Aktualności
Paweł Kaczmarczyk
fot. Marta Ignatowicz.



PAWEŁ KACZMARCZYK DIRECTIONS IN MUSIC – ELVIN JONES

Audiofeeling



22 września w krakowskim klubie Harris Piano Jazz Bar odbędzie się koncert z cyklu Directions In Music poświęcony twórczości jednego z najwybitniejszych perkusistów XX wieku – Elvina Jonesa.

Paweł Kaczmarczyk przedstawi ze swoim zespołem oryginalne aranżacje jego utworów, prezentując przegląd twórczości instrumentalisty, dzięki któremu perkusja, z instrumentu akompaniującego i źródła pulsu rytmicznego (jak to było w poprzednich epokach) przemieniła się w zespole jazzowym w pełnoprawny element.

Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band:
Kazimierz Jonkisz - perkusja
Marcin Żupański – saksofon tenorowy & sopranowy
Paweł Kaczmarczyk - piano
Maciej Adamczak – kontrabas

DIRECTIONS IN MUSIC to cykliczna impreza, która ma na celu prezentację twórczości wybitnych kompozytorów i instrumentalistów światowego jazzu. Sekcję rytmiczną w tym projekcie tworzą  muzycy z zespołu Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band, natomiast goście są tematycznie związani z twórczością prezentowanego artysty. 

Zrealizowane dotąd projekty:
Directions In Music: FREDDIE HUBBARD (Jerzy Małek, Piotr Schmidt)
Directions In Music: HANK MOBLEY (Tomasz Grzegorski)
Directions In Music: GARBAREK / JARRETT (Grzech Piotrowski)
Directions In Music: RAY CHARLES (Jorgos Skolias)
Directions In Music: DEXTER GORDON (Piotr Baron)
Directions In Music: MICHAEL BRECKER (Szymon Kamykowski)

ELVIN JONES
Był najmłodszym wśród braci Jonesów (trębacz Thad i pianista Hank). Wzrastał w atmosferze przesiąkniętej muzyką. W miejscowych zespołach grał na bębnach, a na początku lat 50. podjął stałą pracę w małym zespole Billy’ego Mitchella. W połowie dekady Jones przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie bardzo szybko stał się czołowym perkusistą nowoczesnego jazzu. Pracował z wieloma wybitnymi muzykami, w tym z J.J. Johnsonem, Donaldem Byrdem i Sonnym Rollinsem.

W 1960 r. wszedł do kwartetu Johna Coltrane’a. W tym zespole pozostał przez pięć lat, zdobywając pozycję jednego z najwybitniejszych perkusistów w historii jazzu. Reprezentowany przez niego styl postbopowej gry na bębnach odegrał ważną rolę w historii tego instrumentu.

Po odejściu od Coltrane’a prowadził kilka małych zespołów, które realizowały w pełni jego wizję jazzu. W 1966 r. związał się na krótko z Dukiem Ellingtonem. Końcem lat 60., a potem przez całe lata 70. i 80., koncertował, występując w klubach, na estradach i festiwalach całego świata. W swych zespołach w charakterze sidemanów zatrudniał Joe’ego Farrella, George’a Colemana i Wilbura Little’a. W 1979 r. nagrał z Artem Pepperem album „Very R.A.R.E.”, był też bohaterem filmu dokumentalnego „Different Drummer: Elvin Jones”. Jones poszerzył swą grą wachlarz środków techniczno-ekspresywnych wypracowany przez twórców bebopowych struktur jazzu, Maxa Roacha i Arta Blakeya.

Muzyka Jonesa i jego zespoły były mocno związane z awangardowymi nurtami jazzu. Jako twórca postbopowy, doprowadził do zasadniczego przewartościowania stylu gry w zespole, zintegrował perkusję z improwizacjami liderów.

Elvin Jones dwukrotnie zagrał w Polsce. Podczas Jazz Jamboree (1972 r.) oraz w 1996 r. w Świdniku. Objął wówczas honorowy patronat nad Świdnik Jazz Festival.

KAZIMIERZ JONKISZ
Mając 10 lat rozpoczął naukę gry na akordeonie w Ognisku Muzycznym w Brzeszczach. Podczas egzaminu do Liceum Muzycznego w Bielsku-Białej, komisja odkryła u niego wyjątkowe poczucie rytmu. W 1962 r. rozpoczął naukę gry na perkusji w tejże szkole. W wieku 18 lat został laureatem festiwalu Jazz nad Odrą ’67. Studia muzyczne ukończył w 1971 r., w którym otrzymał również stypendium im. Krzysztofa Komedy. Współpracował z najbardziej znanymi polskimi muzykami jazzowymi jak Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, J.P. Wróblewski, Michał Urbaniak, czy Adam Makowicz. Występował również z muzykami o międzynarodowej sławie,  jak: Al Cohn, Roy Hargrove, Larry Coryell, Amina Claudine Myers, Monty Waters, Eddie Henderson, Kevin Mahogany, Marc Thomas, Miles Griffith, John Hicks, Bob Sheppard, Larry Goldings, Tim Hagans.

Uważany jest za jednego z najwybitniejszych europejskich perkusistów jazzowych. W 1978 r. rozpoczął koncerty jako pierwszy w Polsce leier za perkusją. W 1980 r. nagrał swoją pierwszą autorską płytę pt. „Tiri Taka”, z serii Polish Jazz. Grał na największych festiwalach jazzowych. Od 1992 r. zajmuje się również nauczaniem jazzu, wykłada w średniej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od kilku lat wraz z profesorami Berklee College of Music w Bostonie oraz Music Hoch Schule w Graz w Austrii, bierze udział w cyklu warsztatów muzycznych w Puławach.
http://jonkisz.pl/

MARCIN ŻUPAŃSKI
Saksofonista, flecista, kompozytor, aranżer. Absolwent wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Aranżacji i Kompozycji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Wykładowca Instytutu Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie w klasie specjalizacji Jazz i Muzyka Rozrywkowa. Laureat I miejsca w Międzynarodowym Konkursie Młodych i Debiutujących Zespołów Jazzowych Jazz Juniors 1997 oraz nagrody indywidualnej dla najlepszego solisty konkursu. Finalista w konkursie Pomorskiej Jesieni Jazzowej oraz wraz z zespołem wyróżniony w kolejnym konkursie Jazz nad Odrą.

Współpracował z takimi muzykami, jak Marek Grechuta, Grzegorz Turnau, Stanisław Sojka, Beata Bednarz i innymi, a także ze znanymi polskimi jazzmanami jak Janusz Muniak, Urszula Dudziak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Piotr Wojtasik, Marek Bałata i innymi. Wielokrotnie koncertował z Kwintetem znanego trębacza Adama Kawończyka, co zaowocowało płytą pt. „Szlakiem Magellana”, zawierającą autorski materiał lidera. Od 2002 r. czynnie związany z Żorską Orkiestrą Rozrywkową. Jest jednym z twórców etniczno-jazzowo-folkowej formacji Besquidians, z którą na początku 2010 r. nagrał materiał muzyczny.

W 2009 r. został zaproszony do wspólnej trasy koncertowej z chicagowskimi muzykami jazzowymi Barabasz Jazz Quartet. Z udziałem tej sekcji, w 2010 r. w Chicago, doszło do sesji nagraniowej gdzie Marcin Żupański Quartet zarejestrował  autorskie utwory lidera. Premiera płyty miała miejsce podczas otwarcia tegorocznej edycji Bielskiej Zadymki Jazzowej 2011 w Bielsku-Białej.
http://zupanski.eu
www.myspace.com/zupanski

PAWEŁ KACZMARCZYK
W ubiegłorocznym styczniowym numerze miesięcznika JAZZ FORUM opublikowano wyniki corocznego plebiscytu czytelników JAZZ TOP 2009. Tytuł Albumu Roku zdobył Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band płytą „Complexity In Simplicity”. Kaczmarczyk jest pierwszym polskim muzykiem, który nagrał płytę autorską dla prestiżowej wytwórni ACT.  A jeszcze większą sensację sprawił zwycięstwem jako najlepszy pianista – przerywając kilkunastoletnie panowanie Leszka Możdżera w tej specjalności! Paweł Kaczmarczyk zajął drugie miejsce w kategoriach Muzyk Roku i Kompozytor (w obu przypadkach za Tomaszem Stańko), a jego zespół jako Zespół Akustyczny uplasował się na drugim miejscu ankiety (za Marcin Wasilewski Trio). Warto dodać, że Paweł Kaczmarczyk został laureatem nagrody Kulturalne Odloty Gazety Wyborczej w kategorii Artysta Roku 2009 oraz Grand Prix Jazz Melomani – OSKARY JAZZOWE 2009 jako Artysta Roku 2009 natomiast „Complexity in Simplicity” została Płytą Roku 2009. Pianista był nominowany do kolejnej prestiżowej nagrody – FRYDERYKA 2010 – jako Jazzowy Muzyk Roku.
http://pawelkaczmarczyk.com
http://www.myspace.com/audiofeeling

MACIEJ ADAMCZAK
Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej AM w Katowicach, w klasie kontrabasu Jacka Niedzieli. Jest laureatem kilku krajowych konkursów, m.in. Jazz Juniors ( Marcin Żupański Quartet, I nagroda,1997), Jazz nad Odrą, Pomorska Jesień Jazzowa. Współpracował m.in. z: Quintessence Eryka Kulma, Kwartetem Krzysztofa Popka, Kwartetem Janusza Skowrona, Kwintetem Marka Bałaty, Big-bandem Zbigniewa Namysłowskiego, Trio Wojciecha Groborza, Kwartetem Piotra Barona. Obecnie mieszka w Krakowie, gdzie najczęściej występuje w klubie prowadzonym przez znakomitego polskiego saksofonistę Janusza Muniaka. Jest także wykładowcą klasy kontrabasu Katedry Muzyki Współczesnej i Jazzu krakowskiej Akademii Muzycznej.


22.09.2011
godz. 21.30
Harris Piano Jazz Bar
Rynek Główny 28
Kraków
http://www.harris.krakow.pl
tel. (12) 421-57-41

Rezerwacje:
e-mail: rezerwujestolik@gmail.com
Bilety w cenie 20 zł w przedsprzedaży i 30 zł w dniu koncertu do nabycia w Harris Piano Jazz Bar oraz w punktach InfoKraków (ul. św. Jana 2 i Pawilon Wyspiańskiego)

 

 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm