Aktualności




MAGIC W POZNANIU

JF



Kwartet Magic w składzie Mikołaj Trzaska – Joe McPhee – Dominic Duval – Jay Rosen wystąpi 15 lutego w poznańskim klubie Dragon w ramach cyklu Nowy Wiek Awangardy.
 
Kwartet Magic narodził się od pierwszego spotkania gdańskiego saksofonisty i klarnecisty Mikołaja Trzaski z muzykami Tria X prowadzonego przez legendę sceny improwizowanej Joe McPhee. Nie jest to proste dokooptowanie drugiego saksofonisty do trio –  wkrótce po wspólnym nagraniu (bez basisty w składzie), muzycy podjęli trwała współpracę tworząc zupełnie nową jakość. Mikołaj wnosi tu bardzo dużo wolności i twórczej energii, muzyka zyskuje też chrapliwej drapieżności. Utwory nie są oparte na standardach lub wziętych z nich tematach (jak często czyni to Trio X), ale grane zupełnie free. Jeżeli więc ktoś ma ochotę na dużą dawkę drapieżnej improwizacji wyczulonej na wszelkie niuanse w wykonaniu słowiańsko-amerykańskiego zespołu powinien koniecznie zobaczyć zespół na żywo. Tym bardziej, że choć grali już w Poznaniu kilkakrotnie, to jako kwartet Magic gościć będą po raz pierwszy.

Mikołaj Trzaska –  saksofonista, klarnecista, improwizator, kompozytor. Wyrósł na gruncie yassu – artystyczno społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej.

Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej. Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, kawratetu klarnetowego IRCHA, członkiem m.in: Resonance – Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee czy tria Shofar z Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim – wykonującego muzykę żydowską. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracując z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem, Peterem Friisem Nielsenem, Clementine Gasser, Petem Ole Jorgensenem, Michaelem Zerangiem, Franzem Houtzingerem, Jayem Rosenem, Domikiem Duvalem, Markiem Sandersem. Nagrał około czterdziestu płyt.

Joe McPhee – ur. 3 listopada 1939 roku w Miami, Floryda (USA), Saksofonista, trębacz, puzonista i improwizator. Multinustrumentalista (także kompozytor i poeta) rozpoczynał karierę muzyka od nauki gry na trąbce w zespole szkolnym; potem (w latach 1964-66) grał w zespole wojskowym stacjonując w Niemczech. Stosunkowo wcześnie zadebiutował: już w 1967 roku nagrał album z Cliffordem Thorntonem oraz koncertował z orkiestrą Matta Jordana. W końcu lat sześćdziesiątych sam zaczął uczyć się gry na saksofonie, eksperymentując nagrania solowe (bez akompaniamentu) oraz próbując lansować własne zespoły (od 1969 roku). Artysta realizował się także jako wykładowca ciekawych kursów (np. „Rewolucja w dźwięku” w Vassar College w latach 1969-71).

Będąc postrzegany jako awangardzista jazzu chętnie zapraszany był do ultranowoczesnych projektów wybitnych innowatorów: grał Cliffordem Thorntonem, Donem Cherrym, legendarną, warsztatową Jazz Composers Orchestra (Carli Bley), w Europie (w latach 1975-77) grał ze Steve’em Lacym. Koncertował w Europie z własnym, skrajnie awangardowym triem oraz prowadził grupę do której zapraszał wybitnych awangardzistów spod znaku AACM (np. Josepha Jarmana, Sunny’ego Murraya). Prezentując niezwykle nowatorskie podejście do tradycji jazzowej koncertował w prestiżowych salach koncertowych (od nobliwego Lincoln Center po serię koncertów w nowojorskim klubie Knitting Factory). Sporo koncertował i nagrywał, występując gościnnie z zespołami Jimmy’ego Giuffre’a, Raymonda Boni, Anthony’ego Coxa, Billa Stewarta, Charlesa Moffetta, André Jaume’a, Daunika Lazro, Evana Parkera. Od lat współpracuje z muzykami sceny chicagowskiej i nowojorskiej oraz europejskimi improwizatorami – w ramach Peter Brotzmann Chicago Tentet. Lider własnych projektów, z których najsłynniejszym jest Trio X. Jedna z najsłynniejszych oficyn jazzowych, szwajcarski Hat Art, została założona w celu dokumentacji i popularyzacji dorobku Joe McPhee.

Dominic Duval – amerykański kontrabasista, kompozytor i improwizator. W latach 90. Dominic Duval (oryginalne nazwisko – Drwal) został jednym z najaktywniejszych basistów z kręgu free jazzu. Wespół z Jayem Rosenem stworzył jedną z najważniejszych sekcji rytmicznych współczesnej muzyki free. Jego pozycję na rynku muzyki improwizowanej umocnił staż w triu i kwartecie Cecila Taylora. Niemniej jednak, wielki pianista nie był jedynym spośród znakomitości, z którą współpracował. Wraz z, wciąż jak się wydaje, niedocenianym Joe McPhee oraz Jayem Rosenem, stworzył zespół Trio X. Współpracował również z Markiem Whitecagem, Herbem Robertsonem, Glennem Spearmanem, Davidem S. Ware’em czy Ivo Perelmanem (a nawet z Adamem Makowiczem), by wymienić tylko tych największych. Jest ciągłym eksperymentatorem. Spośród muzyków niezwiązanych bezpośrednio z muzyką jazzową współpracował z wielką eksperymentatorską Pauliną Oliveros. Jak również z przekraczającą ramy klasycznego stylu Manhattan Improvisers Chamber Ensemble, zespołem, który można zaliczyć do kategorii współczesnej, improwizowanej kameralistyki. W jego dyskografii i koncertach znajdziemy propozycje na bas solowy, udział w różnych triach (z fortepianem, saksofonami, trąbkami), a także zespół smyczkowy.

Wspomniane Manhattan Improvisers Chamber Ensemble, czy własny C.T. String Quartet ukazują uwielbienie Duvala do brzmień improwizujących instrumentów smyczkowych. Choć na basie gra przede wszystkim akustycznie, to na jego solowej płycie „Nightbird Inventions” pojawiły się elektryczne preparacje kontrabasu. Grę Duvala wyróżnia bezbłędna technika, za którą jest najbardziej ceniony. (autor: Paweł Baranowski)

Jay Rosen – amerykański perkusista i improwizator. Urodził się w 1961 roku w Filadelfii, ale dorastał i wychowywał się na Long Island niedaleko Nowego Jorku gdzie przeniosła się jego rodzina. Muzyczne doświadczenia zaczynał od nauki gry na gitarze i fortepianie. Perkusistą postanowił zostać gdy w 1971 roku usłyszał jak Tony Williams gra w zespole Sonny’ego Rollinsa.

Początkowo grał kompozycje bebopowe, potem utwory z repertuaru Johna Coltrane’a. Studiował wraz z Barrym Altschulem, Kenwoodem Denardem czy Tonym Morello. Aktywny na nowojorskiej scenie od początku lat dziewięćdziesiątych. Członek m.in. Trio X prowadzonego przez Joe McPhee. Obecnie jeden z najbardziej cenionych perkusistów amerykańskich.

Koncertował i nagrywał z m.in.: Dr. Lonniem Smithem, Markiem Whitecagem, Perrym Robinsonem, Paulem Smokerem, Herbem Robertsonem, James'em Carterem, Anthonym Braxtonem, Davem Taylorem, Michaelem Marcusem, Jaco Pastoriusem, Ivo Perelmanem, Steve’em Swellem, Kennym Wernerem, Michaelem Bisio, Williamem Parkerem, Royem Campellem, Sonnym Simmonsem, Howardem Johnsonem, Matthew Shippem, Charlesem Gaylem i wieloma innymi.


Magic
Mikołaj Trzaska (saxes, cl), Joe McPhee (saxes, tp), Dominic Duval, (b), Jay Rosen (dr)

15 luty 2011, start: godz. 20.00, Dragon, Mały Dom Kultury, ul. Zamkowa 3, Poznań

Organizatorzy:
Fundacja Małego Domu Kultury, Klub Dragon, Stowarzyszenie Multikulti
Multikulti Project, Laurence Family

Multikulti Project / FRIPP
0601 520 857
tel. +48 061 855 71 03
fax +48 061 870 89 33
e-mail: multikulti@multikulti.com
www.multikulti.com
 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm