Aktualności




Timeless Film Festival Warsaw



Muzyka i magia kina. Koncerty filmowe podczas pierwszej edycji festiwalu, 8-15 kwietnia.

W czasie pierwszej edycji Timeless Film Festival Warsaw (8–15 kwietnia 2024 roku), uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję nie tylko odkryć klasykę kina (130 filmów pełnometrażowych), ale również posłuchać muzycznych interpretacji filmowych dzieł przygotowanych przez uznanych kompozytorów i kompozytorki, którzy wykonają własne utwory i nadadzą ponadczasowym dziełom nowy wymiar. Koncerty filmowe odbędą się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Filharmonii Narodowej oraz Muzeum POLIN.

Festiwal otworzy 8 kwietnia 2024 roku w Filharmonii Narodowej premierowe wykonanie muzyki symfonicznej, skomponowanej na zamówienie festiwalu przez Stefana Wesołowskiego, do arcydzieła kina niemego, Męczeństwa Joanny d’Arc (reż. Carl Th. Dreyer, Francja 1928). Kilkudziesięcioosobowa Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej zaprezentują efekt wielomiesięcznej pracy artysty, należącego do najzdolniejszych oraz najbardziej wszechstronnych twórców młodego pokolenia i łączącego muzykę klasyczną z elektroniką.

Spektakularnym wydarzeniem będą premierowe pokazy filmu Amadeusz Miloša Formana z muzyką na żywo w wykonaniu Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Dawida Runtza. Akcja filmu, będącego monumentalną opowieścią o ludzkich namiętnościach i słabościach, dzieje się w XVIII-wiecznym Wiedniu, a jego bohaterami są przaśny geniusz Mozart i zazdrosny o jego talent Salieri. W tym roku mija 40 lat od premiery tego nieśmiertelnego klasyka.

Wim Mertens, wybitny belgijski kompozytor muzyki współczesnej, pianista i gitarzysta, wystąpi z koncertem solo na fortepian i głos. Artysta zagra własną muzykę filmową, m.in. z Brzucha architekta Petera Greenawaya, Fiesty Pierre’a Boutrona oraz Między złem a głębokim błękitnym oceanem Marion Hänsel. Słuchacze zostaną wprowadzeni w osobny, muzyczny świat twórcy, który włącza do swoich utworów także partie wokalne: śpiewa wysokim głosem, używając stworzonego przez siebie języka. Obok Philipa Glassa i Michaela Nymana, Mertens jest zaliczany do czołowych twórców muzycznego minimalizmu.

Josef Van Wissem, holenderski kompozytor, lutnista i gitarzysta, od lat współpracujący z Jimem Jarmuschem, zagra do legendarnej ekranizacji Upadku domu Usherów (Francja 1928) zrealizowanej przez urodzonego w Warszawie Jeana Epsteina. Muzyka Van Wissema jest hipnotyzująca, czysta i minimalistyczna; tworzy niezwykłą, transcendentną atmosferę.

Eiko Ishibashi, japońska kompozytorka i multiinstrumentalistka (wokal, piano, perkusja), autorka muzyki do Oscarowego Drive My Car, zagra na żywo do „współczesnego filmu niemego” GIFT (reż. Ryûsuke Hamaguchi, Japonia 2023) pokazującego związki człowieka z naturą.

Wiolonczelistka Dobrawa Czocher połączy klasykę z nowoczesnymi brzmieniami na seansie surrealistycznych filmów z lat 20. XX wieku autorstwa francuskiej reżyserki Germaine Dulac.

Na festiwalu odbędzie się także pokaz arcydzieła Furman śmierci Victora Sjöströma (Szwecja 1921) z wizjonerskimi, niepokojącymi obrazami, którego interpretację na organy przygotowała szwedzką organistka i artystka dźwiękowa Ellen Arkbro. Będzie to pierwsza od dekad okazja do obejrzenia w Warszawie w Filharmonii Narodowej filmu niemego z muzyką organową na żywo.

W programie znajdują się również koncerty do dwóch filmów zrealizowanych przez czołowego twórcę okresu kina niemego, Friedricha W. Murnaua: Faust (Niemcy 1926) w interpretacji wrocławskiej grupy Małe Instrumenty oraz Portier z hotelu Atlantic (Niemcy 1924) w wykonaniu polsko-litewskiego zespołu XYLOSłączącego jazz, muzykę improwizowaną i dawną.

Koncentrująca się na poszukiwaniach dźwiękowych w sferze profesjonalnych instrumentów o niewielkich rozmiarach, grupa Małe Instrumenty stworzy również oprawę muzyczną do zestawu trzech średniometrażowych perełek mistrza filmowej komedii Bustera Keatona. „Mechaniczne sny” skierowanego są także do młodszej publiczności i będą połączone z warsztatami.

15 kwietnia w Filharmonii Narodowej, na zakończenie festiwalu, będzie można – po raz pierwszy na żywo – usłyszeć muzykę Pawła Mykietyna z filmu Io Jerzego Skolimowskiego. Wielokrotnie nagradzana ścieżka dźwiękowa tej filmowej opowieści o samotniczej podróży osiołka przez Polskę i Europę zabrzmi w wykonaniu Sinfonia Varsovia.

Więcej informacji o festiwalu: www.timelessfilmfestival.pl

Program koncertów: https://timelessfilmfestival.pl/sekcja/koncerty-filmowe/

Sprzedaż biletów na koncerty filmowe: www.bilety24.pl





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm