Aktualności




POZNAŃ STOLICĄ JAZZU CHICAGOWSKIEGO

PAP, JF



W dn. 22 - 25 listopada br. w Poznaniu odbywać się będzie organizowany juz po raz siódmy festiwal Made in Chicago, podczas którego na różnych scenach prezentować się będzie kilkudziesięciu muzyków z USA.

Według dyrektora imprezy, Wojciecha Juszczaka, jest to jedyny w Europie festiwal, który przedstawia w takiej formie chicagowską scenę jazzową.

Stolica jazzu chicagowskiego
– Poznań nie został europejską stolica kultury, ale śmiało może powiedzieć, że jest stolicą jazzu chicagowskiego w Polsce. Nasz festiwal wyróżnia się oryginalnością i jest coraz bardziej znany w Europie, co widać po zainteresowaniu również ze strony zagranicznych mediów. Bardzo nam zależy na promowaniu go na świecie, ale przy tak ograniczonym budżecie, wynoszącym 370 tys. zł, jest to prawie niemożliwe – powiedział Juszczak.
Koncerty odbędą się w Scenie na Piętrze oraz w Pawilonie Nowej Gazowni. Ograniczony budżet uniemożliwia organizatorom przeniesienia ich do większych sal.

– My uwielbiamy naszą Scenę na Piętrzę, podobnie jak muzycy i publiczność. Chcielibyśmy jednak przenieść festiwal do większej sali, bo nie możemy pomieścić wszystkich chętnych, co już w ubiegłym roku było poważnym dla nas problemem. Niestety, wynajęcie innych obiektów przekracza nasze możliwości finansowe – tłumaczył.

Festiwal zainauguruje koncert dwóch jazzowych trio, o różnym składzie instrumentalnym i odmiennym brzmieniu: Sun Rooms Trio wibrafonisty Jasona Adasiewicza oraz powołanego ad hoc na festiwal ARR trio saksofonisty Dave’a Rempisa.

Wydarzeniem festiwalu będzie pierwszy w Europie, po premierze w Chicago w 2011 roku, koncert formacji Living By Lanterns perkusisty Mike’a Reeda i wibrafonisty Jasona Adasiewicza, z udziałem zespołu Loose Assembly powiększonego o muzyków związanych ze sceną jazzowej awangardy Nowego Jorku oraz urodzoną w Niemczech, grającą na saksofonie tenorowym Ingrid Laubrock.

Blowing In Form Chicago
W Poznaniu po raz pierwszy w Europie zagra też autorski sekstet basisty Harrisona Bankheada, a także legendarna grupa funky fusion sceny Chicago lat 70. – The Awekening. Na finał festiwalu współcześni chicagowscy muzycy zagrają materiał z płyty „Blowing In Form Chicago”, legendarnej sesji chicagowskich saksofonistów tenorowych zarejestrowanej dla Blue Note w 1957 roku.

– Ta płyta miała ogromne znaczenie, bowiem po raz pierwszy wydano materiał, który z czasem został określony mianem „brzmienia Chicago”. To dźwięki bardzo przestronne, głębokie, miejskie klimaty typowe dla Chicago - tłumaczyła Lauren Deutsch z Jazz Institute of Chicago.

W ramach tegorocznego festiwalu codziennie w Pawilonie Nowej Gazowni muzycy z Chicago – Ingrid Laubrock, James Sanders i Greg Ward – poprowadzą otwarte dla wszystkich - także laików – bezpłatne masterclass, podczas których zdradzą tajniki swojego warsztatu.

– Najodważniejsi uczestnicy warsztatów razem z gośćmi z Chicago będą mogli wziąć udział w jam session. Przed rokiem była to wprawdzie tylko jedna osoba, ale liczymy, że tych śmiałków teraz będzie więcej – podkreślił Juszczak.
Festiwal zakończy się 25 listopada.

PROGRAM FESTIWALU

Czwartek 22 XI

Inauguracja Festiwalu -  wstęp wolny
Pawilon Nowej Gazowni 20.30
SUN ROOMS TRIO
Jason Adasiewicz  - wibrafon
Mike Reed  - perkusja
Nate McBride - kontrabas

Piątek  23 XI 

Scena na Piętrze 20.30
HARRISON BANKHEAD SEXTET
Harrison Bankhead  - kontrabas
Mars Williams - saksofony, klarnety
Edward Wilkerson - saksofon tenorowy, klarnety
James Anders - skrzypce
Ernie Adams - instrumenty perkusyjne
Avreeayl Ra - perkusja, instrumenty perkusyjne, flet

Pawilon Nowej Gazowni 22.30
MARY HALVORSON GROUP
Mary Halvorson  - gitara
Nate McBride - kontrabas
Tomas Fujiwara - perkusja
Taylor Ho Bynum - kornet


Sobota 24 XI  

Scena na Piętrze 20.00
LIVING BY LANTERNS
New Myth/Old Science
Mike Reed - perkusja
Tomas Fujiwara - perkusja
Tomeka Reid - wiolonczela
Joshua Abrams - kontrabas
Greg Ward - saksofon altowy
Ingrid Laubrock - saksofony
Taylor Ho Bynum - kornet
Mary Halvorson - gitara
Jason Adasiewicz - wibrafon

Bule Note lub Pawilon Nowej Gazowni 22.30
THE AWEKENING
Ken Chaney - fortepian
Ari Brown – saksofon tenorowy
T.S. Galloway – puzon
Ernie Adams - perkusja
Harrison Bankhead - kontrabs

Niedziela  25 XI
  
Scena na Piętrze 20.00
Koncert Finałowy
BLOWIN’ IN FROM CHICAGO
Edward Wilkerson - saksofon tenorowy
Ari Brown - saksofon tenorowy
Ken Chaney - fortepian
Ernie Adams - perkusja
Harrison Bankhead - kontrabas

Pawilon Nowej Gazowni  22.30
wstęp wolny

JAM SESSION                                  

Pawilon Nowej Gazowni  
Program warsztatów / materclass
wstęp wolny / rejestracja

Piątek  23 XI
Ingrid Laubrock - saksofon 10.00 - 12.00
Greg Ward - saksofon 13.00 - 16.00

Sobota 24 XI 
James Sanders - skrzypce 10.00 - 12.00
Avreeayl Ra - perkusja 13.00 - 16.00

Niedziela  25 XI
Joshua Abrams - kontrabas 10.00 - 12.00
Tomeka Reid - wiolonczela 13.00 - 16.00


LIVING BY LANTERNS

Przy okazji tego niezwykłego projektu, za sprawą perkusisty Mike’a Reeda i wibrafonisty Jasona Adasiewicza, w 2011 roku po raz pierwszy spotkali się improwizatorzy z Chicago i Nowego Jorku, aby razem odkrywać muzykę zainspirowaną nieznanym wcześniej nagraniem Sun Ra.

Muzyka powstała na zlecenie Experimental Sound Studio (ESS) dzięki wsparciu Gaylord and Dorothy Donnelley Foundation i jest jednym z kilku projektów stworzonych na bazie materiału ukrytego w ogromnym Sun Ra/El Saturn Audio Collection. Na to archiwum dźwiękowe składa się obszerny zbiór 700 godzin taśm z nagraniami prób, płyt, koncertów i poezji pozostawionych przez Sun Ra oraz jego menedżera Altona Abrahama. Zamiast hołdu dla Sun Ra, Mike Reed i Jason Adasiewicz stworzyli zbiór tematów, w oparciu o fragmenty zaczerpnięte z taśmy z nieznanym zapisem próby, w której udział wzięli Sun Ra na instrumentach klawiszowych, John Gilmore na saksofonie tenorowym i flecie oraz Ronnie Boykins na basie. „Trwająca niewiele ponad godzinę taśma wydaje się bardziej zapisem strumienia świadomości podczas sesji, gdzie niewiele szczegółów zostało dopracowanych, za to wypróbowano wiele pomysłów. Jason Adasiewicz wykazał się szczególną biegłością w identyfikowaniu motywów melodycznych i harmonicznych. Tak zrodziły się ogólne zarysy melodii oraz pomysły dotyczące struktur. Adasiewicz wykorzystał swoje niezwykłe umiejętności do opracowania instrumentacji, w której dźwięki, jakie pierwotnie słyszeliśmy na taśmie w wykonaniu trio, mogły zabrzmieć w wykonaniu zespołu złożonego z dziesięciu muzyków, którzy dopiero mieli razem zagrać” – pisze o projekcie na swoim blogu Mike Reed. „Najwyraźniej taśma jest zapisem pomysłów, nad którymi się zastanawiali”, mówi Adasiewicz. „Niektóre z tych kawałków mają nieco zwariowane brzmienie. Inne są oszałamiająco piękne. Wykonaliśmy mnóstwo pracy, transkrybując, pomijając frazy, dopisując akordy”.

Projekt miał premierę w 2011 na Chicago Jazz Festival jako Mike Reed's Myth/Science Assembly. Reed i Adasiewicz stworzyli muzykę dla istniejącego zespołu Reeda Loose Assembly z Jasonem Adasiewiczem, Gregiem Wardem grającym na saksofonie altowym, wiolonczelistką Tomeką Reid oraz basistą Joshuą Abramsem (zespół koncertował w Poznaniu na festiwalu MADE IN CHICAGO 2008 ). Poszerzyli jego skład o czterech znakomitych nowojorskich artystów, rówieśników, podobnie jak Loose Assembly  związanych z sceną jazzowej awangardy:  kornecistę Taylora Ho Bynum, gitarzystkę Mary Halvorson, perkusistę Tomasa Fujiwara oraz urodzoną w Niemczech grającą na saksofonie tenorowym Ingrid Laubrock. „Stało się to okazją do pokazania stylistycznej i pokoleniowej głębi, która istnieje poza granicami naszych lokalnych środowisk” – pisze Mike Reed.


SUN ROOMS

Autorskie trio wibrafonisty Jasona Adasiewicza. Mieliśmy okazję słyszeć go już w Polsce, podczas poprzednich edycji festiwalu Made In Chicago, kiedy wspierał  projekty Nicole Mitchell, Mike Reeda czy Roba Mazurka i Roscoe Mitchella. W tym roku powraca jako lider własnego free bopowego  trio. Debiutancki album  „Sun Rooms” trafił na listę top „10 najlepszych nagrań jazzu i popu” 2010 roku New York Timesa.  W ubiegłym roku ukazała się dla Delmarku druga, również świetnie przyjęta przez krytykę, płyta zespołu ”Rooms Spacer”. Materiał na nową płytę trio szlifowało podczas długiego miesiąca koncertów w chicagowskim klubie The Whistler zimą 2011 roku. Trio to właściwie spotkanie starych przyjaciół – obok wibrafonisty Jasona Adasiewicza, pojawiają Mike Reed na perkusji i basista Nat McBride. Świetnej integracji zespołu sprzyja wieloletnia współpraca muzyków w innych składach. Jako wibrafonista Adasiewicz odnajduje z powodzeniem własną drogę pośród ścieżek wytyczonych przez tak wybitnych instrumentalistów jak Bobby Hutcherson czy Khan Jamal. Doskonale zna nie tylko historię ale i możliwości swojego instrumentu. Raz traktuje wibrafon szorstko i perkusyjnie, innym razem wydobywa z niego prawdziwy liryzm. W swoim trio twórczo nawiązuje do muzyki hard bopu, filtrując ją przez własne doświadczenia zdobyte na scenie awangardowej Chicago.

MARY HALVORSON QUARTET

Kwartet jednej z najciekawszych gitarzystek, jakie objawiły się ostatnimi laty w jazzie. Rozpoznawalna dzięki elektryzującemu, nowemu brzmieniu jazzowej gitary. Mary Halvorson urodziła się w Bostonie. Studiowała na Wesleyan Univeristy, gdzie szybko, pod okiem Joe Morrisa i Anthony Braxtona zmieniła swoje zainteresowania z przedmiotów ścisłych na muzykę. W Nowym Yorku trafiła wprost na awangardową scenę muzyczną i kontynuowała naukę w New School of Jazz & Contemporary Music. Uczestniczyła w nagraniu kilkudziesięciu płyt. Prowadzi trio, w którym gra razem z basistą Johnem Hebertem oraz perkusistą Chesem Smithem, kwintet  z Jonathanem Finlayson na trąbce oraz septet             z Ingrid Laubrock na saksofonie. Koncertuje w duecie z Jessicą Pavone i w zespołach trębacza Taylora Ho Bynuma. Regularnie koncertuje z Anthony Braxtonem, w składach od trio do kwintetu. Jej grę charakteryzuje -  z jednej strony, odziedziczona po Joe Morrisisie całkowita swoboda improwizacji i otwartość w traktowaniu instrumentu, z drugiej wyniesiona ze współpracy z Braxtonem dbałość o strukturę utworów. Na festiwalu MADE IN CHICAGO zaprezentuje własny kwartet a zarazem silną reprezentację sceny nowojorskiej z Taylor Ho Bynumem na kornecie,  Tomasem Fujiwarą na perkusji oraz jedynym ambasadorem Chicago w tym składzie – Natem McBride na kontrabasie.

HARRISON BANKHEAD SEXTET

Ulubieniec poznańskiej publiczności, znany z zespołów innych liderów, wraca na festiwal z pierwszym własnym projektem.  Harrison Bankhead jest od lat najbardziej poszukiwanym i zajętym basistą sceny Chicago. Zasila niezliczoną ilość składów wielu znamienitych liderów, jest niezastąpiony także na poznańskim festiwalu. Nie dziwi więc fakt, że dopiero teraz „zadebiutował” z pierwszym, autorskim sekstetem. W 2010 roku ukazała się świetna płyta HARRISON BANKHEAD SEXTET „Morning Sun / Harvest Moon”. W składzie dwóch saksofonistów – Mars Williams i Edward Wilkerson, dwóch perkusistów -  Ernie Adams i Avreeayl Ra oraz skrzypek James Anders, który z latin jazzowej sceny Chicago przywędrował z powodzeniem na tereny jazzowej awangardy. Muzyka sekstetu jest powrotem do estetyki wczesnego AACM – rozbudowanych, nieśpiesznych  improwizacji na tle ostinatowego basu, z dbałością o melodykę, niechęcią do zgiełku i szacunkiem dla ciszy. Nie brak w niej świetnych melodii   i charakterystycznego dla Bankheada basowego groove a przede wszystkim magii dawnych nagrań Art Ensemble of Chicago i innych tuzów AACM.

BLOWIN’ IN FROM CHICAGO

Chicago wykształciło własną szkołę saksofonistów tenorowych, która na stałe weszła do historii jazzu i co więcej, jest wciąż żywa. Jej cechy to głębokie, aksamitne i zabarwione bluesem brzmienie tenoru, zwane „Chicago sound” oraz swobodne łączenie doświadczeń tradycji z nowinkami awangardy. Uosabiali je Von Freeman i Fred Anderson, jest obecne w każdym dźwięku granym przez Ari Browna, Wsłuchują się w nie i starają naśladować młodzi muzycy – jak Fred Jackson czy Frank Catalano. Szkoła Chicago byłą silnie obecna w awangardowych eksperymentach multiinstrumentalistów spod znaku AACM – takich jak Kalaparusha Maurice McIntyre, Roscoe Mitchell, Joseph Jarman, Anthony Braxton itd. Na swój sposób interpretują „Chicago sound”  Ed Wilkerson i Ernest Dawkins, wobec tej tradycji nie przechodzi obojętnie także Ken Vandermark i inni „biali” jazzmeni.  Źródeł tego stylu należy szukać w grze legend sceny Chicago, jak Gene Ammons, Dexter Gordon, Sonny Stitts, Illinois Jacquet, Johnny Griffin czy później  Franz Jackson, Lin Halliday lub Eddie Johnson i inni.

John Coltrane, podczas swojej wizyty w Chicago, powiedział przed laty do Joe Segala:„Nigdzie indziej nie słyszałem tak wielu dobrych, młodych tenorzystów”. Z pewnością miał wówczas na myśli Clifforda Jordana i Johna Gilmore’a – u którego zresztą Trane pobierał lekcje. Właśnie ci dwaj saksofoniści znaleźli się na epokowym nagraniu „Blowing In Form Chicago”, zarejestrowanym dla Blue Note w 1957 roku, w studio Rudy Van Geldera, miejscu wielu podobnych  „tenor sax conclaves”, wydanych na płytach Prestige, jak choćby najsłynniejsze „Tenor Madness” z udziałem Sonny’ego Rollinsa i Johna Colltrane’a.  Płyta „Blowing In Form Chicago” jest do dziś uważana za najlepszy dokument brzmienia słynnych  tenorzystów sceny Chicago lat 50tych a zarazem za jedną z najbardziej ekscytujących „tenor battles” w historii jazzu, ekscytujący pojedynek inwencji i możliwości technicznych dwóch tenorzystów. Całkiem niedawno Ed Petersen i Frank Catalano toczyli takie bitwy z Von Freemanem, Fred Anderson  z Francisem Wongiem, Kenem Vandermarkiem  czy swoim ulubionym „sparing partnerem” – Kidd Jordanem, choćby wspominając o tych potyczkach, które ukazały się na CD. Ale podobne starcia są codziennością na koncertach w chicagowskich klubach. Są i będą solą jazzu tak długo jak przetrwa na ziemi ten niepowtarzalny gatunek muzyczny.

Na poznańskim festiwalu „Blowing In Form Chicago” to powrót do brzmienia wielkich tenorzystów sceny Chicago lat 50tych, ale bez sentymentów i z bagażem doświadczeń kolejnych 50 lat w historii jazzu. Projekt powstał dla Jazz Institute of Chicago i miał swoją premierę na koncertach Jazz City Series 2011, później  Made in Chicago: Word Class Jazz w lipcu tego roku. Clifforda Jordana i Johna Gilmore’a zastąpią Ed Wilkerson i Ari Brown, na fortepianie zagra Ken Chaney, na perkusji Ernie Adams, na kontrabasie Harrison Bankhead.

THE AWEKENING

Legendarna grupa funky fusion sceny Chicago lat 70tych z powrotem na scenie! The Awekening tworzyli znakomici i doskonali znani publiczności MADE IN CHICAGO) jazzowi muzycy m.in. – pianista Ken Chaney, saksofonista Richard Ari Brown, puzonista T.S. Galloway oraz trębacz Frank Gordon. Dwa jedyne albumy zespołu „Hear Sense and Feel” oraz „Mirage” – wydała kultowa chicagowska wytwórnia  Black Jazz Records – specjalizująca się w „czarnej” muzyce soul, funk i fusion. Oba przeszły do historii jazzu z Chicago, jako najlepszy przykłady uduchowionego jazz-funku, a kompozycja „Brand New Feeling” z albumu „Hear Sense And Feel” osiągnęła status przeboju!                     Z inicjatywy Jazz Institute of Chicago grupa sformowała się na nowo w maju 2008 roku, z udziałem  Ken Chaneya, Ari Browna, T.S. Galloway  wraz z nową sekcją rytmiczną – Ernie Adams na perkusji. Ich koncert w ramach Jazz City Series był sporym wydarzeniem. Współczesne AWEKENING powróciło hucznie na scenę Chicago ze świeżymi kompozycjami liderów i starymi „przebojami” tej legendarnej grupy lat 70-tych. Od tego czasu zespól koncertuje z powodzeniem  w chicagowskich klubach i planuje wydanie nowej płyty.

WARSZTATY

W ramach tegorocznego festiwalu, codziennie, w Pawilonie Nowej Gazowni muzycy z Chicago poprowadzą otwarte dla wszystkich – także nie muzyków – masterclass, podczas których zdradzą tajniki swojego warsztatu. Najodważniejsi uczestnicy będą mieli szanse zmierzyć się z gośćmi z Chicago podczas kończącego festiwal jam session.

Poznański festiwal jest oryginalną i  jedną z najciekawszych propozycji na mapie europejskich i polskich festiwali jazzowych. Wzbudza zainteresowanie mediów i branży na świecie, jest organizowany we współpracy z najpoważniejszą organizacją wspierającą muzykę jazzową w USA – Jazz Institute of Chicago, z udziałem budżetu miasta Poznań i stanu Illinois.


MADE IN CHICAGO to nietypowy festiwal – bo samo Chicago jest miastem niezwykłym, przyjaznym muzyce. Historyczne postaci chicagowskiej sceny, otoczone szacunkiem, współtworzą dzisiejszy jazz wspólnie z młodymi twórcami. Do tradycji miasta należy wspólne muzykowanie, często w powoływanych ad hoc składach, łączących różne pokolenia muzyków. Wymianie doświadczeń sprzyjają liczne koncerty na stale zmieniającej się mapie klubów, kilka festiwali, w tym znakomity Chicago Jazz Festiwal, darmowe koncerty Jazz City czy Word Class Jazz w Millenium Parku i wiele innych imprez, organizowanych zarówno przez samych muzyków jak i przez profesjonalne instytucje,  jak Jazz Institute of Chicago. Jazz w Chicago ma status zjawiska w światowej kulturze. Nie czerpie sił z intelektualnego snobizmu publiczności ale wprost z krwioobiegu miasta, którego jest żywą częścią. Jest zawsze tworzony z publicznością i dla publiczności. Mimo, że zdobył status legendy, wciąż zaskakuje oryginalnością. Objawia pełnię afro-amerykańskiej kultury, tkwiąc korzeniami w stale obecnym w Chicago bluesie, nawiązuje do afrykańskiej tradycji ale zarazem do współczesnego jazzu. Koncerty muzyków z Chicago wykraczają poza tradycyjnie pojmowany jazz i mają niepowtarzalny charakter muzycznego misterium- szczególnie silny od lat 60tych, kiedy Muhal Richard Abrams powołał działające do dziś AACM (Association for the Advencement of Creative Musicians – Stowarzyszenia Na Rzecz Rozwoju Kreatywnych Muzyków), najważniejszy jazzowy uniwersytet na świecie. Naucza się w nim nie tylko muzyki, lecz kreuje postawy twórcze, budzi świadomość dziedzictwa kulturowego Afro-amerykanów oraz naucza związków tradycji z nowoczesnością. Nie ma w nim klasycznych wykładowców, ani zwyczajnych studentów, nie ma ocen, egzaminów i akademickich struktur. Jest za to jazz tworzony i objaśniany w żywym kontakcie twórców z odbiorcami. Lista muzyków związanych z AACM, pełna znakomitych nazwisk,  nie ma końca, i co roku się powiększa.

 

Bilety w sprzedaży od 10 października.

więcej : www.madeinchicago.pl

LINKI:

LIVING BY LANTERNS
http://www.mikereedmusic.com/thinkingoutloud.cfm
http://www.cuneiformrecords.com/bandshtml/livingbylanterns.html

SUN ROOMS
http://jasonadasiewicz.com/
http://jazzarium.pl/przeczytaj/recenzje/sun-rooms
http://www.youtube.com/watch?v=CgO0qRKkQCQ
http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=37604#.UE9Gga4XLrc
http://jazztimes.com/articles/29601-spacer-jason-adasiewicz-s-sun-rooms


MARY HALVORSON QUARTET
http://www.maryhalvorson.com/
http://www.youtube.com/watch?v=DMn-5dToZn8
http://www.youtube.com/watch?v=-bCWYIrYVCI&feature=related

SEKSTET HARRISONA BANKHEADA
http://news.allaboutjazz.com/news.php?id=84006#.UESONqAXLrc
http://www.youtube.com/watch?v=9mHywBwHr00
http://www.youtube.com/watch?v=sW7tNWA0U
http://jazztimes.com/articles/28282-morning-sun-harvest-moon-harrison-bankhead-sextet

BLOWIN’ IN FROM CHICAGO
http://www.youtube.com/watch?v=I0Elamav-ls
http://www.allmusic.com/album/blowing-in-from-chicago-mw0000263592/releases
http://articles.chicagotribune.com/2011-12-08/entertainment/ct-ott-1209-jazz-scene-20111208_1_chicago-tenor-sonny-rollins-art-blakey

THE AWEKENING
http://blackjazz.com/009.html

http://kenchaney.webs.com/
http://www.jazzchicago.net/reviews/2008/Awakening2.html

więcej: www.madeinchicago.pl


 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm