Premiera albumu jednego z najciekawszych polskich triów
fortepianowych, 18 listopada
„Endorfina” jest zapisem spontanicznego aktu improwizacji, powstałej tu i teraz, niepowtarzalnej energii, będącej kompilacją szeregu doświadczeń, jakie artyści RGG budowali przez dwie dekady swojej dotychczasowej drogi artystycznej.
Nagranie miało miejsce 10 października 2019 roku w ramach cyklu koncertowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego zatytułowanego „Fina na Ucho”.
Wydawnictwo płytowe, łączące w sobie unikatową kombinację nośników LP oraz CD jest wspólną inicjatywą artystów ze współwydawcami: wspomnianą Filmoteką oraz Voicemusic – jazzowym odłamem Music Corner Records. Data premiery wydawnictwa to 18 listopada 2022 r.
RGG to trio fortepianowe, obchodzące w tym roku 21-lecie swojej działalności z dorobkiem 13 płyt. W palecie kilkunastu rozpoznawalnych w kraju jazzowych triów fortepianowych RGGzajmuje szczególną pozycję. Łukasz Ojdana
(fortepian), Maciej Garbowski (kontrabas), Krzysztof
Gradziuk (perkusja), to muzycy o rzadko spotykanej świadomości tego, co
robią i do jakiego celu dążą. Sytuują się wyraźnie w przestrzeni nie tylko
jazzu, ale też współczesnej muzyki improwizowanej, o zabarwieniu europejskim.
Twórczość RGG nawiązuje do doświadczeń artystycznych wynikłych z obcowania z ekspresją artystów europejskich zapraszanych do współpracy z zespołem. To wspomnienie drogi od wydania płyty „Aura” poprzez wydawnictwa z udziałem Evana Parkera i Trevora Wattsa, a także Verneriego Pohjoli i Samuela Blasera. Szczególnie ważny był także dwuletni okres współpracy z Tomaszem Stańko, z którym trio tworzyło jego ostatni regularnie działający kwartet.
RGG to trio perfekcjonistów, którzy pojedynczy dźwięk, sposób jego wydobycia i jego kontekst brzmieniowy, traktują jako wartość samą w sobie. Muzyka RGG wymyka się klasyfikacjom, bo członkowie zespołu unikają głównego nurtu, łatwych rozwiązań i oczywistego repertuaru. Łukasz Ojdana, Maciej Garbowski i Krzysztof Gradziuk z niespotykaną konsekwencją i uporem tworzą własną wizję przestrzeni muzycznej, która w oczywisty sposób przekracza granice jazzu.
RGG od
początku swojej działalności ceniło sobie przede wszystkim niezależność i
wolność twórczą, co wynika z założeń muzyki, którą uprawiają. Stąd też decyzja
o zakończeniu współpracy najpierw z amerykańską wytwórnią OkeH Records, a
następnie z Warner Music Poland i słynną serią „Polish Jazz”. Zespół nie idąc
na żadne kompromisy, postanowił wydać płytę z okazji jubileuszu w sposób niezależny,
nieustannie krocząc drogą bezkompromisowości.
Łukasz Ojdana – przedstawiciel najmłodszej generacji muzyków europejskich. Artysta postrzegający kulturę brzmienia i osobowość́ twórcy jako nadrzędne elementy budulcowe wyrazistego muzycznego charakteru, w którym inspiracja wyraźnie dystansuje pojęcie naśladownictwa stylu mistrzów. Inspiracje młodego pianisty rozpościerają się w szerokim zagadnieniu sztuki dotykając obszarów literatury, filozofii, teatru i duchowości.
Maciej Garbowski – reprezentant polskiej myśli kompozytorskiej w której wyraźne wpływy technik kompozytorskich charakterystycznych dla języka Lutosławskiego czy Pendereckiego syntezują z muzyczną erudycją i kontrabasową wirtuozerią. Garbowski zasłuchany w muzyce XX wiecznych twórców eksploruje zagadnienie melodyki i harmoniki wplatając w nią słowiański liryzm i autorski charakter przepełniony wrażliwością i subtelnością.
Krzysztof Gradziuk – esteta perkusyjnego brzmienia,
kolorysta i kreator melodii, artysta bezkompromisowy i poszukujący nowych
ścieżek rozwoju w zgodzie z własnym poczuciem artystycznego smaku.
Abstrakcyjność perkusyjnej treści w zestawieniu z elastycznością̨ i
wirtuozerią potęguje wrażenie niekonwencjonalnej sztuki gry określając
artystę mianem jednego z bardziej oryginalnych perkusistów współczesnej,
europejskiej sceny muzycznej.