzyków (ambasadorką cyklu stała się Aga Zaryan) oraz wśród publiczności kinowej zainteresowanej filmami dokumentalnymi. Frekwencja na poszczególnych seansach sprawiła, że większość kin, które początkowo proponowały jeden seans dość szybko musiała zwiększyć ich ilość, a do sieci Kino Jazz cały czas zgłaszają się nowe placówki. Obecnie sieć skupia 45 niezależnych kin, filmy pojawią się także w trzydziestu jeden kinach sieci Helios.

Wciąż na ekranach kinowych można zobaczyć „Beyond The Notes. 80 lat Blue Note Records”, „Miles Davis. Birth of The Cool” oraz „Amazing Grace: Aretha Franklin”.

Szczegóły na FB.com/kinojazzPL





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm