Spotkanie z autorami i bohaterem książki „Jedzie Pan Jazz” 18 września w warszawskim klubie Akwarium
W środę 18 września o godz. 18.30 w Jazz Clubie Akwarium przy Placu Hoovera w Warszawie odbędzie się spotkanie promocyjne poświęcone wydanej niedawno książce „Jedzie Pan Jazz. Edukacja jazzowa i popkulturowa w perspektywie antropologicznej”.
W spotkaniu, które poprowadzi redaktor naczelny Jazz Forum Paweł Brodowski, udział wezmą autorzy: Wojciech Burszta i Andrzej Białkowski, tytułowy bohater Bogusław Dziekański, szef Małej Akademii Jazzu w Gorzowie Wielkopolskim, a także aktualni profesorowie MAJ, którzy również są bohaterami tej książki.
Spotkanie zakończy koncertem Adam Bałdych Quartet z gościnnym udziałem Marka Konarskiego. Adam i Marek to frontmani gorzowskiego środowiska jazzowego, których MAJ zaprowadziła na ścieżki muzyki jazzowej.
O książce:
„Jedzie Pan Jazz. Edukacja jazzowa i
popkulturowa w perspektywie antropologicznej”antropologa kultury Wojciecha
Burszty i pedagoga muzycznego Andrzeja
Białkowskiego to pasjonująca opowieść o
fenomenie gorzowskiej Małej Akademii Jazzu, znanej w Polsce i na świecie nieformalnej praktyce
muzyczno-edukacyjnej i popkulturowej. Od ponad trzydziestu lat jej lider Bogusław Dziekański (tytułowy Pan Jazz)
łączy wysiłki kilku pokoleń wybitnych polskich i światowych muzyków jazzowych
pracujących na rzecz kształtowania muzycznej wrażliwości młodzieży. Jest to
dziś bez wątpienia jeden z najbardziej wyrazistych i oryginalnie
ukształtowanych przykładów angażowania się branży muzycznej w ideę kształcenia
młodej publiczności.
Ale książka opowiada równolegle także inną historię: o budowaniu wspólnoty, o trwaniu pewnej idei w świecie, w którym „wszystko co trwałe, rozpływa się w powietrzu”, o marzeniach i ich realizacji, o praktykach muzycznych i konkretnych osobach w nie zaangażowanych. To wreszcie także intymny portret Bogusława Dziekańskiego, a na jego tle pejzaż gorzowskiej małej ojczyzny, która stała się żyznym gruntem dla realizacji przedsięwzięcia nie tylko muzycznego, ale budującego zbiorową tożsamość.
Niewątpliwą
zaletą książki jest umiejętne połączenie poważnych rozważań teoretycznych z
anegdotą, zainteresowania detalem z wpisaniem go w szerszy kontekst, który
nadaje mu znaczenie. To książka do smakowania, ważna dla tych wszystkich,
którzy są szczególnie wrażliwi na to, co Max Weber nazwał „żywymi stanami
kultury”. Z MAJ bowiem żyć warto.
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, 2019
*
Kolejne rozdziały książki to zaproszenia do wglądu w realia Małej Akademii Jazzu z różnych perspektyw – od najbardziej generalnej, nazwijmy ją kulturowo-antropologiczną, przez historię kreatywnego trwania MAJ i portrety jej twórców, propagatorów i niezmordowanego „personelu” (od Bogusława Dziekańskiego – co oczywiste – poczynając), aż po aspekt wspólnotowy naszego fenomenu, a więc spojrzenie na to, jak MAJ rezonuje społecznie. Oddaliśmy głos wielu ludziom, zarówno znanym, jak i anonimowym, blisko związanym z MAJ albo takim, którzy zetknęli się z akademią jedynie incydentalnie; osobom „formalnym”, fanom i kibicom, ale – z drugiej strony – nauczycielkom z różnych szkół; muzykom i działaczom społecznym, a wreszcie – słuchaczkom i słuchaczom kursów MAJ, absolwentkom i absolwentom tej dziwnej „szkoły”, która daje dyplomy, ale – jak onegdaj kino objazdowe – ciągle jest w trasie, mimo iż ma swój stały adres. Zaprosiliśmy do jej wnętrza i zachęcaliśmy, by spojrzeć na nią także z nieco odleglejszej perspektywy.
„Książka Andrzeja
Białkowskiego i Wojciecha J. Burszty jest przykładem owocnego zespolenia
kompetencji pedagogicznych i antropologicznych, a także uwrażliwienia na te
zjawiska w kulturze, które wymykają się oglądowi opartemu na analizie tzw.
kultury instytucjonalnej. „Jedzie
Pan Jazz” będzie niewątpliwie przydatną lekturą – zarówno dla
kulturoznawców, pedagogów, nauczycieli, jak i dla studentów kierunków humanistycznych
i społecznych”.
Z recenzji dr. hab.
Mirosława Pęczaka
*
„Pan Jazz”, czyli Bogusław Dziekański. Amator przejażdżek rowerowych i pasjonat muzyki Armstronga, Ellingtona czy Parkera – skąd zresztą tytuł niniejszej publikacji – znany głównie jako dyrektor klubu Pod Filarami w Gorzowie Wielkopolskim oraz animator ściśle związanej z tym przybytkiem Małej Akademii Jazzu. Przedsięwzięcia edukacyjno-popularyzatorsko-artystycznego bez precedensu i de facto bez konkurencji, nie tylko w wymiarze Polski prowincjonalnej.
Doczekało
się ono niniejszym dokumentacji książkowej, w kontekście rodzimej „literatury”
jazzowej doprawdy niezwykłej. Autorami są bowiem dr Andrzej Białkowski, wybitny
psycholog i pedagog muzyki, od trzech
dekad związany z lubelskim UMCS, oraz prof. Wojciech Józef Burszta, jeden z
najznamienitszych polskich
kulturoznawców, udzielający się obecnie na stołecznym Uniwersytecie SWPS i w
Instytucie Slawistyki PAN. Jako specjaliści akademiccy, rozważają oni fenomen
MAJ sub specie „edukacji jazzowej i popkulturowej w perspektywie
antropologicznej” – by odwołać się do podtytułu publikacji – starając się
jednak ukazać go w sposób atrakcyjny nie tylko dla czytelnika na odpowiednim
poziomie erudycji.
Andrzej Dorobek, fragment recenzji opublikowanej w Jazz
Forum 9/2019