Aktualności




PAWEŁ KACZMARCZYK W HOŁDZIE SŁAWKOWI KULPOWICZOWI

JF



11 kwietnia w krakowskim klubie Harris Piano Jazz Bar Paweł Kaczmarczyk zaprezentuje kolejną odsłonę swojego cyklu Directions in Music, dedykowaną tym razem Sławomirowi Kulpowiczowi.

Koncert towarzyszący festiwalowi „Starzy i Młodzi czyli Jazz w Krakowie”.

Miłośników cyklu Directions in Music czeka wielka niespodzianka – na scenie Harris Piano Jazz Bar w Krakowie pojawią się członkowie oryginalnego składu The Quartet: Paweł Jarzębski i Janusz Maria Stefański, by wraz z Pawłem Kaczmarczykiem i Markiem Pospieszalskim wykonać kompozycje lidera tego legendarnego zespołu – Sławomira Kulpowicza, jednego z najwybitniejszych polskich pianistów i kompozytorów muzyki improwizowanej.

Paweł Jarzębski – kontrabas
Janusz M. Stefański - perkusja
Paweł Kaczmarczyk - fortepian
Marek Pospieszalski - saksofon tenorowy i sopranowy

SŁAWOMIR KULPOWICZ był absolwentem klasy fortepianu Średniej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Naukę kontynuował na wydziale jazzu i muzyki rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. W Katowicach związał się z grupą Silesian Set. Po powrocie do Warszawy był członkiem Kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego. Z zespołem tym nagrywał i koncertował w kraju i za granicą (1976-77). Przez kolejne lata (1977-81) grał także w zespole The Quartet z Tomaszem Szukalskim, Pawłem Jarzębskim i Januszem Stefańskim, gruntując swą pozycję perfekcyjnego pianisty. Pozostający pod wpływem pianistyki McCoy Tynera oraz sonorystyki Johna Coltrane’a pianista był chętnie zapraszany do udziału w sesjach przez innych muzyków.

W 1981 roku zdecydował się na samodzielną działalność artystyczną. Założył zespół In Formation, w mutacjach duetu, tria (Czesław Bartkowski - perkusja, Witold Szczurek - kontrabas), kwartetu (Bartkowski, Szczurek, Tomasz Stańko - trąbka) i sekstetu (Bartkowski, Szczurek, Stańko, Andrzej Olejniczak - saksofon tenorowy, Dominik Wit - tuba). Grał także solowe koncerty. Okazjonalnie tworzył też grupy Private Music, New Formation. W swoich późniejszych realizacjach skłaniał się często ku muzyce Wschodu, współpracując m. in. z Hindusem Shujaatem Khanem i Turkiem Burhanem Ocalem. Szukając inspiracji zapraszał też na koncerty i nagrania twórców nie zawsze związanych z jazzem, m. in. aktorkę Barbarę Dziekan, wokalistów Marka Bałatę, Czesława Niemena i Mieczysława Szcześniaka. Obok utworów czysto jazzowych, komponował utwory instrumentalne, które łączyły elementy muzyki orientalnej z improwizacją jazzową. Starał się nadać tym projektom kontekst para-jazzowy, często teatralny. Z tej przyczyny coraz częściej sięgał po muzyczne tworzywo, które pozwalało mu komponować ilustracje do spektakli baletowych i teatralnych.

JANUSZ M. STEFAŃSKI
Zaliczany do ścisłej czołówki perkusistów jazzowych w Europie. W ciągu przeszło 40-to letniej pracy jako perkusista, kompozytor i band-leader, zdobył sobie międzynarodowe uznanie w gronie muzyków i krytyków.

Zadebiutował w roku 1966 na festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu z zespołem Zbigniewa Seiferta. Następnie współpracował z czołowymi polskimi grupami, jak m.in. Tomasz Stańko Quintet, Studio Jazzowe Polskiego Radia pod dyr. Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Kwartet Zbigniewa Namysłowskiego, The Quartet (T. Szukalski, S. Kulpowicz, P. Jarzębski), z którym to koncertował w 1980 roku w słynnym klubie Village Vanguard w Nowym Yorku. Od 1973 roku współpracował również z kilkoma grupami w Niemczech i Austrii: Hans Koller Free Sound, Radio Jazz Group Stuttgart ,Zbigniew Seifert Variouspheres. W 1981 roku podpisał 3-letni kontrakt z Vienna Art Orchestra, z którą w ramach europejskiego tournee wystąpił na Jazz Jamboree 81 i Zaduszkach Jazzowych w Krakowie.

Ogłoszenie stanu wojennego w Polsce, zaskoczyło Janusza Stefańskiego we Frankfurcie nad Menem. Od tego czasu mieszka wraz z żoną – artystką-malarką oraz dwiema córkami w Niemczech. Do Polski przyjechał dopiero po 12-tu latach czyli w 1993 r., na koncerty jubileuszowe Zbyszka Namysłowskiego. W ciągu ostatnich 30-tu lat pobytu w Niemczech, grał w zespołach: Polski Jazz Ensemble (L. Żądło, V. Sendecki, B. Suchanek), Wolfgang Lackerschmid Mallet Connection, Heinz Sauer Quartet, Manfred Bründel Basslap, Emil Mangelsdorf f Quartet. Janusz Stefański brał udział w nagraniach archiwalnych w Big-Bandzie Radia NDR. Współpracował również z takimi muzykami jak: Wolfgang Dauner, Georg Grunz, Karl Berger, Michael Herr, Joachim Kühn, Ken Werner, Joachim Kaufmann, Jan Jarczyk, Jasper van’t Hof, Bob Degen, Joerg Reiter, Joachim Kaufmann, Carla Bley, Dave Friedman, Frank Tusa, Rick Rosie, Vitold Rek, Steve Swallow, Miroslav Vitous, Albert Mangelsdorff, Woody Shaw, Kenny Wheller, Ack van Rooyen, Jack Walwarth, Harry Beckett, Matthias Schubert, Adam Pieronczyk, Christof Lauer, John Tchicai, Dave Liebman, Carlos Ward, Charlie Mariano, Paul Heller i wieloma innymi.

PAWEŁ JARZĘBSKI
Mistrz kontrabasu. Pedagog. Pierwszym znaczącym występem artysty był koncert w warszawskiej filharmonii z Wandą Warską, Włodzimierzem Nahornym i Andrzejem Dąbrowskim. W 1970 r został członkiem Michał Urbaniak Group. Z zespołem wystąpił na prestiżowych Montreal Jazz Festiwal (1971 r.) oraz na Newport Jazz Festiwal (1974). Był członkiem zespołu Zbigniewa Namysłowskiego. Współpracował ze Radiowym Studiem Jazzowym, zespołami Novi Singers, Włodzimierza Nahornego. W 1978 r został członkiem legendarnego The Quartet. Od 1983 roku rozpoczął karierę na chicagowskiej scenie jazzowej. Występował z tej miary artystami jak: T. Ponce, S. Holman, R. Jones, Ira Sulivan. Obecnie mieszka w Szwajcarii, gdzie wykłada muzykę.

PAWEŁ KACZMARCZYK
Jeden z najwybitniejszych pianistów młodego pokolenia, kompozytor, solista i sideman. Nazywany objawieniem polskiego i europejskiego rynku jazzowego; ceniony przede wszystkim za wirtuozerię, kreatywność i niezwykle dojrzałą technikę. Jeszcze jako licealista zaczął wraz ze swym zespołem brać udział w festiwalach jazzowych, zdobywając pierwsze wyróżnienia i nagrody. W roku 2000 rozpoczął nieformalną edukację pod egidą legendarnego jazzmana Janusza Muniaka, w którego zespole gra gościnnie po dziś dzień. Wielokrotnie wybierany „Nową Nadzieją” polskiego jazzu przez czytelników JAZZ FORUM. Zarówno jego pierwsza płyta „Live”. (Kaczmarczyk/Barański/Dobrowolski Trio), jak i kolejna „Audiofeeling” zebrały deszcz pozytywnych recenzji, ale dopiero album „Complexity In Simplicity” wydany w 2009 roku dla prestiżowej wytwórni ACT Music otworzył pianiście drzwi do międzynarodowej kariery. Paweł Kaczmarczyk został tym samym trzecim polskim muzykiem (po Tomaszu Stańce i Marcinie Wasilewskim - ECM) nagrywającym dla tak prestiżowej wytwórni w roli lidera własnego zespołu. Płyta została „Albumem Roku” według czytelników JAZZ FORUM, a Paweł Kaczmarczyk „Pianistą Roku”. Obecnie artysta intensywnie koncertuje ze swoim zespołem Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Band, a także udziela się gościnnie w innych zespołach i projektach.

MAREK POSPIESZALSKI
Wychowując się w muzykującej rodzinie miał okazje poznać inne spojrzenie na muzykę od tego, jakie prezentują szkoły, przy okazji już jako dziecko biorąc udział w nagraniach i koncertach. Zafascynowany jest awangardą jazzową i nowymi brzmieniami, co pozwala mu otwierać się na wszelkie gatunki muzyki. Współpracuje bądź współpracował z takimi formacjami jak Mateo Pospieszalski Project, Wojtek Mazolewski Quintet, Fisz /Emade, Peja, Habakuk, 2TM2,3, Armia, Zakopower.

Paweł Kaczmarczyk
DIRECTIONS IN MUSIC: Sławomir Kulpowicz
Jarzębski/Stefański/Kaczmarczyk/Pospieszalski

11 kwietnia 2012, godz. 21.00
Harris Piano Jazz Bar
Rynek Główny 28
Kraków

http://www.harris.krakow.pl/
tel. 12 421-57-41

Rezerwacje:
e-mail: rezerwujestolik@gmail.com

Cena biletów: 20 zł w przedsprzedaży/ 30 zł w dniu koncertu do nabycia w Harris Piano Jazz Bar oraz w punktach InfoKraków (ul. św. Jana 2 i Pawilon Wyspiańskiego).

 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm